Versterker modificatie

Ik heb hier een versterker waar de laaste keer dat ik hem gebruikte de netspanning op de kast stond (gevoeld niet gemeten dus zou ook wat lager kunnen zijn) nu heb ik hier wat bedrading waarvan de isolatie slecht was vervangen en het probleem lijkt de wereld uit. ik meet tussen de kast en de L of de N geen spanning en een oneindige weerstand. Nu zit er nog een modific atie in de versterker deze zit normaal de de kast verbonden nu heb ik hem los hangen want ik verstrouw het niet helemaal.

het zijn twee componentjes die op deze manier geschakeld zijn:

code:

L ----component----------|
                         |
aarde--------------------|---------KAST
                         |
N ----component----------|

ik weet niet wat voor iets de componentjes zijn:
er staat op: 0,47/10/250
verder zijn het gele blokjes van 10x20x10 mm.
wat zouden het kunnen zijn?

wat doet deze schakeling? het is duidelijk te zien dat hij later pas is aangebracht.
kan ik hem welicht er tussen uit halen?

Dit zijn condensatoren die dienen ervoor om storing te onderdrukken die op het lichtnet komt.

Het ziet eruit als een netfilter, en dat is een bekende oorzaak van het 'schok van de kast' probleem. Praktisch gezien zet zo'n ding namelijk de halve netspanning op de behuizing als deze niet geaard is.

Het probleem is nu 'opgelost' doordat het netfilter niet meer aan de kast hangt. Echt veilig is deze oplossing niet, maar als je het zaakje niet kunt aarden is het beter dan met netfilter.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

het verhaal gaat echter nog verder terug, toen ik het ding kreeg sloeg de aanlek eruit als je hem aanzetten, gezocht tot ik een ons woog maar kon niets vinden, ik heb vervolgens de aarde in de stekker losgehangen en gekeken wat er gebeurde, en het werkte , en ik kon de kast aanraken ,dus geen spanning. een tijdje later stond er wel degelijk spanning op de kast. weer gezocht draden vervangen hoop lose wikkelingen van de trafo weggeknipt (ander ingangsspanningen), trafo huis geisoleerd.

ok probleem opgelost.

maar het netfilter is niet orgineel als ik het eruit haal dan moet het geveel ook functioneren, want ik vertrouw hem niet.

als hij dan te veel stoord naatr mijn zin heb ik ergens nog wel andere net filters liggen zet ik die er gewoon in

lijkt erop dat de C'tjes in je netfilter doorgeslagen zijn. Er staat dan idd aardig wat spanning op je kast, en dan slaat je aardlek eruit. Gewoon vervangen door een nieuw netfilter en de aadre terug aansluiten. Succes verzekerd!!

May The Force be with you...

hij speelt nu zonder netfilter, op m'n werk liggen nog wel wat filters die niet meer gebruikt worden zet ik die ervoor

dat netfilter is er niet voor niets in geinstalleerd, het vangt de spanningspieken af zodat je versterker die niet binnenkrijgt. Dit zit ook in iedere compuvoeding...

May The Force be with you...