Meetlus mountainbike route

Allen,

als mountainbike club Midden Nederland (mbc-midden) zijn we samen met Staatsbosbeheer verantwoordelijk voor de MTB route van Lage Vuursche.

Omdat het een (zeer) intensief bereden route is, zouden we graag exacter willen weten wanneer de route gebruikt wordt.

Daarom zijn we op zoek naar een 'meetlus' en datalogger die van afstand uit te lezen is. Het hele zaakje komt ergens in een bos te staan in weer en wind. Het systeem moet om kunnen gaan met stalen, aluminium en carbon MTB's en moet wandelaars en wild en vooraf of achteraf uit kunnen filteren (evt. bij analyse en dataschoning). De datalogger moet een datum & tijdinstelling hebben om de signalen aan te relateren.

Aangezien het een minder gebruikelijke toepassing is vraag ik jullie hulp om met tips & adviezen te komen.

Bij een goed werkend en betaalbaar concept is er de wens om het meten uit te breiden naar meerdere vaste routes in Utrecht/Nederland.

Wie helpt ons een handje?

Met sportieve groeten, Wouter Verburg
Voorzitter MBC Midden Nederland

Ik denk dat je dit beter in v&a zet, of gaan jullie dit zelf helemaal ontwikkelen?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Hoi Damic,

Als het 'standaard beschikbaar' is, hoort het in V&A. Zo niet, dan zullen we zelf een bruikbare configuratie moeten maken.

Op dit moment weten we nog niets...

Misschien een idee om het een weekje in deze post te laten staan, verhuizen kan altijd nog?

Groeten, Wouter

Lastig, als je alleen met staal te maken zou hebben. Zou je een inductielus in de grond kunnen maken. Dan heb je gelijk het probleem van wild en wandelaars eruit. Maar omdat je ook met carbon en alu te maken hebt, gaat een inductielus niet werken.

Het detecteren is je grootste uitdaging, de rest is niet zo spannend.

[Bericht gewijzigd door WilToyo op zondag 20 november 2011 21:17:40 (13%)

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Np.

Volgt wild en pad? Dit kun je er gemakkelijk uit filteren door naar het uur te zien van de "logger". Als je weet hoe je kunt meten op de verschillende mtb's kun je 2 dubbele lussen leggen en daar de tijd tussen meten (liefst een "sneller" stuk).

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Het detecteren is inderdaad het lastigst. De rest valt daarna vanzelf op z'n plek.

Wat betreft tijdstip voor Wild - helemaal mee eens. Als MTB-ers gebruik maken van een route (tussen zonsopgang en -ondergang) zal er geen wild overheen lopen.

Een MTB geeft inderdaad altijd twee pulsen af binnen een redelijk korte tijd. De fractie wandelaars die 'toevallig' hetzelfde profiel afgeven nemen we dan maar voor lief als 'meetonnauwkeurigheid'.

En idd, staal was wel makkelijk geweest :-)

Gr. Wouter

En dit alles moet op batterijen werken en een zonnepaneel zeker.

Volgens mij moeten al de soorten mtb's een signaal afgeven boven een lus, maar hoe dit eruit ziet weet ik niet.

2 licht sluizen die alleen in de dag geactiveerd worden?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

neem een ic (een pic bijvoorbeeld :P) deze gebruiken heel weinig vermogen waardoor de accu heel lang meegaat.

de pic (programable interrupt controller) kan in slaapstand staan totdat er iets tussendoor loopt en dan pas actief wordt waardoor het ding nog maar pico-amperé's per uur trekt, super weinig dus.

verder zat ik aan en infrarood lichtsluis te denken met reflector.

en om het af te maken een timing ic zodat alle kastjes perfect op tijd lopen (het dc77 signaal vanuit duitsland i.c.m een oscillator).

en dit alles in een mooi plastic kastje gebouwd :)

het enige probleem is de draadloze uitlezing want dit wordt een duur geintje door de telefoon abonnementen en de "doos" wordt een stuk duurder door de dan benodigde gsm modem.
dit ligt dus gewoon aan jullie budget.

ik vindt een flash kaartje een beter idee daar moet je een keer in de zoveel tijd (van een week tot een jaar wat je het leukste vindt :) ) langsgaan om de kaartjes op te halen.

Low speed flashkaartjes kosten geen rotte bal meer he, ik den kzelfs dat je een extra eeprom kunt gebruiken om de data in op te slaan. Waaruit bestaat de data (denk ik zo) elke lijn bevat de tijd (unix timestamp misschien) en de sluis tijd in ms om achteraf te kunnen filteren moest het nodig zijn.

Misschien ook safety inbouwen van max 5s tussen de 2 sluizen.

*ik praat hier nu over sluizen maar dit kan van alles zijn.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

waarom een eeprom?? je hebt die flash kaartjes toch??

wordt gewoon in een bepaalde vorm de tijd opslaan dan weet je al genoeg en kun je op de computer gaan filteren en berekenen

en dan neem je gewoon 2 van die kastjes een aan het begin een een aan het eind van een bepaald deel van de rit (bijvoorbeeld 20 meter uit elkaar) en die vergelijk je met elkaar en dan filter je zonder problemen het wild en de wandelaars ect. eruit

[Bericht gewijzigd door roel999 op zondag 20 november 2011 22:15:10 (41%)

Zouden 2 infrarood-detectors toepasbaar zijn zoals in gebruik bij buitenlampen?

Ik heb eens geëxperimenteerd met een lichtsluis waarbij een reflector gebruikt werd, ook in het bos t.b.v. fotograferen van vogels.Het lichtste zuchtje wind deed de reflector al zodanig verplaatsen dat er nooit meer een straal teruggezien werd.(rolletje vol, fotograaf chagerijnig :-) )

reflector moet je ook vastschroeven op een paaltje of een boom.

niet aan een touwtje in de lucht hangen en dan maar gek vinden dat de reflector beweegt |:-(

Bomen plegen te bewegen in wind wegens het gebruikte materiaal, meestal hout :-)
Je kijkt er nog van op hoeveel een boom beweegt en het aantal cm's uitlijningsfout die dat opleverd.

Om diefstal/sabotage te voorkomen zou ik het systeem zo onzichtbaar mogelijk opstellen, een paaltje trekt toch iets meer aandacht, zeker met een reflector er op.

alles kun je wel wegstoppen in een dikke metalen paal die 2 meter in de grond zit en zo goed als onverwoestbaar is als je wilt :)

en natuurlijk mag een boom bewegen en onderaan bewegen ze veel minder als helemaal in de top en als het maar binnen het oppervlak van de reflector blijft is het goed toch??.

Sine

Moderator

Er is een hele meute "wandelaars" die met alu stokken loopt rond te zeulen tegenwoordig, dus dat valt af.

Maar inderdaad, twee sluisjes en de snelheid daarmee berekenen lijkt me een aardig betrouwbare optie.

Je kunt uiteraard twee actieve delen fabrieken ipv een reflector, een paar IR zenders aan de ene kant van het pad en je detector aan de andere.

ja dat kan natuurlijk maar dan moet je weer een draadje van de ene kant naar de andere trekken terwijl je ook met een reflector af kunt zijn die aan een paaltje moet.

eventueel een kapje eroverheen zodat het niet opvalt dat er een reflector onder zit en met een groot actief informatiebord met gesproken tekst erboven op zodat ze helemaal niet meer aan reflectoren denken :p

Sine

Moderator

Wie had het over een draadje ?

Een extra batterij / accu doet het prima.

Nog even in de brainstormfase; in hoeverre zou een camera met herkennings-sofware haalbaar zijn?

Iets wat alle MTB's gemeen hebben is wielen....
Kan software daar wat mee?

En weeglussen in het pad, of van die rubber-slangen die eigenlijk heel vaak bij (tijdelijke) metingen worden toegepast?
Genoemde lussen i.c.m. software die langzaamverkeer=wandelaars er uit filtert.

Dit kan perfect met 1 lichtsluis op zo'n 50cm van de grond. De wandelaar die erdoor loopt zal zo'n 2 - 4 impulsen geven. Met een gevoelige lichtsluis (snel en smal) heb je met een MB al meteen 6 of meer impulsen. (spaken, velgrand 4x, trapstang, benen,...)
Dit werkte voor mij prima om het verschil voetganger / fietser bij een poort te maken.

Misschien dat je iets met een bewegingssensor kunt doen? Je schrijft dat je wilt weten wanneer de route gebruikt wordt, dat gaat daar prima mee. Als je exact wilt weten hoeveel er gebruik van gemaakt wordt, dan wordt het lastiger (Misschien dat er ook wel mooie "puls signalen" uit zo'n sensor komen ??).

nb, foutje; idee was al geopperd.

zo'n rubber slang is volgens mij niet zo'n goed idee omdat dit veel sneller verslijt en veel onderhoudsgevoeliger is dan een lichtsluis,

maar daarmee kun je wel heel gemakkelijk wielen van voeten onderscheiden :)

en via een camera en herkenningssoftware wordt misschien wel een duur geintje

1 je moet veel meer opslaan als je de foto's niet ter plekke verwerkt
2 je hebt met privacy regels te maken (ik wil ook niet gefotograveert worden als ik even een ommetje door het bos maak)

3 je hebt met natuurlijk licht te maken waar in het bos ook al niet te veel van is en een grote flitser lijkt me ook geen goed idee om 2 redenen: kwajongens met een steen en 2 gebruikt veel meer stroom.

4 het hele setje aan aparatuur wordt veel duurder (camera computer grotere accu ect

Er bestaan tegenwoordig lichtsluizen die zonder reflector kunnen werken, tot een afstand van 5 meter. Voor deze toepassing ideaal, je zit namelijk niet met weersinvloeden waardoor de reflector of de lichtsluis verschuift.

Als je nou twee van die lichtsluizen op pak em beet 2 meter van elkaar zet. Dan meet je de tijd tussen dat beide getriggerd worden. Een wandelaar is (als het goed is) langzamer dan een MTB-er. Dus als je de tijd weet hoe snel een voetganger door de beide lichtsluizen loopt. Dan weet je wanneer er een MTB-er of een voetganger passeert.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Allen,

super reacties :-)

WilToyo - Weet jij bij toeval van welk merk/model deze lichtsluizen zijn?
Appel - Top idee - 1 lichtsluis - als we dit combineren met het idee van WilToyo zie ik dat best gaan werken.

Dan nog een compacte opslag en energievoorziening als datalogger.

Klein doosje met een spanband aan een boom...ik zie het al voor me.

Zal even op de zaak kijken morgen daar hebben we er eentje liggen. Zijn wel prijzig volgens mij, rond de 130 euro excl. btw.

Je kunt beter alles aan een hard houten paaltje die je in de grond slaat bevestigen. Heb je minder last van ongedierte, ook alle gaten goed dichtstoppen met wijmaplast.

Als energievoorziening lijkt me een accu met een zonnepaneeltje het meest geschikt.

[Bericht gewijzigd door WilToyo op maandag 21 november 2011 22:38:23 (51%)

Maak me niet gek, ik ben al gek.

2 lichtsluizen lijkt me niet zo'n goed idee; de meeste mensen wandelen niet alleen, en dan wordt het erg moeilijk om een snelheid te meten.

Nu is mijn ervaring (op de Posbank e.d.) dat de wandelaars op veel plaatsen niet dezelfde paden volgens als de MTB'ers. Zou het niet gemakkelijker zijn om zo'n plaats uit te zoeken, in plaats van anders te filteren?

Een inductieve lus lijkt me overigens nog steeds een goed idee; hoeveel mensen rijden er nu met een fiets die helemaal uit carbon bestaat? Heb je enig idee wat dat kost? Wielrenners gaan er daadwerkelijk nog mee fietsen, ik zou er toch echt niet mee in de blubber gaan spelen. Zelfs als ze er wel zijn, zijn ze ernstig in de minderheid, en misschien wel binnen een toelaatbare meetfout.

Ik weet niet waar de stelling vandaan komt dat je aluminium niet kunt detecteren met een inductieve lus, want dat is niet helemaal waar. Staal is wel gemakkelijker, maar in aluminium gaan ook wervelstromen lopen zodat het ook wel te detecteren is.

Een enkele lichtsluis (laser?) lijkt me op zich ook wel een goed idee. Een mogelijk nadeel is dat de uitlijning wel heel goed moet zijn en blijven, en het lijkt me ook niet heel erg simpel om een algoritme te bedenken, maken en testen om wandelaars en fietsers betrouwbaar te onderscheiden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken