Miele wasmachine, stroomloos?

Beste mensen,

Sinds twee dagen is onze vrij oude Miele wasautomaat gestopt met dienst doen. Nadat mijn vriendin de was erin had gedaan en de deur heeft dichtgeslagen hebben wij geen enkel teken van leven meer gehad. De deur gaat ook niet meer open wanneer wij de knop indrukken. Helaas staat het type binnen in de deur van de wasautomaat waardoor ik geen informatie kan zoeken over deze wasmachine. Gisteren heb ik hem even open geschroefd maar ik weet er helaas te weinig van af om iets te kunnen doen.

Voor op de wasmachine staat Miele Frontstar, meer ook niet.
Wie heeft een idee wat er gebeurt is en nog beter, wat ik kan doen om het op te lossen? :)

Bij de filter zit een (geel?) hengeltje waar aan je moet trekken om de deur open te maken. Waarschijnlijk is enkel het deurslot defect (omdat hij daar dus niet meer op reageert). Je kunt deze prima vervangen voor een wat goedkoper type (originele Miele onderdelen zijn nog al prijzig).

De voorkant van een Miele is een soort deurtje. Als je hem open maakt (STEKKER UIT HET STOPCONTACT HALEN EN al het water er uit halen) moet je gewoon de schroeven verwijderen die aan de voorkant zitten (bij de zeep bak en om de laad trommel zitten meestal de schroeven, zijn er totaal een stuk of 5-6 denk ik).

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Meet eerst aan het stopkontakt, 230v Ok. indien niet,zijn de stoppen (zekeringen) uit. Staat de water kraan open, en zo kunnen we nog een beetje verder gaan. En ondertussen heeft Nieko ook weer nuttige tips gegeven.En de afvoerpomp filter zuiver maken kan ook nuttig zijn.

[Bericht gewijzigd door overslag op maandag 6 april 2009 18:17:28 (12%)

Er zit stroom op, dat is gecontroleerd. Ook het water is goed aangesloten. Ik neem dat de wasmachine niet zijn deur blokkeert wanneer het water niet aangesloten is?
Ik ga straks de filters etc. even schoonmaken, kijken of dat helpt.

Update: filters zijn schoon, ik zal morgen de voorkant eraf schroeven.

[Bericht gewijzigd door Arne op maandag 6 april 2009 20:29:47 (14%)

Nee filter schoon maken helpt inderdaad niet. Maar heb je het gele hendeltje niet gevonden wat naast de filter hangt? Met dat hendeltje kun je de deur open maken. Of heb je hem inmiddels open, want als je hem niet open hebt kun je de 3 bouten rond de manchet opening niet los maken en zul je nooit de voorkant los krijgen ;)
De voorkant open maken kan onderaan wat stroef aan omdat daar een ijzeren klik lip zit.

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Het trekkoortje heb ik inderdaad al gevonden, de deur is gelukkig open. Wat een geur, die was! Ik zal morgen hem even openschroeven, nog tips of tricks? Dingen waar ik speciaal naar moet kijken?

Heel erg bedankt!

je deurslot of druktoets set is stuk!

geen brandgeur geroken? Zo ja druktoets set stuk.

geen brandlucht waarschijnlijk deurslot stuk. In dit deurslot zit de hoofdschakelaar van de machine deze schakelt de harde 230V en het volle vermogen.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Gezien er gesproken word over "de deur dicht geslagen" ga ik er maar van uit dat dit vaker gebeurd en dat dus het deurslot defect is. Tja als je wat lomper bent met de machine dan kan dat gebeuren :P

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Had het maar geen wasmachiene moeten worden. Bij ons thuis wordt hij ook met gepaste lompheid dicht gegooid. Moeten ze tegen kunnen.

Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.

Daardoor ook één van de meest voorkomende defecte bij wasmachine's

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 7 april 2009 20:41:23 (64%)

Een Miele kan hier doorgaans wel tegen(zit een vanger in de deur). Deurslot is van metaal gemaakt IPV plastic brul zoals bij de andere machine`s.

Maar het schakelcontact fikt er nog wel eens uit. Is gewoon pech hebben heeft niks met de slaan met de deur te maken.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
DE OLDE

Overleden

De constructie van Miele is net een miniatuur autodeurslot, en die sla je ook met gepaste snelheid dicht.
Hij kan er echt wel tegen .

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Nog even aanvullen: bij Miele wordt niet - zoals bij de andere merken - het deurslot geblokkeerd door 230V op een bimetaaltje te zetten. Bij Miele open je juist de deur door kortstondig 230V op een spoeltje te zetten dat dan de deur ontgrendelt. De eigenlijke "vergrendeling" gebeurt doordat de stroom naar dat spoeltje door de programmator onderbroken wordt zodat je de deur niet kan openen tijdens het lopen van het programma.

Het is hier al vaak gezegd: in elk Miele-toestel zit normaal een schema. Daar kan je heel wat mee.

Wat die deursloten betreft: die zijn vrij stevig, en als ze defect gaan is het meestal zo dat ze juist helemaal niet meer willen vergrendelen.

De tip die hier gegeven werd, het paneeltje met de schakelaars, is het meest waarschijnlijke. In het beste geval is het een soldeercontactje dat losgekomen is en kan je het met wat soldeer oplossen, in het andere geval bestel je gewoon een nieuw, het enige wat je moet hebben is het T-Nr dat ergens op dat printplaatje staat.

Nadat ik de filtertjes heb schoongemaakt, waar trouwens niks inzat. Ging de wasmachine spontaan weer werken. Heel eigenaardig.

Toch heel erg bedankt iedereen!

Ik denk dan aan 2 mogelijkheden:
- toch een slecht contact op dat schakelaarprintje, dan krijg je het probleem wel terug,
of
- het deurslot gaf geen contact (mechanisch wel vastgeklikt maar de schakelaar niet ingedrukt), dit heb je dan opgelost door de deur te ontgrendelen en terug dicht te doen, zoals je gedaan hebt. Meestal keert dat probleem niet terug.

Afwachten dus!

Op 6 april 2009 18:02:30 schreef Nieko:
Bij de filter zit een (geel?) hengeltje waar aan je moet trekken om de deur open te maken. Waarschijnlijk is enkel het deurslot defect (omdat hij daar dus niet meer op reageert). Je kunt deze prima vervangen voor een wat goedkoper type (originele Miele onderdelen zijn nog al prijzig).

De voorkant van een Miele is een soort deurtje. Als je hem open maakt (STEKKER UIT HET STOPCONTACT HALEN EN al het water er uit halen) moet je gewoon de schroeven verwijderen die aan de voorkant zitten (bij de zeep bak en om de laad trommel zitten meestal de schroeven, zijn er totaal een stuk of 5-6 denk ik).

Welk goedkoop type bedoel je? En waar kan ik die halen?
Ik heb t zelfde probleem..
gr femke

jerome

Golden Member

Als je handig bent valt dat op te lossen met een 16A microschakelaar. Nadeel is wel dat de deur al draaiend geopend kan worden, maar als er geen kinderen aanwezig zijn is dat niet zo erg. De deur van de wagen kan trouwens ook al rijdend worden geopend, maar een normaal mens doet dat niet. De vorige wasmachine heeft hier op deze manier meerdere jaren gedraaid.

ieuw,, ik ben best handig maar niet zooooo handig eerlijk gezegd,, ik heb m eruit gehaald en hier naast me liggen maar ik begrijp niet wat je bedoelt,, dus of je legt t me uit Of de vraag is ,,is er een goedkoper merk dan het miele merk om te gebruiken?
Bedankt alvast..

http://vaatwasserenwasmachineonderdelen.nl/deursloten-wasmachine-onder…

ik heb op deze site de Ymos deurschakelaar YMOS 3452024 gevonden,, er staan er nog 2 andere op,, zou ik deze kunnen gebruiken ipv. ymos 165550700? T.nr 3452024

Op 21 oktober 2012 22:02:24 schreef phamk:
http://vaatwasserenwasmachineonderdelen.nl/deursloten-wasmachine-onder…

ik heb op deze site de Ymos deurschakelaar YMOS 3452024 gevonden,, er staan er nog 2 andere op,, zou ik deze kunnen gebruiken ipv. ymos 165550700? T.nr 3452024

op pagina 5 staan de miele sloten.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
DE OLDE

Overleden

Met alle respect dit topic heeft wel een baard zo oud ;)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

En gelukkig maar, want zonder deze 'baard' had ik misschien nooit geweten dat mijn wasmachine 'maken' zo simpel kon zijn.
Ik vreesde al het ergste en was al bijna op zoek naar een nieuwe machine. Maar al googelend kwam ik de oplossing op dit forum tegen.
Hartelijk bedankt 'Circuits Online' en dan vooral ook Nieko ;-)