Na-isoleren koelkast en diepvries

Omdat ik wat aan energiebesparing wil doen, ik een koelkast heb met energielabel C en een diepvrieskast met energielabel A vraag ik mij af of het zin heeft om ze extra na te isoleren.

Mijn koelkast staat in de open keuken en de diepvrieskast staat in de inpandige berging waar ook radiatorbuizen lopen. Ik heb het raampje van de inpandige berging afgeplakt met aluminium radiatorfolie om te voorkomen dat de naar binnen schijnende zon de berging teveel opwarmt waardoor de diepvries anders teveel stroom zou verbruiken.

Ik zit te denken om mijn koel- en diepvrieskast extra na te isoleren door piepschuimpanelen aan de buitenkant van de deur en zijwanden te monteren, of door de gehele buitenkant, uitgezonderd de achterkant, te bekleden met aluminium radiatorfolie met aan de achterkant een dun laagje schuim waarop het aluminium is opgedampt. Of een combinatie van allebei: piepschuimpanelen met daarop de aluminiumfolie. Heeft dat ook echt zin m.b.t. tot het besparen van energie en gaat dat niet ten koste van de juiste werking van de koel- en diepvrieskast?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Na-isoleren helpt inderdaad, als low-budget oplossing.

Het belangrijkste lijkt mij het oppervlak ONDER de koelkast-vrieskist. Hier zit de compressor die erg heet wordt. Die warmte wil omhoog (de koelkast IN), terwijl de koude IN de kast de neiging heeft om omlaag te zakken. Juist op die overgang loont het om een extra stuk na te isoleren.
Een kleine ventilator die aanspringt parallel aan de compressor, en die de compressor-hitte wegvoert lijkt me ook een leuke toevoeging.

De zijkanten, en bovenkant lijkt me ook makkelijk met na-isoleren. Als je de achterkant wilt na-isoleren, zul je vaak het rooster weg moeten buigen. Let hier erg mee op, want koper breekt bij buiging!!

Let ook even op als de koeler-vriezer GEEN zwart rooster heeft aan de achterzijde. In dat geval zit de warmte-wisselaar INGEBOUWD in de buitenwanden van de kast, en geeft de kast dus zijn warmte af via de buitenwanden.
Dan is het natuurlijk niet slim om de wanden te gaan isoleren :).

Een van de grootste koude-lekken in een koeler/vriezer is vaak de deurrubbers. als deze slecht zijn zakt de kou gewoon uit de kast.

Liebherr heeft trouwens hele zuinige kasten. Liebherr is de mercedes onder de koel-vriesapparatuur. Kost wat, heb je ook wat. Er zit trouwens een HEEEL groot verschil in energieverbruik tussen een A en een A++ kast. Hiertussen zit nog A+. A-klinkt dus goed, maar...
Kijk maar eens op hun site.

Er ist wieder da...
JoWi

Special Member

Op 13 juni 2009 18:05:57 schreef dawmast:Mijn koelkast staat in de open keuken en de diepvrieskast staat in de inpandige berging waar ook radiatorbuizen lopen.

Heb je de radiatorbuizen al geisoleerd? Bij de bouwmarkt haal je dat spul voor weinig. 2X winst in de winter :).

Ignorance is bliss

@Jowi:

Heb je de radiatorbuizen al geisoleerd? Bij de bouwmarkt haal je dat spul voor weinig. 2X winst in de winter

Ik heb dat vandaag al gedaan, alleen moet ik het nog met duct tape bij de isolatiemoffen de kieren afdichten. Als dat gedaan is, wil ik nog radiatorfolie om de isolatiemoffen met de reflecterende laag aan de binnenzijde doen. Geeft nog extra isolatie.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Tidak Ada

Golden Member

Op 11 januari 2010 23:01:15 schreef dawmast:
@Jowi:
[...] Als dat gedaan is, wil ik nog radiatorfolie om de isolatiemoffen met de reflecterende laag aan de binnenzijde doen. Geeft nog extra isolatie.

Kun je eenvoudiger doenmet aluminium tape. Of het echt voldoende effectief is vraag ik me echter af.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

extra isoleren van een klasse A diepvries lijkt me weinig tot geen zin hebben 2 seconden korter nadenken met de vrieskist dicht doen 1 maal per week lijk me nog meer effect hebben.

Isolatie om verwarming heeft daarintegen heel veel zin zoals al werd opgenoemt.

Overigens is bij ons afgelopen zomer de complete buitenmuur vervangen omdat de isolatie rot was.
Als we in de winter de kachel nu uit zetten bij 20 graden om een uur of 8 is het om uur of 11 a 12 uur vaak 19 tot 19,5 graad dit is dan weer een niet budget isolatie maar het heeft heeel veel effect

Die ventilator onder de koelkast / vriezer heeft dan wss wel weer zin daarga ik volledig met hobbby-ist mee. toch nog iets electrisch

Een zak tuinaarde opescheuren
Tidak Ada

Golden Member

Op 11 januari 2010 23:16:10 schreef Kevinoud: Die ventilator onder de koelkast / vriezer heeft dan wss wel weer zin daarga ik volledig met hobbby-ist mee. toch nog iets electrisch

Ik heb al jaren een ventilator met een differentiaalthermostaat boven de (ingebouwde) koelkast.
Als de temperatuur achter de koelkast 2 á 5 graden boven de omgevingstemperatuur in de keuken uit komt, gaat de (radiaal)fan, model uit het elektrische kacheltje, draaien. Werkt perfect.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De meeste afkoeling opwarming in een koelkast/diepvriezer gebeurt als de deur opengaat, en de afgekoelde lucht wordt vervangen door lucht op kamertemperatuur.

De beste oplossingen om energie te besparen zijn daarom zorgen dat je koelkast en diepvries gevuld blijven (desnoods met flessen water), en dat je de deur niet te vaak opendoet.

Edit: Bedankt Tidak Ada.

Tidak Ada

Golden Member

Je zult opwarming bedoelen of koude luchtverlies ;)

Belangrijk is het de koelkast niet open te laten staan. Een vrieskist zou de kou beter behouden, ware het niet dat de lange zoekduur ("uitgraven") er voor zorgt dat je daardoormeer koude verliest dan bij een vriezer met laden.

Het niet kunnen afvoeren van warmte uit de verdamper kost het meeste energieverlies bij normaal gebruik. Daarom is geforceerde convectie met een ventilator altijd aan te bevelen. Dei moet dan natuurlijk niet zoveel energie gebruiken dat je een negatieve energie winst krijgt. Daarom heb ik ook voor die differentiëel-themostaat gekozen voor de ventilatorsturing, in plaats van directe sturing door de koelkast thermostaat.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †