Ik wil testen op de darlington vermogens-eindtorren van mijn versterker nog goed zijn (tip 142 en 147). Met de HFE funtie van mijn multimeter lukt dit niet.
Iemand een alternatief?
Ik wil testen op de darlington vermogens-eindtorren van mijn versterker nog goed zijn (tip 142 en 147). Met de HFE funtie van mijn multimeter lukt dit niet.
Iemand een alternatief?
Op deze manier:
code:
Vcc
-------------
| |
| Rc
Rb |---- Vc
| |/
Vb -------|
|\
|
GND
De stroom versterking is HFE=Ic/Ib
Ic=(Vcc-Vc)/Rc
Ib=(Vcc-Vb)/Rb
HFE=((Vcc-Vc)*Rb)/((Vcc-Vb)*Rc)
Bij Ic=5A en Vc=4V is de stroom-versterking bij de TIP14x 1000 maal.
De collector weerstand moet dus Rc=(Vcc-Vc)/Ic = (Vcc-4)/5 ohm zijn.
Ib is dan dus 5 mA en Vbe zal in de buurt liggen van 2 volt, de basis weerstand moet dan dus Rb=(Vcc-Vb)/Ib = (Vcc-Vbe)/Ib = (Vcc-2)/5 kOhm zijn.
Voor Rb nemen we een variabele weerstand (weerstand met een potmeter in serie waarbij geldt potmeter+weerstand>Rb en weerstand<Rb)
Daarna moet je de potmeter zo afregelen dat Vc rond de 4 Volt komt te liggen, de aangegeven spanningen meten en de vetgedrukte formule uitrekenen.
Let op: De transistor moet goed gekoeld blijven, alle waarden in de datasheet worden altijd gegeven bij een behuizings-temperatuur van 25 graden Celcius.
Opmerking: Bovenstaande schema is natuurlijk voor een NPN transistor. Voor PNP moet je het een beetje aanpassen, principes blijven hetzelfde.