Onbekende specificaties drukverschilmeter

Hallo CO-ers,

(introductieverhaal, voor snelle lezers, ga naar het laatste stuk).

Het belangrijkste onderdeel van een melkmachine voor koeien is de vacuumpomp, die aangedreven wordt door een elektromotor. Om een constante druk te houden, wordt er lucht toe gelaten door een regelateur. Wanneer er in de melkstal lucht gebruikt wordt, gaat de klep van de regelateur verder dicht. Echter staat de vacuumpomp altijd voluit te draaien, om zo de schommelingen van de druk te voorkomen. Dit betekent dat er onnodig veel gepompt wordt.

Dit kan gereduceerd worden door de elektromotor te regelen met een frequentieregelaar. De terugkoppeling wordt wat moeilijker. Je kunt een druksensor op de leiding maken. Maar de pomp kan niet te langzaam draaien aangezien de schotten dan niet naar buiten worden gegooid (schottenpomp). Ik heb gekozen om te meten hoeveel lucht erbij de regelateur wordt ingelaten en dit te reduceren. Dit kan door een flowsensor, maar ook door een drukverschilmeter.

(einde introductie)

Ik kan aan een drukverschilmeter komen (nog een oude, maar een goede). Ik kan echter niet aan de specificaties komen (zoals voeding etc). Het gaat om de 50DPF100-3 (type) van Fischer & Porter/ tag .... (4-15mbar). Komt uit jaartal 1982 en heeft een 4-20mA uitgang. Wie weet er meer van of kan aan informatie komen?

Alvast bedankt

jerome

Golden Member

Let wel dat die pompen redelijk warm kunnen lopen, en de afgeblazen lucht ook als koeling dient. Maak het aub betrouwbaar of eenvoudig omschakelbaar naar direct drive,zoals het nu is. Melken is iets wat je niet zomaar een dagje of wat kan uitstellen als de pomp kuren krijgt. Het zijn nu ook niet echt loeiers van motoren waarvan het verbruik voelbaar is in het budget.Voor de koelgroepen ligt dit enigsinds anders.

Wil het ook op basis van stekker basis maken. FO kapot of meter, kun je de stekkers omsteken naar de huidige aansluiting. Eventueel nog een klep open zetten en dat is alles.

Motor is 5,5 kw. En bespaard de helft als je een 1/3 van de snelheid verminderd. Bij 4 uur op een dag kun je wel wat besparen. Natuurlijk niet de 1/2 maar wel aardig wat.

De pomp wordt gesmeerd door olie. Bovendien is de capaciteit van de pomp regelbaar door de snelheid en grote van de motor. Kortom, in het toeren is hij wel wat te regelen, echter niet te ver. Anders ondervinden de schotten van de pomp niet genoeg centrifigaalkracht.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Is het een 2 of een 3 of zelfs een 4 draads sensor?
Bij een 4 - 20 mA uitgang is de voedinsspanning bij een 3 of 4 draads meestal 24 VoltDC
De 2 draads zijn universeel vaak van een 10 tot 36 Volt.
Heb je een regelbare voeding?. Met een 3 of 4 draads kun je kijken wat hij doet bij 12 Volt.

Voor de rest, lijkt me een prima idee.
De FO kun je instellen op een minimale frekwentie/toerental. Om zo oververhitting van een slecht gekoelde motor te voorkomen.
Zal wel niet zo'n vaart lopen, een schottenpomp doet bij een laag toerental ook niet veel

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik heb de sensor nog niet, maar ik kan hem krijgen als ik er wat aan heb. Ik heb naar de sensor (voor typeplaatje) gekeken, maar eigenlijk niet op de draad gelet. Ik wou eerst kijken of hij voor me geschikt is.

Minimumfrequentie is vooral voor de pomp, onder een bepaalde snelheid beginnen de schotten van de pomp 'te tikken'. Dit ligt nog ruim boven de minimale snelheid van 15 Hz, die nodig is om de waaier van de motor hard genoeg te laten draaien.

Fischer & Porter is een aantal jaren terug overgenomen door ABB. Nou is het zoeken naar F&P spul bij de ABB site een ramp.

Wat je eigenlijk moet weten is of het meetbereik wat jij wilt geschikt is en eventueel veranderd kan worden.

De meeste transmitters van F&P waren serie transmitters plus 24V---+Transmiter-/------/+Aanwijzer-/-----/-24Vdc

In 1982 werden de meeste nog geleverd met knopjes en instelpotmeters voor bereik instelling.
Wat je ook moet weten of de transmitter geschikt is voor vacuum als je de 1 aansluiting aan de pomp hebt en de andere dicht.

Het zal ook een redelijk snelle regelingh moeten zijn, als het te langzaam gaat vallen de melkstellen van de uiers en ben je nog verder bvan huis.

Zoals al eerder gezegd lopen de kw niet zo snel uit de klauwen 2x 2 uur draaien per dag destijds met een 1,1 kW motor valt niet veel eer aan te behalen.

jerome

Golden Member

Ts spreekt van een motor van 5,5Kw. Heel veel voor een vacuumpomp lijkt me. Ik herinner me installatie's waar met 4 units kon worden gemolken met een pompmotor van 1,5hp.
Het gevraagde vermogen staat natuurlijk niet in evenredigheid met de kracht waarmee de tepels "bewerkt" worden. Zou anders niet graag gemolken worden :-).

Nu de meter meegekregen. Hij heeft totaal 3 aansluitingen, namelijk een + en - en de ground. Hij werkt tussen de 24-48 vcc (gelijkspannining?) en geeft een signaal van 4-20 mA af. De ground lijkt mij de - van je voeding. De plus de plus van je voeding. Is de min dan de signaal aansluiting?

@jerome: totaal worden er 20 koeien tegelijk gemolken. Bovendien worden de 4 toegangshekken ook met vacuumcilinders aangestuurd.
De druk wordt geregeld door een regelateur die lucht inlaat (bij weinig gebruik veel lucht, bij meer gebruik minder lucht). Kortom de onderdruk blijft constant. Echter sta je wel op vol vermogen te draaien, terwijl dat maar 10% van de tijd nodig is (alleen bij spoelen). Vandaar de FO.

Ik zal eens op mijn werk kijken of daar nog iets te vinden is van deze transmitter.

Gr.F_S

Oke. Alvast bedankt. Ik heb hem net aan mijn labvoeding gehad en een weerstand van 200 ohm aan de uitgang gehangen en de stroom gemeten. De stroom doet hij netjes. Als ik dan op een uitgang druk zet (door er op te blazen), loopt hij netjes en snel op. Maar het aflopen duurt wel 10 keer zo lang, voordat hij weer terug is. Klopt dat?

Als ik je beginpost lees lijkt het me een transmitter voor heel lage drukken (15 mBar) dat is de hoogte van een rietje in waterkolom.
Misschien dat je met blazen dat ding "zwaar" overbelast zodat hij te langzaam terugkomt, normaal gaan deze dingen ongeveer even snel op als af.
Probeer eens met zacht blazen tot onder 20 mA en kijk dan eens.

Gr.F_S

Op 19 december 2011 21:37:27 schreef F_S:
Ik zal eens op mijn werk kijken of daar nog iets te vinden is van deze transmitter.

Gr.F_S

Jammer, maar ik heb niets kunnen vinden over dit type.

Gr.F_S

Nu de sensor op nieuw uitgeprobeerd. Ook de 4 m10 bouten even los gehad en hij was netjes schoon van binnen (zijn 2 metalen 'membramen'). Onderaan de sensor zit nog een M5 boutje. Kan het zijn dat hij daar met een vloeistof of gas gevuld moet worden?

Op de sensor zelf staat span 300mmH2O (de metalen schijf die tussen de 2 slang aansluitingen zit). In de sensor zit een potmeter waarmee je de span af kunt stellen. De ene kant op gaat de stroom wat omhoog, de andere kant op omlaag. De kant waarop de stroom omhoog gaat, lijkt het erop dat hij gevoeliger wordt. Hoe het precies zit met de span potmeter weet ik niet precies. Je kunt hem ongeveer 5 tot 10 slagen draaien.

Verder zit er nog een zero schroef op aan de buitenkant, waarmee je de stroom op 4 mA afkunt stellen.

Als ik aan de H kant blaas, loopt hij netjes op en netjes af. Dit gaat inderdaad even snel. Ik moet echter wel aardig blazaen

Als ik aan de L kant zachtjes zuig, gaat het heel snel. Ook loopt hij snel af.

Het lijkt erop, als ik een lagere weerstand kies, dat hij sneller naar beneden gaat. In de FO kan ik echter de weerstand niet zomaar vervangen. Zowel, wordt de meting ook anders denk ik.

Functioneert hij nu goed?

Edit: aan de ene kant van de meetschijf in het systeem krijg je natuurlijk een hoge druk, door de beperking van het gat. De andere kant krijg je als ware een venturi, omdat hij hem daar als ware meezuigt. Dan gaat het natuurlijk nog harder.

Wat eigenlijk wil meten is het drukverschil over je meetschijf alleen weet je deze nu niet.
De transmitter kan je eventueel instellen met een vloeistofkolom (slang aan + kant en hier water in tot bv 300 mmWK)
Dat meter verloopt als je aan span draait is bij oudere transm. normaal
je moet iedere keer een beetje spelen met nul en span schroef om eea goed te krijgen.
Dan kan je de transm. gebruiken om je drukverschil te meten (te groot , gat meetschijf groter maken te klein span kleiner maken).
Als je dit goed hebt toerental pomp zover terugregelen als wenselijk en hier ook de druk (en gelijk natuurlijk het mA signaal) meten en met deze waarden kan je hopelijk (ik ken je FO niet) de FO instellen.

Gr.F_S

De weerstand in de regelaar is hoogstwaarschijnlijk geregeld. De testregelaar van nu heeft een weerstand van 200 ohm naar de ground toe, en de regelaar die ik ga gebruiken heeft 100 ohm naar de ground toe (even in de schema's nagekeken).

4 mA is in de regelaar 0% en 20 mA 100%. Eventueel ook nog om te draaien.

Ik snap de waterproef niet helemaal. Kan de sensor tegen water? En wat bedoel je met die 300 mmWK?

En wat betekent de span eigenlijk?

Edit: Ik zie in mn beginpost 4-15 millibar. Het is een 1 tot 4 millibar.
Voor voorbeeldfoto: http://www.plccenter.com/Buy/FISCHER%20-AND-%20PORTER/50DPF1002BVVBBCA

Transmitters hebben een "range" dit is het max dat hij kan meten, als je transm lager instelt (op de waarde die jij wil hebben) dan heet dat "span".
300mmWK betekend hetzelfde als 300 milimeter WaterKolom ofwel mmH2O.
Het lijkt me sterk dat jou trans niet tegen water kan ,die "metalen schijf" zoals je schreef is waarschijnlijk roestvast staal.

Omdat je nu niet weet waar dat ding op ingesteld is id het het makkelijkst om er een vloeistofkolom (water) op te zetten omhem in te stellen.

GR.F_S

En 300 mm water, voor hoeveel verschildruk zorgt dat?

Ik wil het gat van de meetschijf zo groot mogelijk houden, zodat het bestaande proces, zo min mogelijk beinvloedt.

Op 20 december 2011 21:32:46 schreef F_S:

Dan kan je de transm. gebruiken om je drukverschil te meten (te groot , gat meetschijf groter maken te klein span kleiner maken).
Als je dit goed hebt toerental pomp zover terugregelen als wenselijk en hier ook de druk (en gelijk natuurlijk het mA signaal) meten en met deze waarden kan je hopelijk (ik ken je FO niet) de FO instellen.

Gr.F_S

Zie boven ,je moet eerst weten wat je drukverschil is en dan kan je altijd nog eea anders instellen.
Kijk ook eens op G**le naar Meetschijf hoe deze werkt.

Gr.F_S

Hallo CO-ers,

Ten eerste de beste wensen voor 2012.

Tussen kerst en oud/nieuw heb ik de frequentieregelaar en druksensor geinstalleerd. Ook heb ik de water proef uitgeprobeerd. En inderdaad 20 mA bij 300mm water, dus dat klopt. Bedankt hiervoor.

Echter loop ik nog tegen het volgende probleem aan. Ik sluit het vacuum om de min aan en de plus is de omgevingsdruk van waar we in leven. Wanneer er een drukverschil wordt gemeten, gaat de stroom in een hoog tempo omhoog. Als het drukverschil wegvalt, duurt het een stuk langer voordat hij weer bij de 4 mA aankomt. Het lijkt net of er een condensator leeg moet lopen. Hierdoor loopt het systeem een vertraging op.

Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen?

Alvast bedankt.

Sine

Moderator

Is het bereik van die transmitter niet VEEL te klein voor je doel ?

Wat voor een onderdruk heb je in dat melksysteem nodg ?

Een meetschijf heb je nodig als je flow wilt meten, maar dat was niet je toepassing geloof ik ... ( verschildruk over een meetflens is een maat voor flow )

Ik gebruik hem ook als flowsensor. Hij meet namelijk de luchtinlaat bij die regelateur (luchtklemp). De luchtinlaat wil ik namelijk minimaliseren, en dat doe ik door de pomp zachter te laten draaien.

Alleen de flow is relatief, ik hoef namelijk geen echte waarde te hebben. Gewoon veel of weinig lucht.

[Bericht gewijzigd door Corné 12 op dinsdag 3 januari 2012 20:28:36 (21%)

Als ik het zo lees ben je hem nu aan het gebruiken als onderdrukmeter en niet elke transm. kan dit aan.
Bij een meetflens meet je normaal twee overdrukken die een bepaald drukverschil hebben.
Maar in principe zou het moeten kunnen werken als het vacuum binnen je meetgebied van transm. blijft.

Toen je het getest hebt bleef de transm. toen onder de 20 mA?
Weet je ongeveer hoeveel de onderdruk in het melksysteem is?

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op dinsdag 3 januari 2012 20:49:04 (14%)

Ik gebruik hem inderdaad lager dan de 1 bar omgevingslucht. De pluskant hangt in de omgeving (dus rond de 1 bar afhankelijk van het weer). De minkant hangt achter de meetschijf.

Situatie is als volgt: een vacuumpomp pompt de lucht weg uit de melkstal, wanneer daar lucht gebruikt wordt. Wanneer er geen lucht ingelaten wordt in de melkstal, wordt er bij de regelateur lucht binnen gelaten. Om de regelateur heb ik een kastje gemaakt met een gat er in. Door het gat wordt de lucht naar binnen gezogen van uit de omgeving. In de kast hangt de slang die aan de min kant hangt.

De stroom komt niet boven de 20 mA uit. Zowel, dan tript de frequentieregelaar ivm zn ingang.

De water proef heb ik aan de min kant uitgevoerd, door de slang naar beneden te houden, ipv naar boven.

Begrijp ik even niet.
Komt mA signaal niet boven 20 mA omdat FO tript of komt deze tijdens normaal bedrijf niet boven 20mA.

Gr.F_S