In plaats van dit onderwerp te laten rusten met mijn anekdote, dacht ik dat ik er wat dieper op in kon gaan, met wat hulp van een oude heer met wie ik de laatste maanden kennis heb gemaakt. De kerel in kwestie, George, ging na zijn schooltijd en militaire dienst eind jaren vijftig werken voor Mullard in Mitcham. Hij bleef gedurende de volgende twintig jaar bij de Philips groep werken. Vandaag moesten mijn lieve vrouw en ik mijn oude moeder naar het ziekenhuis van Norwich brengen voor een afspraak, en omdat we vlak langs zijn nieuwe huis zouden komen, belden we even om hem en zijn vrouw een gelukkig nieuwjaar te wensen. Terwijl we daar waren, dacht ik erover om dit onderwerp bij hem ter sprake te brengen om te zien of hij er enig licht op kon werpen, en dat deed hij! Over de TO-7 zei hij dat men in de ontwerpfase nog niet eens wist dat het fenomeen van de tin whiskers bestond, en men dacht dat het probleem te wijten was aan het feit dat bij de assemblage niet genoeg beschermende stopverf werd gebruikt, waardoor verontreiniging op de halfgeleider kon komen. Het toevoegen van meer stopverf om het germanium in te bedden en het verhogen van de hoogte van de glasafdichting "pips" waar de lead-out draden doorheen gingen hielpen blijkbaar, maar niet om de veronderstelde reden. De wijziging bracht geen oplossing voor de fout, omdat het afgegeven volume beschermende stopverf niet nauwkeurig genoeg kon worden geregeld, waardoor de "snorharen" gemakkelijk toegang kregen tot de verbindingsdraden via holten in de stopverf. De oplossing werd pas gevonden toen het echte probleem werd ontdekt en lood werd toegevoegd aan de plating, zoals gerapporteerd door Mark Hennessy in zijn artikel over het onderwerp. http://www.markhennessy.co.uk/articles/v....htm#treat . Tegen de tijd dat de remedie werd gevonden, was de productie van de AF-114 tot en met AF-118 bijna ten einde, een grote schande want voor hun tijd waren het opmerkelijke transistors. Mijn informant verklaarde dat volgens hem het aluminiumoxide dat aan de beschermende stopverf was toegevoegd de oorzaak van het verschijnsel was, maar omdat het probleem was gevonden zei hij dat de organisatie geen verder onderzoek zou financieren. Nu de LOCKFIT behuizing. George was hier persoonlijk bij betrokken, beweert hij, en hij maakte zich er ook zeer impopulair mee bij de "jongens van boven"! Hij zei dat als je een defecte vroege versie van de lockfit behuizing openbreekt, je (onder een loep als je gezichtsvermogen zo goed is als het mijne), hoogstwaarschijnlijk een van de problemen ermee zult zien, het binnendringen van vocht; de fosfor-brons (?) verbindingen zullen worden aangetast. Hij zei verder dat er vrijwel niets goed was aan de manier waarop deze behuizing was ontworpen: eerst werd het silicium op de collectorverbinding gelijmd, vervolgens werden dat en de basis- en emitterverbindingen op de vlakke achterkant van de behuizing gelijmd, de basis- en emitterverbindingen werden gemaakt en de rest van de behuizing werd daarop gegoten met een epoxy/inert vulmiddelmengsel. De problemen waren, dat de vlakke uitlopers niet erg goed waren voorbereid voor het verlijmen en daardoor slecht afdichtten, waardoor vocht kon binnendringen en de transistor langzaam maar zeker werd verontreinigd. Vervolgens, omdat de transistor omgeven was door de epoxy, moest deze vrij zacht zijn, d.w.z. voornamelijk vulstof, en had kennelijk de eigenschappen van een badspons! Het andere probleem hiermee was, zei George, dat omdat het silicium was ingebed, de fijne verbindingen bij de vervaardiging zouden breken, maar aanvankelijk in contact zouden blijven, waarbij het contact onstabieler werd naarmate het apparaat werd gebruikt en uiteindelijk zeer ruiserig werd, of volledig uitviel. Het team waarvan George deel uitmaakte, kreeg de opdracht de fabricage van deze behuizing te verbeteren, en volgens hem kwamen zij met het sinteren van de uitlopers om een betere verbinding met de behuizing tot stand te brengen, het maken van een holte voor het silicium om de gebroken verbindingen te stoppen, en tenslotte het gebruik van een "harde epoxy". Hun voorstellen werden in eerste instantie allemaal afgewezen op grond van de kosten voor het ombouwen, waarbij het bedrijf zei dat ze waren ontworpen voor consumentenelektronica, en tientallen jaren zouden meegaan in een huiselijke omgeving - een eerlijke en nauwkeurige beoordeling voor het grootste deel (tenzij je je draagbare radio in de pottenbakkersschuur bewaart?!). Er ontstond een meningsverschil, waarbij twee van het team hun baan opzegden om in de VS bij BEL te gaan werken (van de regen in de drup?), hoewel de wijzigingen later werden overgenomen. George werd later ook ontslagen wegens belangenverstrengeling, omdat hij in de jaren zestig en het grootste deel van de jaren zeventig, totdat het Philips management erachter kwam, ook een TV- en radioreparatiebedrijf had gerund met de hulp van zijn vrouw en broer - wat een energie, sommige mensen! George is nu helaas bijna blind, maar hij praat nog graag over vroeger en heeft me toestemming gegeven om een paar geluidsopnamen te maken van zijn herinneringen. Ik was niet populair bij mijn ouders na ons lange gesprek, maar het is zo zeldzaam om iemand te ontmoeten die er echt bij was op zo'n interessant moment in de geschiedenis. Toen we thuis kwamen viste ik een oude BC148 uit de vuilnisbak, die afkomstig was uit een door ruis geteisterde Fidelity (een heel duidelijk intermitterend laag gerommel), en kneep er met een kniptang in. Hij viel uit elkaar en toonde me de achterkant van de aansluitingen binnen in de transistor; de positie van het silicium aan de andere kant van de collector is gemarkeerd met de blauwe stip op de bijgevoegde foto, en de aanslag is duidelijk zichtbaar. Met vriendelijke groet, Andy.