1 fase motor aansluiten

Hallo, ik heb een motor met het volgende type platje:
LEMAC 55541-301 48 range 1 PH
75W 220/240Vac
1,2 A 920 RPM
50Hz CONT PROT B INS
PSC type 4 uF 400V CAP 3M
Na aansluiten op 80 Vac gaat de motor wel draaien maar levert niet voldoende koppel, terwijl de orginele motor van het zelfde type wel goed draaide
heb ik hier toch niet met een 3 fase motor te maken die als een steinmetz schakeling is uitgevoerd?
De motor start onbelast wel, met belasting blijft de motor wel draaien als je een handje helpt

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Lijkt me ook niet meer dan normaal als je een motor maar een kwart van zijn voeding geeft, dat het koppel dan ook dramatisch in elkaar stort.

Waarom de oude motor het wel goed deed?
Wat was daar het typeplaatje van?
Was de oude motor niet een keer overnieuw gewikkeld voor een lagere spanning?
Weet je zeker dat de oude motor ook op 80 VAC aangesloten was?
Zo maar een paar ideetjes.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ben er intussen uit, dat het toch een gewone 1 fase motor is
Ik meet twee spoelen, echter de weerstand van de 2 spoelen zijn verschillend (61 en 83 ohm)
De condensator zit in serie met de 83 ohm spoel
De leverncier gaf aan veel problemen gehad te hebben met deze motor
De voedingsspnning word dmv een trafo 220 / 80 Vac aangeboden op de motor
Ik ga nu een trafo op zoeken met een hogere sec spanning, zodat de motor voldoende koppel heeft
De spanning mag niet te hoog worden, anders loopt de motor te snel

DE OLDE

Overleden

Ik denk toch dat de leverancier iets niet goed doet/heeft. Het is duidelijk een z.g.n. kortsluitanker motor. Die moeten gewoon op hun toeren draaien, zet je er een lagee spanning op dan gaat de zaak gigantisch magnetich slippen en wordt de motor heet. Ventilatoren worden wel op deze manier geregeld , maar dat hangt samen met het kwadratisch vermogen t.o.v. toerental van een ventilator. Een motor die voor 230 v ontworpen is moet dat kunnen doen, sterker nog bij behoor koppel zal hij snel verbranden bij een behoorlijke onderspanning. De motor zal nooit te snel lopen.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.