microcontroller via internet draadloos aansturen

Hallo,
Ik zit met volgend probleem: Ik moet een robotje aansturen via internet, maar vermits het een robotje is zal dit dus via een wifi router verbonden moeten worden met internet. Mijn vraag is nu welke IC geschikt is voor dit soort toepassingen? Ik zou liefst met een Atmel IC werken.
keep on dreaming ....

simpleste is om een wifi to rs232 module te pakken van lantronix.
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... 7,714,746 / 7,355,303 / 7,098,557 / 6,762,632
in combinatie met welke IC? Is er ook geen simpelere manier om draadloos met de uC te communiceren via internet (ik denk hierbij aan zoiets als bluetooth?)
Nope. singlechip bestaat (nog) niet.

Er zijn wifi chipsets als 1 component maar dat vereist een netwerk stack en mini operating systeem... dat haal je niet op een ding zoals een avr of pic.

die lantronix heeft een serieuze cpu aan boord die al het lastige werk doet.

bluetooth is geen internet communicatie he....
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... 7,714,746 / 7,355,303 / 7,098,557 / 6,762,632
EdwinNadorp

Golden Member

Zelf een 'hubje' maken met een RF zendertje.
Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....
Ik vond dit avr-bluetooth projectje:
http://www.cse.unsw.edu.au/~pcb/Bluetooth/bluetooth.html

Alles wat je dan nog nodig hebt is een oud pc'tje (met usb) met webserver.
Kringloop-pc met Linux, uiteraard...
Linux op desktops: http://www.opensuse.com - Linux op servers: http://www.debian.org
rew
Ik zou bij niels wat van die 433 of 866MHz RF modules kopen, en dan dus een computertje op het TCP/IP gedeelte maken die de juiste bitjes de RF zender in duwt....
four NANDS do make a NOR
dus even concreet, als we ervan uit zouden gaan dat ik geen vooraf gemaakte print zou bouwen, wat zijn dan mijn mogelijkheden? dus enerzijds een pctje die een RF zender via internet aanstuurt, en dan vervolgens een ontvangertje in de robot die dit ontvangt?

@ free elektron: bluetooth bedoelde ik ter vervanging van de wifi, je hebt uiteraard eerst een internet connectie nodig om je signaal te ontvangen, maar om het daarna met bluetooth te versturen ipv. met wifi.

De bedoeling was om het zoveel mogelijk zelfbouw te houden, dus liefst zonder kant en klare prints. Ik weet niet in hoeverre dit mogelijk zal zijn? Als er iemand nog een beter idee heeft om te communiceren, shout

In ieder geval al bedankt voor jullie antwoorden!
moest ik de wifi laten vallen, en de robot gewoon fysiek met een lan kabel verbinden, wat zijn dan de mogelijkheden voor zelfbouw?
In dat geval wil ik je aanraden naar de ENC28J60 te kijken.
"Error: To many errors" aldus ModelSim.
Netwerkstack lukt makkelijk op een ATMega128 (uIP, lwIP, ...). Je kunt dan een ENC28J60 gebruiken voor naar bedraad ethernet te gaan, en daar dan een wireless bridge op zetten.
ik heb is zitten kijken naar dit:
http://www.tuxgraphics.org/electronics/200606/article06061.shtml

daar lijk ik wel wat mee te kunnen behalve 1 probleem: het is daar niet getest of het mogelijk is om via TCP te sturen (dus de browser gebruiken om een commando te sturen)

It think it will be possible to even implement TCP. The current UDP software is less than 3k bytes and that is not even half of the memory on an Atmega88. TCP would then allow us to control the device via a web browser. I have however not tried it yet.

Iemand enig idee of dit gaat, en indien mogelijk hoe? Want moest het gaan kan ik hiermee wel vooruit denk ik!
Is hier al vaker voorbij gekomen, ook TCP kan. Vervolgens realiseer je dat de hele wereld dan je robot kan besturen. Dus je wilt een login, en eigelijk ook https ... en dan constateer je dat zo'n kleine uC daarvoor niet geschikt is.
Echte hobbyisten gebruiken ARM of FPGA ook voor een knipperledje ...
kan ik de uC niet gewoon vanaf 1 ip slechts toelaten bestuurd te worden? veel ingewikkelder qua beveiliging moet het niet worden..
WilToyo

Golden Member

Wat ook kunt doen, is ergens een webserver plaatsen. Dat mag een single board computer zijn. Maar een oude pentium II of mischien zelfs een pentium I voldoet ook. Die PC hang je gewoon aan je netwerk. Je haald de data via internet binnen (Je laat een website op die webserver draaien.) Die data die je binnenhaalt verstuur vervolgens via RS232 (draadloos) naar je robot.

Op deze manier hoef je je eigen niet druk te maken over TCP / UDP gebeuren. Je hoeft alleen een website te maken die de data binnenhaald. Dat is goed te doen, voorbeelden zat. En dat kun je ook nog eens beveiligen zoals je zelf wilt.
Maak me niet gek, ik ben al gek.
hmm het probleem is dat het overal ter wereld als ik het zo mag zeggen toegankelijk moet zijn, robot staat ook nog niet vast, kan zijn dat er ook iets anders wordt aangestuurd. Maar wat wel vast staat is dat het overal ter wereld toegankelijk moet zijn, en liefst via browser, dus zal het volgens mij met TCP moeten gebeuren?
Op 2 juli 2009 15:39:53 schreef Yorick1245:
kan ik de uC niet gewoon vanaf 1 ip slechts toelaten bestuurd te worden? veel ingewikkelder qua beveiliging moet het niet worden..

Op 2 juli 2009 16:06:11 schreef Yorick1245:
hmm het probleem is dat het overal ter wereld als ik het zo mag zeggen toegankelijk moet zijn, robot staat ook nog niet vast, kan zijn dat er ook iets anders wordt aangestuurd. Maar wat wel vast staat is dat het overal ter wereld toegankelijk moet zijn, en liefst via browser, dus zal het volgens mij met TCP moeten gebeuren?

ik bestuur nu mijn usbpoort(althans controller op de usb poort over het netwerk.

dat ding laat echter ook maar 2 ip's toe. werkt tot nu toe goed. dus het is zeker wel mogelijk. verbinding gebruikt TCP/IP

overgens gebruik geen browser maar ook dat is snel en gemakkelijk geimplementeerd als je als website ASP gebruikt dan gebruik je gewoon tcpsocket's die verder kletsen met mijn server.
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide,site van mijn meisje
WilToyo

Golden Member

Dan is het het makkelijkste om zoals ik al zei, een webserver te plaatsen waar een website op draait. Dan kun je met je robot alle kanten op.
dus als ik zoiets maak:
http://www.tuxgraphics.org/electronics/200606/article06061.shtml

kan ik er goeie programmatuur voor maken die TCP besturing toelaat bedoel je? De hardware is er maw. voor geschikt?
Op 2 juli 2009 16:13:36 schreef WilToyo:
Dan is het het makkelijkste om zoals ik al zei, een webserver te plaatsen waar een website op draait. Dan kun je met je robot alle kanten op.

maar dan kan ik er niet overal aan toch?
WilToyo

Golden Member

Hoe bedoel je? Dat je dan alleen lokaal op de website kunt. Dat is niet waar, dat kun je ook naar buiten brengen.
hoe gaat dat dan precies in zijn werk?
even door je router heen sluisen
Portforwarding
dan kan heel de wereld op je website moet je wel even een inlogsysteem maken voordat iedereen met je robot aan de haal gaat
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide,site van mijn meisje
oke, dan lijkt me dat het verstandigst. Wat heb ik hier allemaal voor nodig dan? En al bedankt voor jullie snelle reacties!!