kilowattuurmeter loopt door

kan je niet de stoppen eruit halen, de meter afzetten (wij hebben zo een grote hoofdschakelaar, nu weet ik niet exact waar of die voor of na de meter zit) en dan de weerstand meten? misschien toch ergens een lekstroom.

pa3gws

Golden Member

Als je alleen de aardlek uitzet.
Waar heb je dan GEEN spanning meer?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Henry S.

Moderator

Op 6 mei 2009 12:40:27 schreef Roland van Leusden:
Ik vermoed/vrees dat er zowel met de installatie als met de meter geknoeid is.

Hoeft niet, een kennis van mij heeft ook zo'n meter.
Zonder belasting draait ding al best wat toeren.

Dat terwijl eigen metingen kloppen, er gaat evenveel door de hoofdzekering als door alle groepen.

Er is iemand van Essent langsgeweest, heeft even gekeken en is weer afgetaaid (letterlijk, hij snapte er geen bal van).

Maar dus zonder actie te ondernemen, m'n kennis probeert Essent wakker te schudden maar dat lukt nog niet echt, drama.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Essent, bellen, veranderingen, afzekeringen vergroten/verkleinen, meter afsluiten, alle dingen wat je met essent geregeld moet hebben eindigt (bij mij) altijd in complete drama`s waar je een dik boek over kunt schrijven.

Ik zou een conventie als: onder in, boven uit. handig vinden. Dat levert op dat er maar een paar draden van de meter naar de aardlek en eventueel de onbeschermde groepen gaat.

Maar dat betekent dat er draden van de boven kant van de aardelek naar de onderkant van de stoppen moeten. Hmm. mischien zie ik die ook wel.

Maar dan nog lopen er veel te veel draden beneden de stoppen en de aardlek.

In IEDER geval moet als alles uitstaat er geen verbruik gemeten worden. 20KW is rond de 100A. Heb je stoppen die dat aankunnen? Nee. Heb je een hoofdstop die dat aankan? Nee.

Dus ik denk echt dat die meter van jou echt kapot is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 mei 2009 18:39:59 schreef tinus016:
Edit bij nadere inspecktie blijkt dat groep 1 ook niet over de aardlek gaat.

Groepen hoeven niet persé achter een aardlek te zitten, heb er thuis ook 2 die dat niet hebben en dat is niet meteen een teken van sabotage of geknoei.

Feit is dat, als ik het zo zie, je alles af zou moeten kunnen schakelen door alle stoppen eruit te draaien en alle zekeringen af te schakelen. Ik kan alleen op de laatste foto net niet helemaal zien wat er rechts nog met de aanvoer gebeurt.

Als er illegale aftakkingen zijn gemaakt, dan geloof ik nooit dat men die NA de meter heeft gemaakt, dat zou geen nut hebben. Geknoei met de meter (of 'gewoon' kapot) is natuurlijk wel een optie. Gewoon je energieleverancier laten komen, of een installateur laten meten en een rapport op laten maken en daarmee bij je energieleverancier aankloppen.

If you want to succeed, double your failure rate.
joopv

Golden Member

Ik kan me uit mijn schooltijd nog herinneren dat een "hoofdstop" (waar je dus zelf niet bij kan) minimaal 25A moet zijn (selectiviteit met de 16A groeps zekeringen), maar dat die ook hoger kan zijn b.v. 40 of 63A.

In dat geval zou het mogelijk kunnen zijn om de meter meerdere malen per seconde rond te laten tollen. Nogmaals de vraag aan de topicstarter om die waarneming te verifieeren.

Verder is 15kWh verbruik in een nacht van 1900 tot 0800 uur wel erg veel, 1150 watt continu.

Allemaal erg mysterieus, ik zou bijna zelf door dat huis willen lopen om alles te bekijken. Heeft de koukleumerige dochterlief een straalkacheltje op zolder, en het raam openstaan voor de frisse lucht? Dat soort dingen komen echt voor.

Heb geen hoofdschakelaar kunnen waarnemen in de kast.
Ik ben vanavond weer de hele avond thuis om het een en ander te testen.

nee geen dochter met straalkachel, we zijn met zijn tweeen.

De enige stroomverbruikers die wij boven hebben zijn.

1.)Wasmachine (Tijdens waarnemeningen niet draaiende)
2.)Droger (Tijdens waarnemeningen niet draaiende)
3.)CV Ketel (HR) bj2008
4.)TV boven met digitale ontvanger (Tijdens waarnemeningen niet draaiende)
5.) 2x wekkerradio

En natuurlijk verlichting.

Tevens hebben wij geen grootverbruikers in huis, zelfs geen vaste pc, alleen 2x laptops waarvan 1 haast nooit gebruikt wordt.

Vanmiddag weer verder testen en ik ga die omwentelingen per seconde nalopen, ik meld me vanavond met de resultaten.

Vannochtend niet de meter kunnen controleren voor nachtverbruik, ik zal deze vanavond ook posten.

(Heb trouwens de pomp van de vloerverwarming op de laagste stand gezet, gebruikt dan 41w ipv 77w)

Op 7 mei 2009 10:55:46 schreef Jochem:
[...]Groepen hoeven niet persé achter een aardlek te zitten, heb er thuis ook 2 die dat niet hebben en dat is niet meteen een teken van sabotage of geknoei.

Feit is dat, als ik het zo zie, je alles af zou moeten kunnen schakelen door alle stoppen eruit te draaien en alle zekeringen af te schakelen. Ik kan alleen op de laatste foto net niet helemaal zien wat er rechts nog met de aanvoer gebeurt.

Als er illegale aftakkingen zijn gemaakt, dan geloof ik nooit dat men die NA de meter heeft gemaakt, dat zou geen nut hebben. Geknoei met de meter (of 'gewoon' kapot) is natuurlijk wel een optie. Gewoon je energieleverancier laten komen, of een installateur laten meten en een rapport op laten maken en daarmee bij je energieleverancier aankloppen.

Even uitleg over op de foto rechts, daar zit nog een aardlek achakelaar voor de drie groepen op de rechterfoto, dus geen groep 9 maar een aardlek.

Zal anders even betere foto's maken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 11 mei 2009 18:33:01 (35%)

(Heb trouwens de pomp van de vloerverwarming op de laagste stand gezet, gebruikt dan 41w ipv 77w)

Ik weet niet of het bij jou kan, maar ik heb mijn vloerverwarmingspomp aangesloten op de interne pomp van de cv ketel.
De ketel stuurt dus beide pompen tegelijk. De v.v. pomp is nu de meeste tijd uit. Scheelt weer een smak :)

Pfff wat een puinbak zeg!
Als je dit gaat melden aan je energiebedrijf zorg dan maar dat je voldoende kaarsen in huis hebt, want je wordt terplekke afgesloten.
Over een aardlekschakelaar: De groene groepen moeten via een aardlekschakelaar lopen. De witte niet en de oude met de draaistoppen ook niet.
Volgens de foto zijn de groepen 2,3,4,5 groen, dus die moeten via de aardlekschakelaar lopen. Groep 2 zit in ieder geval niet aangesloten op de aardlekschakelaar en omdat deze groen is moet dat wel zo zijn.
Groepen 3,4,5 zijn met een rail aan elkaar verbonden, maar er lopen ook meerdere blauwe en bruine draden naar. Waar die naartoe gaan is niet te zien, maar vermoedelijk komen die uit op de aardlekschakelaar.
Ik weet niet wat toegestaan is, maar nu zijn dus de twee aardlek-uitgangen samen verbonden met de groepen 3,4 en 5. Volgens mij moeten die gescheiden blijven.
Zuiver elektrisch gezien werkt dit wel, maar het verdient niet de schoonheidsprijs.
Blijft over het oorspronkelijke probleem van de TS, namelijk het hoge verbruik. Dat kun je eigenlijk maar op één manier aanpakken en dat is alle groepen uitschakelen en kijken op de meter stopt. Zo niet, dan het energiebedrijf melden om de meter te laten testen cq. omruilen.
Indien de meter wel stopt, dan zou ik toch maar eerst eens groep voor groep nagaan waarop de grootverbruiker is aangesloten.

Tidak Ada

Golden Member

Misschien is het al genoemd, maar wat heb je aan laadapparaatjes en ander continue draaiende zaken:
Modem,
router,
bel,
laadapparaten,
telefoons,
afstand besturde dinmmers en schakelaars,
Halogeentrafo's,
schakelklokken,
bewegingssensoren,
apparatuur op stand bye (PC, TV, video, audio),
magnetron,
CV-pomp en -thermostaat,
Boiler met schakelklok,
weerstation,
Aquarium,
kamerfontein,
Vijverpomp,
And so on.....
Tel eens op hoeveel dat allemaal bij elkaar verbruikt!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Precies.
Maar het probleem blijft simpel: Is de meter defect, dan is het een probleem van het energiebedrijf.
Is de meter correct, dan alle groepen uitschakelen en dan groep voor groep bijschakelen enz.

Beetje laat misschien, maar ook al gedacht aan een automaat die niet afschakeld.

Heb ik in het verleden ook wel eens meegemaakt.

FF nieuw stopcontactje aan sluiten, de betreffende groep uitgeschakeld in de meterkast.

Blabbbbbb huh krijg ik me daar een oplawaai. In eerste instantie denk je dan shit verkeerde groep uitgezet.
Maar bleek dus een defecte automaat te zijn, ook in de uit-stand bleef hij gewoon geschakeld.

Ferry.......

Op 7 mei 2009 13:35:43 schreef robbiederob:
Pfff wat een puinbak zeg!
Als je dit gaat melden aan je energiebedrijf zorg dan maar dat je voldoende kaarsen in huis hebt, want je wordt terplekke afgesloten.
Over een aardlekschakelaar: De groene groepen moeten via een aardlekschakelaar lopen. De witte niet en de oude met de draaistoppen ook niet.
Volgens de foto zijn de groepen 2,3,4,5 groen, dus die moeten via de aardlekschakelaar lopen. Groep 2 zit in ieder geval niet aangesloten op de aardlekschakelaar en omdat deze groen is moet dat wel zo zijn.
Groepen 3,4,5 zijn met een rail aan elkaar verbonden, maar er lopen ook meerdere blauwe en bruine draden naar. Waar die naartoe gaan is niet te zien, maar vermoedelijk komen die uit op de aardlekschakelaar.
Ik weet niet wat toegestaan is, maar nu zijn dus de twee aardlek-uitgangen samen verbonden met de groepen 3,4 en 5. Volgens mij moeten die gescheiden blijven.
Zuiver elektrisch gezien werkt dit wel, maar het verdient niet de schoonheidsprijs.
Blijft over het oorspronkelijke probleem van de TS, namelijk het hoge verbruik. Dat kun je eigenlijk maar op één manier aanpakken en dat is alle groepen uitschakelen en kijken op de meter stopt. Zo niet, dan het energiebedrijf melden om de meter te laten testen cq. omruilen.
Indien de meter wel stopt, dan zou ik toch maar eerst eens groep voor groep nagaan waarop de grootverbruiker is aangesloten.

Inderdaad vind het ook al een beetje en puinbak.

Maar inderdaad om even mijn eerste punt aan te snijden de meter stopt NIET, als alles uitgezet is. Dus daar wou ik mee beginnen als probleem.

Het verbruik ben ik nu in kaart aan het brengen,

Planning voor vanavond.
1- Aardlek eruit en kijken welke groepen door blijven lopen, dan weet ik zeker welke niet via de aardlek zijn aangesloten.

2- Alle stoppen uit en nogmaals meten hoe snel de meter rond draait als alle zekeringen en stopeen uit staan. Was ongever 6 minuten.

3- Alleen mijn wasmachine groep aanzetten, is 1 stopcontact. Nieuw aangesloten groep. Dus ik weet zeker dat er nergens aftakkingen zijn en dan een grootverbruiker erop en meten met de energiemeter.

4- Alles uit en dan met multimeter de diverse groepen en contacten nalopen op spanning met multimeter.

Nog andere tips voor een avondvullend programma?

Maar dat kost geen energie. De TS zoekt (als de meter heel is!) een 'verborgen' energieverbruiker.

Je zou natuurlijk ook een extra kWh meter kunnen kopen (kost iets van 15 euro bij een bouwmarkt), en die tussen de normale meter en de groepenkast kunnen hangen. Het lastige hiervan is wel, dat je de spanning achter de meter waarschijnlijk niet zelf uit kunt schakelen, en het ding dus onder spanning zult moeten monteren. Als je weet wat je doet, moet dat wel haalbaar zijn, maar als je er over twijfelt kun je er beter niet aan beginnen.

Op die manier kun je gemakkelijk zien of de twee meters overeenkomen, is dat wel het geval, dan is de meter wel in orde en heb je nog ergens een sluipverbruiker, als dat niet het geval is, is de meter blijkbaar stuk, en kun je dat ook eenvoudig aantonen aan het energiebedrijf.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
pa3gws

Golden Member

Je kan natuurlijk de blauwe draad die van de meter komt losmaken van de aansluit strip.
Dan weet je zeker dat alles uit is.
Loopt de meter dan nog steeds dan hij gewoon stuk.
LET WEL OP WANT ALS JE DAT DOET WERK JE ONDER SPANNING.

edit
De optie hieronder is natuurlijk een betere.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op donderdag 7 mei 2009 15:35:10 (10%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
DE OLDE

Overleden

De draden komen boven de meter ergens in de groepenkast , hang er een amperetang over , heb je geen leen er even één als er geen stroom loopt mag de meter niet draaien en je hoeft geen draden los te halen.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Dat wordt mijn punt 5 van vanavond

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 11 mei 2009 18:33:45 (82%)

Je hebt een stroomtang in huis? Handig. Gelijk doen, dat geeft je meteen een hoop duidelijkheid.

If you want to succeed, double your failure rate.

Heb je niet ergens in huis een verborgen lekstroom tussen de fase en de nul, of tussen de fase en de aarde? Door bijv. waterschade of beschadigde isolatie kan een lekstroom zich heel gemakkelijk voordoen en een verborgen lekstroom is heel gevaarlijk en kan brand veroorzaken. Zo'n lekstroom is te herkennen als je alle verbruikers op de groepen uitgeschakeld hebt en alle stekkers uit de wandcontactdozen hebt gehaald.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Maar inderdaad om even mijn eerste punt aan te snijden de meter stopt NIET, als alles uitgezet is. Dus daar wou ik mee beginnen als probleem.

Het verbruik ben ik nu in kaart aan het brengen,

Planning voor vanavond.
1- Aardlek eruit en kijken welke groepen door blijven lopen, dan weet ik zeker welke niet via de aardlek zijn aangesloten.

2- Alle stoppen uit en nogmaals meten hoe snel de meter rond draait als alle zekeringen en stopeen uit staan. Was ongever 6 minuten.

3- Alleen mijn wasmachine groep aanzetten, is 1 stopcontact. Nieuw aangesloten groep. Dus ik weet zeker dat er nergens aftakkingen zijn en dan een grootverbruiker erop en meten met de energiemeter.

4- Alles uit en dan met multimeter de diverse groepen en contacten nalopen op spanning met multimeter.

Nog andere tips voor een avondvullend programma?

1.Aardlek schakelaars omgezet en alle wandcontactdozen gecontroleerd, geen spanning op 6 van de 8 groepen, de meest linker 2 op de foto hebben nog wel spanning en zitten dan ook niet op de aarde aangesloten. Dit zijn de twee groepen van de Droger en de Wasmachine. Meteen electricien gebeld die deze twee groepen heeft aangesloten, deze vertelde mij dat dit voor dogers en wasmachines niet noodzakelijk was.

2. Nogmaals alle zekeringen/stopppen/groepen/aardlek uitgezet en gemeten, loopt nog steeds door in 6 minuten rondje ZONDER stroom vraag.

3. Op de wasmachinegroep een stofzuiger aangesloten 2000watt op energiemeter schommelend rond de 2060watt.
1 uur lang deze laten draaien terwijl ALLE andere groepen uitstaan (dubbelchecked) Je zou rekunkundig verwachten dat zowel de Energiemeter als de KWH meter in de meterkast 2kwh moeten aangeven. Na precies een uur de energiemeter uitgelezen 2.0 kwh. Zoals verwacht.

NU KOMT HET, mijn teller van de KWH meter in de kast stond op 17769 de 9 laag in beeld. na 1 uur staat de meter nu op 17773. De 3 was al enige tijd vol in beeld. Dus even snel bekeken, (Ik weet het met analoge rondraaiende nummers is het moeilijk precies te zeggen) geeft mijn meter aan DAT IK +/- 4KWH heb verbruikt. HET DUBBELE? zelfs als haal ik er 1KWH af dan geeft de meter 150% aan van wat ik verbruikt heb. Of is er een andere reden voor?

4. Bij aflsuiten alle stoppen zekeringen e.d. geen spanning kunnen meten op welk stop contact op welke groep dan ook.

5. Vriend die in het bezit is van de Amperetang komt of vanavond of morgen. Maar ik denk dat ik al genoeg weet.

Toch?

Ben benieuwd naar reacties.

Arme stofzuiger ;)
Het lijkt er inderdaad wel op dat je meter kaduuk is.
Stond de meter weer netjes 'stil' toen je de stofzuiger uit had gedaan?

Je kunt voor de zekerheid nog een 'snel' extra testje doen:
Sluit i.p.v. de stofzuiger een wat kleinere verbruiker aan, 100 a 200 Watt, en tel gedurende 1 minuut het aantal rondjes wat de schijf maakt.
Met de uitkomst kun je de boel ook weer uitrekenen.

Stop maar.
Mijn god wat is die meterkast in elkaar gebeund.
Bel maar een installateur. Er klopt werkelijk helemaal NIETS van wat er allemaal is aangesloten.

Laat die installateur een nieuwe kast plaatsen (dat is wel nodig !). De huidige situatie is echt gevaarlijk. U loopt kans ge-elektrocuteerd te worden. Ik kan niet goed beoordelen hoe het zit met uw aarding. Als die net zo in elkaar zit als de meterkast maak dan uw borst maar nat.
Als hij dan toch ter plaatse is kan hij binnen 1 uurtje vaststellen of je meter defect is. Hij heeft geen 560 aanwijzingen nodig op dit forum, dus dat gaat een stuk sneller :).

Er ist wieder da...
DE OLDE

Overleden

Ik ben geen helderziende , hoe iemand zo kan zeggen dat het een puinhoop is , is mij een raadsel. Mechanische meters lopen wel altijd heel langzaam door tot de stip zichtbaar is , hoe en waarom?? Ik weet het niet. Als de stip van de schijf zichtbaar is moet hij stoppen bij geen verbruik.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.