Hoe meet je dag/nacht en straatverlichting op de computer

Wat kan er verstuurd woorden:

a. Straat verlichting (21:00 / 8:00) (Spertijd)
b. Nachtstroom (23:00 / 7:00 ,weekend en feestdagen) (Woon je in de flat van Overschie ook tussen 12:00 en 14:00)
c. boilerrelais (ongeveer gelijk met nachtstroom)

* Mag aangevuld woorden

[Sorry jij poste eerder]

Edit:
Voor de booilers woorden wel is meerdere groepen gebruikt in flats wegens ineens een groot verbruik.

[Bericht gewijzigd door Hetwieg op maandag 27 april 2009 23:37:52 (16%)

Alles valt te combineren :P

A is geen spertijd, spertijd heeft meer tijden iig:
tussen ergens 6 en 8 ergens tussen 12 en 14 en tussen 17 en 19.

Henry S.

Moderator

nog wat documentatie: http://www.vreba.com/Handbuch/tra_1.htm
http://www.vreba.com/

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 27 april 2009 23:58:36 (16%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 18 april 2009 23:44:36 schreef The Headhunter:
Erik66 heeft de werking van een schemeringsschakelaar niet begrepen.

Erik66 heeft de vraag van TS goed gelezen. Hij wil tegelijk met de straat verlichting schakelen niet als het donker wordt.

Fighting for peace is like fucking for virginity...

Op 22 april 2009 18:58:59 schreef Sine:
Het lichtnet is een beetje laagohmig ... daar duw je niet zomaar wat op.

Hangt natuurlijk af hoe gevoelig de ontvanger in de straatlantaarns is.

In Duitsland kan je relatief goedkoop zo'n TF relais kopen. Om het correct te laten programmeren moet men weten in welk netwerk ik zit (Nuon opereert op verschillende protcollen en frequenties) iemand enig idee hoe ik daar achter kan komen.

mvdk

Golden Member

Zo'n 5 volt is de gevoeligheid van de TF relais die op het 492 Hz systeem werken. Je moet aardig wat vermogen in de straatkabel duwen om de hele stad te bereiken, maar in je eigen buurt zal het wel lukken.
Op 25 kV nivo is het zo'n 130 Amp. bij 500 V, dat is dan bij het Delftse netwerk. Het heeft niet zo veel zin om te praten over Nuon, Essent of Eneco, die bedrijven zijn samengesteld uit honderden eertijdse zelfstandige bedrijven. De link op pagina 3 van willem4ever geeft veel info waar hij nu zelf nota bene om vraagt.
Opzoeken in de lijst welk oorspronkelijk bedrijf het dichtst bij je in de buurt zit.
Het Rotterdamse systeem, waar HetWieg op zit, (voormalig ONS, maar die kochten hun stroom mét TF signaal van het GEB Rotterdam ) is 492 Hz, evenals het Delftse.
Hierbij heb je een startpuls en 50 schakelimpulsplaatsen.
Met een oude mechanische ontvanger voor 492 Hz, zo een die ook al ergens hier afgebeeld staat, kan je in het Delftse systeem, als je het nokje op de schijf op 19 zet, meeliften op het straatverlichtingcommando. Heel formeel gezegd, van het telegrambeeld gebruik je puls 37 (In) en 38 (Uit). Maar in R'dam of in D'drecht gebruiken ze hele andere telegrammen, ook al is de frequentie hetzelfde.
Dus nog even doorzoeken zou ik zeggen. ( In het Delftse is 18 tarief )
TF is ingevoerd in een tijd dat er aan van alles een tekort was. De wachttijd voor een telefoonaansluiting kon soms wel oplopen tot anderhalf jaar, vraag maar aan je opa. Om politiereservisten en in wintertijd zandstrooiers personeel op te roepen werd aan die mensen een kastje meegeven met een TF en een grote zoemer er in, konden ze toch nog op verjaardagvisite. Het is allemaal een beetje moeilijk voor te stellen voor mensen die groot zijn geworden met GSM en Semafoon, maar dat was de realiteit van het tijdvak 1950 - 1970

MvdK

Op 28 april 2009 18:35:57 schreef mvdk:
De link op pagina 3 van willem4ever geeft veel info waar hij nu zelf nota bene om vraagt.

Aldoende leert men :-) Navraag bij een leverancier leverde op dat 'Nuon' niet overal op de zelfde frequenties werkt en dat ook de telegrammen niet over gelijk zijn. Waarschijnlijk wordt hier het Semagyr 50a telegram gebruikt en wordt dag/nacht omgeschakeld met DK13.

Maar met zijn allen komen we steeds verder !

Zeer intressant topic!
Hier is er 1 te koop.
Kun je evt testen/reverse engineeren

Da's nog een elektro-mechanisch toestel. Daar kan je enkel wat mee aanvangen, als diens frequentie overeenkomt met de stuurfrequentie die op jouw net gebruikt wordt.

Wel mooi, dat die knul daar nog 10 euro voor vraagt. Zo heb ik er honderden in de "gemengde-metalen" container gedropt, na vervanging door een elektronisch exemplaar...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 29 april 2009 20:40:40 schreef pros:
Zo heb ik er honderden in de "gemengde-metalen" container gedropt, na vervanging door een elektronisch exemplaar...

Zo eentje is hier in de fik gevlogen, ik had eens op die groene knop gedrukt om te kijken of er iets gebeurde, niets eigenlijk.

Maar een half uur later werd het donker, alles uit.
Toen de deur van de meterkast open, in het schijnsel van de zaklantaarn zag ik tot m`n schrik rookpluimpjes.
Snel Essent gebeld, met de melding dat er rook in de meterkast was, die gasten waren er heel snel bij ;-)

De TF ontvanger bleek dus uitgefikt, de spoel v.d. motor.
Nu zit er zo`n saaie electroniche, die oude hoorde je teminste nog eens piepen en kransen :-)

dat klopt die hoor ik ook nog vaak bij mijn oma geluid maken.

Maar is er al een mogelijkheid om hem makkelijk en veilig aan een PIC te hangen voor de 492hz?

Alles valt te combineren :P

Op 21 april 2009 13:51:58 schreef Zonnepaneeltje:
Ik heb inmiddels een nieuw schema in de maak met een 12dB/octaaf filter ertussen..

Ben je hier nog verder mee gekomen ?

Nee, ik las in deze link dat het een doodlopend spoor is met de LM567.
Ik ben me nu aan het concentreren op digitale filtering met een pic18F.
Als het goed is moet het lukken de hele band van 110Hz tot 1600Hz continu te 'scannen' middels FFT analyse. Dan is het probleem van al die verschillende frequenties tenminste opgelost.

Dat was even schrikken, toen ik de rode tekst op die link las. Die Zellweger en soortgelijke elekto-mechanische OT's (Ontvangs-Toestellen) hadden idd. een buis in het dedectie-circuit zitten. En zo hebben we er honderden achteloos in de container gegooid. Met radium en thorium en al.

Nu begrijp ik, waarom mijn haar oplicht in het donker... :-

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 2 mei 2009 18:54:52 schreef Zonnepaneeltje:
Nee, ik las in deze link dat het een doodlopend spoor is met de LM567.
Ik ben me nu aan het concentreren op digitale filtering met een pic18F.
Als het goed is moet het lukken de hele band van 110Hz tot 1600Hz continu te 'scannen' middels FFT analyse. Dan is het probleem van al die verschillende frequenties tenminste opgelost.

Ik heb je een email gestuurd, tenminste als het email address in je profiel werkt.

Het detecteren van de toontjes is principe niet zo heel moeilijk.
In de mechanische modellen zit immers ook alleen een uitgekiende spoel + condensator combinatie.
Ik ben wel een aanhanger van het KISS principe (Keep It Simple Stupid)

Mijn schakelingetje maakt gebruik van een serie/parallel-schakeling van een trafotje uit een transistor-radio.
De ingang bestaat uit een wikkeling van de trafo met een serie-schakeling (hoog doorlaat) van een condensator van 100nF en een weerstand van 22K. Dit geheel hangt aan de 6V van de voedingstrafo.
Over de secundaire wikkeling hangt een condensator van ongeveer 470nF (parallel resonantie kring)
Over deze sec. wikkeling van de trafo pak ik de spanning af.
Een comperator detecteerd de spanning over de spoel.
Tussen de 50Hz en de 492Hz zit een spannings verschil van 1:5, ruim genoeg om betrouwbaar te detecteren (een beetje hysterese in de detectie maken, terugkoppel weerstandje)

Als ik tijd heb zal ik e.a. even uittekenen en posten.

Grtz,
Max

[Bericht gewijzigd door minimax op zaterdag 2 mei 2009 20:27:23 (12%)

mvdk

Golden Member

@HetWieg, 11 en 12 zijn de OV commando's Schiedam/R'dam west.
Dat zijn dan de impulsplaatsen 21 t/m 24
Het was even uitzoeken en navragen.
Nou nog wachten voor die andere gebieden in NL, vooral die van het oude NV IJsselcentrale.

MvdK

In ieder geval al hartstikke bedankt hier voor :)

nu alleen nog kijken hoe we die signaaltjes in een PIC krijgen.

Alles valt te combineren :P

Hi,

Onderstaand alvast het schema`tje van de filterkring.
Ik heb er niet aan gerekend, simpleweg de toongenerator en scope en een bak met condensatoren.
Eerst de ingangskring experimenteel bepaald, condensator erop en aan de toongenerator draaien om het kantelpunt te vinden, dit ligt op ongeveer 100 a 150Hz.
Daarna de uitgangskring bepaald, condensator erin in kijken waar de piek zit (is duidelijk zichtbaar!) in dit geval ongeveer 492Hz. (450 - 500 Hz)
Morgen teken ik de comperator schakeling even uit (in paint :-/)

Grtz,
Max

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YIT8E4XV.jpg

er worden via het lichtnet signalen meegestuurd op allerlei zaken te kunnen schakelen zoals de

straatverlichting, hoog-laag tarief kWh-uur meter enz.
er zijn codes voor sperren-heetwatertoestellen, kerkverwarming, feestverlichting (daar mee schakelde ik

de kerstboomlichtjes) zelfde tijden als de straatverlichting maar dan alleen in december
ook zijn (waren ?) er codes gereserveerd voor een oproepsysteem, de dienstdoende storingsmonteur nam een

ontvanger mee naar huis

Ik heb me daar vroeger redelijk in verdiept. Wat je in ieder geval moet weten is dat de signalen en

systemen per regio cq stroomleverancier anders zijn. Zo ken ik alleen de codes van de regio Leiden, daar

woonde ik toen. Het is daar een 1 baud systeem, dwz een puls per seconde 50 pulsen lang en een langere

startpuls. In dit geval 492 Hz, wordt opgewekt met een slippende elektromotor met een zoveel polige

dynamo, vandaar de frequentie en natuurlijk geen veelvoud van 50Hz. in leiden staat (stond ?) ie achter

de groenoord hallen dacht ik. Is al een heel oud systeem en werd vroeger met een mechanische manier

gedetecteerd. Ik kocht die toen bij bij radio twente in den haag met een klein defect. Tot op deze dag

werken die op diverse plaatsen nog prima om een boiler op goedkoop tarief te schakelen, buiten

verlichting te schakelen ed. Helaas weet ik hier in utrecht de juiste codes niet. Het is hier wel 492

Hz, er zijn ook ander frequenties nl. Wat leuk zou zijn is om het signaal te detecteren met een filter

en dat in de computer te voeren om dan op lange termijn de logica te vinden in die signalen. De eerste 4

signalen vormen een regio-code zodat de pulsen van een ander energiebedrijf geen invloed hebben.

wat er verzonnen moet worden naar mijn idee is :
- filter om de signalen uit het lichtnet te detecteren, vanaf 110Hz tot 1600 Hz komt voor, althans in

duitsland volgens : www.rundsteuerung.de/
- signaal in de computer krijgen, wellicht via geluidskaart ingang ?
- software schrijven om eea in een overzichtje te krijgen, in eerste instantie in een spreadsheet om zo

de logica cq patronen te kunnen ontdekken.

volgende stap zou kunnen zijn om de gewenste signalen iets te laten aansturen, via de computer of met

een zelfstandige schakeling.
Wat verder nog zou kunnen is om de signalen via het internet beschikbaar te maken voor een ieder ander

die het in een andere regio wil kunnen volgen en zo de signalen in de diverse delen van het land te

vergelijken. Bv om te zien wanneer de straatverlichting aangaat ivm een onweersbui of zo, er zijn altijd

mensen die dit leuk vinden om te volgen.

"rundsteuerung" is de zoekterm op het internet die het meeste resultaat oplevert, "toonfrequent" kan ook

of in het engels "ripple control"

mocht iemand hier een projectje van willen maken dan zal ik dat met veel interesse willen volgen, evt

heb ik nog ontvangers liggen die als voorbeeld en test kunnen dienen
misschien zijn ze nog steeds te koop bij radio twente in de haag, daar liggen sommige artikelen al

10-tallen jaren

Hallo Kees, toevallig nog een ontvanger liggen die op 283.3 Hz werkt ?

mvdk

Golden Member

Kees geeft een mooie samenvatting van wat ik zo hier en daar al verteld heb, het mooie document van Willemforever geeft ook een hoop info, maar de mensen zitten te smachten naar de code nummers, daar gaat het allemaal om. Leiden heeft hetzelfde systeem als D'drecht, R'dam, Delft (en omgeving), Voorburg, maar ze gebruiken allemaal verschillende impulsplaatsen. Als Kees nou eens wat roept over commandonummers, dan komen we hier wellicht weer een stukje verder. Ja, en dan die oude roterende omvormers, dat is nou jammer dat de meeste al vervangen zijn door iets wat het meeste weg heeft van een forse archiefkast. Ik zal eens zoeken naar foto's

Hi,

Voor de omgeving Eindhoven/DenBosch (voormalig PNEM gebied) nu Essent.
Heb ik de volgende commando code`s:

(met zekerheid)
DK6: Openbare verlichting.
DK11: Piek/Dal
DK12: Boiler
DK13: Gallerij verliching

(Onzeker)
DK5: Openbare verlichting tot 23:00 uur.

Dit alles op 492Hz

Hoe de DK- codes te koppelen aan de toon-ridels is nog onderwerp van studie.
Die gaat volgende week starten met een oude mechaniche decoder.
Aan de uitgang ervan een electrische klok, en iedere dag een andere code instellen.
En maar kijken wanneer de klok aan en weer uit gegaan is.
Deze tijden vervolgens proberen te koppelen aan het in en uitschakelen van de openbare verlichtingen en dergelijke in de omgeving.

Omslachtig maar je moet toch iets ;-)
Grtz,
Max

Zou het mogelijk zijn de uC een soort "standaard formaat" code te laten produceren ongeacht welk systeem er wordt ontvangen?
Dan denk ik aan zoiets:

Een 'missing puls' is een nul en een puls is een 1.
De startpuls en de eerste pauze worden niet meegeteld.

De hele reeks die binnenkomt te verdelen in nibbels dus steeds 4 'bits' te benoemen als een hexadecimaal cijfer.

Dan worden (maximaal) 64 bits dus omgezet naar 16 hexadecimale cijfers die ik op een LCD kan zetten en eventueel met RS232 versturen.