Hameg HM 204 X-as probleem

RAAF12

Golden Member

Zoals eerder gezegd is de 1N4149 beter dan de 1N4148
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/135930/FAIRCHILD/1N414…

C=2pf ipv 4pf

Dat kan op het hoogste tijdbasisbereik problemen geven.
Bovendien zitten er 3 maal 1N4149 rond de BSX19.
Cruciaal circuit want het ontlaad de C waardoor de zaagtand snel kaarsrecht naar beneden gaat.

Als de 1N4149 niet te leveren is kan je er 3 dezefde snelle shottkey diodes inzetten die hebben ook een lage C.

Als je genoegen neemt met afwijkingen in het hoge bereik kan je er natuurlijk een 1N4148 in plempen.

Volgens mij kan je lokale handelaar die 1N4149 bestellen. Dan weet je ook dat het spul weer origineel is.

Die 1N4148 bestaat even lang als de 1N4149.
Komen van dezelfde productie worden getest en krijgen dan een stempeltje.

Hmm ik lees nu pas dat je al 1N4148 besteld hebt. Mocht je nog switchen:

$3 voor 25 stuks 1N4149
http://www.ebay.co.uk/itm/25-1N4149-SWITCHING-DIODE-150mA-100V-NEW-/36…

Op Ebay kan je zowat alles kopen. Let wel op de verzendkosten.

Nogmaals bedankt RAAF12 heb ze besteld bij de eBay handelaar.
Laat je nog iets weten wanneer ik ze ontvangen heb.
Prijs US$ 3.-
Verzendkosten US$ 2.35
Wel wat anders dan ze in Nederland rekenen!!!

Eindelijk heb ik vandaag de diodes ontvangen.

Weinig resultaat geboekt. Het enige is dat wanneeer de knop van de componenten tester indruk, er een horizontale lijn zichtbaar is vanaf de rechterzijde en ongeveer 4 cm lang.

Ik kan niet verder zoeken , daat het scxhema en de printlayout van de HM204 verschillen van die van de HM204-2.

Op mijn printen ztaan ook geen componenten vermeldt, zodat dit moeilijk zoeken is.

Heeft iemand van jullie de schema's en de layouts van de HM204 ???

Ik zou er erg mee geholpen zijn (denk ik)

RAAF12

Golden Member

Meet de spanning eens op de c van de BSX19 die is ong. 2V en in de X-Y mode 12V. De trigger mode moet op auto staan. En single shot uit.

Als dat afwijkend is kan je het printje even loshalen voor de betere bereikbaarheid en de overige transistors en diodes doormeten. Voeding is 24V

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 15 december 2011 21:08:16 (35%)

Met de X-Y knop uit Uc-e is 0,2 V
met de knop ingedrukt 0,08 V

RAAF12

Golden Member

Zou ff die twee andere transistors en diodes doormeten en kijken of de +24 ok is. Tis te behappen, zoveel zit er niet in die zaagtandgen.

Er zit inderdaad niet veel in de schakeling. Deze is echter verzameld met andere schakelingen op een groot bord. De twee andere transistoren die in het HM204-2 schema staan zitten in ieder geval niet op dezelfde plaats in deze schakeling de collector van de BSX19 is alleen verbonden met de twee 1N4149 en een weerstand. Geen verbinding met de collector van de volgende tor.

De voedingsprint heeft wel alle spanningen.

RAAF12

Golden Member

Schema is onvindbaar zelfs op de Hameg site. Probeer is een e-mail aan de firma. Gezien het schema van de HM203-204/2 zou er geen groot verschil in schakeling de 204-1 mogen zitten.
Maak eens een foto van het inwendige bij de timebase switch daar zitten alle relevante componenten.

Ik heb de schema's van de HM203-5 duits gedownload.
Dit boardlayout komt het meest overeen met dat van de HM204.
Ook het schema is niet veel anders.
Er zitten minder componenten op, maar hiermee kom ik toch een heel eind verder.

Op de transistor die net voor de BSX19 zit staat een spanning van
E = 19,2 V
B = 18,48 V
C = -0,25 V
Deze zou toch de spanning door moeten schakelen.
Met de diodetester meet deze tor goed.

Op de BSX19 zelf staat
E = 0 V
B = -0,72 V
C = -0,25 V deze zit rechtstreeks aan de C van de voorgaande tor.

Heb je een link naar de download, dan kan ik ook meekijken/denken.
Ik heb zelf een HM806 met intensiteitsproblemen en heb nog steeds geen schema.

Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=13476

Hallo mtb

Ik heb de downloads van Hameg.com
Helaas zitten niet in alle manuals schema's.
Ik heb er toevallig een gevonden in een oudere serie en die komt redelijk overeen.
De componenten zijn tenminste goed genummerd en zitten ongeveer op dezelfde plaats op het board.

Inderdaad zijn bij de HM806 geen schema's. Soms zitten ze wel bij een andere taaluitvoering. Schema is schema toch?

Hallo mtb

Bij de HM605 -duits zitten wel schema's, kijk daar eens naar.

De downloads staan op http://www.hameg.com/manuals.0.html?&no_cache=1&L=o%22%20onfoc…
Ik heb het schema bekeken, en ik denk dat een van X-eindtrappen(ze gebruiken een verschil-eindtrap) stuk is, omdat je ongeveer de halve X-uitslag hebt.
Je zou dat met een andere scoop na moeten meten en dan zal een van de BF458/472 wel stuk zijn, ze staan op 170V en de uitgang zou ongeveer de helft moeten zijn: ca. 85V, kan je ook met een voltmeter controleren.
Het laagspanningsspul gaat meestal langer mee.

Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=13476
RAAF12

Golden Member

eerste regel van de TS: Op het scherm is alleen een stip te zien

Er staat wel spanning maar er is geen afbuiging op de X platen, ergo de zaagtandgen is kapot of wordt niet vrijgegeven vanuit de TTL. Een andere scope heeft ie niet. Dat wordt lastig zoeken en onderdelen verwisselen.