beginnersscoop, Philips 3233?

rbeckers

Overleden

Er zijn meerdere merken met goede 2e hands scoops.
O.a. Hameg, Iwatsu.

Ik weet het. Toch zijn naar mijn ervaring Philips en Tektronix wel de meest voorkomende merken, van de merken die over het algemeen goed bekend staan.

rbeckers

Overleden

Philips scoops staan niet erg goed bekend. >:)
O.a. i.v.m. documentatie, complexiteit, trigger en HV problemen.

Elk merk scoops heeft wel bepaalde typische problemen.
Hameg maakte eenvoudige analoge (20MHz HM203) scoops tot 200MHz scoops. Er zijn van de HM203 serie erg veel scoops verkocht.
Hameg is nu van R&S en maakt goede digitale scoops.

@(nog) amateur:
Heb je _hier_ al eens gegeken?
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Heb ik gezien, maar zoals ik op CO ergens gelezen heb is deze ouder dan de 3055.

Was goed bedoeld, sory. Succes verder met de zoektocht eventueel op MP / Ebay.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Toch bedankt voor de moeite hoor;) , Ik zie de goede bedoelingen van iedereen die reageert in, want het is tenslotte allemaal vrijwillig:) Ik hou MP en CO goed in de gaten.

[Bericht gewijzigd door (nog) amateur op donderdag 5 januari 2012 18:02:49 (25%)

Ik heb de Philips pm 3055 gekocht, voor honderd euro en met 1 Tek probe. Ik heb ook nog een functiegerator gekocht. Een philips pm 5131, voor 2 tientjes. Die is 0.1 tot 2 Mhz. Dit is net als de scoop mijn eerste functiegenerator. Ik heb het spul nog niet binnen. Als het er is post ik het in het 'je mooiste meetapparatuur topic'.

Henry S.

Moderator

Dat is allemaal niet te duur, heb je alles getest?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 5 januari 2012 21:38:17 schreef Henry S.:
..... heb je alles getest?

Henry, het is nog onderweg naar (nog) amateur, dus we moeten even geduld hebben.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Henry S.

Moderator

Misschien was vervoer van de apparatuur nog niet mogelijk, en is de TS even op de fiets langsgeweest. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
jerome

Golden Member

Ik kocht me enkele jaren gelden een scoop om mijn ouwe telequipment 10mHz scoop te kunnen herstellen.Alles met transistoren uitgevoerd. De tijdsbasis deed het alleen maar in de laagste en de hoogste stand. Ik ben er nooit in geslaagd om het hersteld te krijgen. Het ding mag naar de schroot, of voor wie het hebben wil voor een bruikbaar onderdeel.

Ik heb de apparaten niet getest noch gezien. Op goede hoop, en hopen dat postNL voorzichtig met het pakketje is:) Overigens, bij de functiegenerator werd vermeld dat hij wat ruiste bij het verdraaien van de potmeter.

[Bericht gewijzigd door (nog) amateur op donderdag 5 januari 2012 23:28:02 (31%)

De scoop is maandag op de post gedaan dus ik verwacht hem binnenkort. Voordat ik hem kan gaan testen als hij er is, is er bij mij nog een onduidelijkheid over de werking van de scoop.

Want uit een plaatje wat ik zag in een boek meet de scoop het potentiaalverschil tussen de signaaldraad van de probe, en de aarde.
Nu zal ik vrijwel altijd in zwevende schakelingen gaan meten.
Maar ik las via de zoekfunctie dat het potentiaalverschil tussen een punt uit het zwevende net, en de aarde nul is.
Aan een probe zit een massaklem. Zoals ik begrepen heb, zit hier aan ook de afscherming voor de signaaldraad. De mantel van de kabel dus. En ik begreep uit een plaatje uit een boek dat deze mantel in de scoop aan de aarde hangt.

Klopt het nu dat ik die massaklem aan de massa van de schakeling moet hangen? En zorgt dit ervoor dat er wel een potentiaalverschil ontstaat tussen een punt uit het zwevend net en de aarding?

Ik weet dat hier al het een en ander over geschreven is maar het werd me toch nog niet helemaal duidelijk. Ik hoop het toch even goed duidelijk te krijgen, want ik wil mijn scoop straks natuurlijk niet binnen 5 minuten gemold hebben.

Leuk detail over de aankoop, nadat mijn bod geaccepteerd was liepen de biedingen nog op tot 200 euro voordat de advertentie verwijderd was.

RAAF12

Golden Member

Aan de scope zit een randaardestekker die je natuurlijk ook gebruikt.
Het gemeten object is daardoor ook geaard via het massakabeltje wat aan de meetprobe vastzit.
De AC koppeling op de ingang zit via een C met een werkspanning van meestal 400V maar de max. staat wel in de specs van de meter vermeld.
Ga je hoger meten (va 200V) dan heb je een 1/100 verzwakkerprobe nodig omdat anders het signaal buiten beeld valt.
Werk je met netspanningschakelingen dan is een scheidingstrafo noodzakelijk anders staat de nul of de fase op de kast en aarddraad van de probe.

De scoop die ik gekocht heb kan tot 500V. (ik denk piek-piek, maar weet ik niet zeker, staat in de manual. Kan natuurlijk ook een maximum zijn. Dus 1000V p-p)

Dan heb ik het toch wel goed begrepen dat het massakabeltje de schakeling aardt. Zorgt dit ervoor dat we een potentiaal creeëren tussen probe (signaalader) en aarde, en dat dit de spanning is die de scoop weergeeft?

Ik verwacht eigenlijk nooit aan netspanning te meten. Aangezien er veel voor gewaarschuwd wordt ken ik mijn plaats als beginner en blijf ik er gewoon uit de buurt.

RAAF12

Golden Member

Yep, een scope doet niet aan RMS, alleen top-top. De waarde kan je dmv het raster op de pijp, blokjes van 1 cm², en de getallen bij de regelknoppen aflezen. Idem dito voor de frequentiemeting van het signaal.
Tweedraads meting is wel de norm bij scopes alleen bij dure heb je ook differientalprobes.
Omdat de ingang hoogomig is kan je ook wel met je probepunt wat signaal inductief oppikken. Meer ter illustratie geen echte meetwaardes. Dan moet je echt t.o.v. de massa meten.
Wat ook leuk is een fotodiode aan de input hangen. En dan een afstandsbediening erop richten.

Dankje:) Het meeste over de functies is mij al wel redelijk duidelijk. Onderandere door het artikel op deze site, en een stuk uit een boek waar de scoop uitgelegd wordt.
Toch vermoed ik dat het nog best even stoeien gaat worden met de scoop want er zitten nogal veel knopjes op, en alles is geregeld met drukknopjes, vaarvan 1 keer drukken doet dit, 2 x doet dat etc. etc. Vandaar die LCD, die weergeeft de instellingen.

fred101

Golden Member

http://www.virtual-train.org/Matthias/documentatie/101_proeven_met_de_…

Dit is wel oud maar nog hel erg bruikbaar om te leren wat je met en scoop kan.
Een Tektronix manual is wat dat betreft ook een aanrader. Bv van een 547 of 545B. Daar staat erg goede uitleg en veel voorbeelden in.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hey, leerzame link. Ik wist wel dat er een gelijknamig boek bestaat, maar niet dat er een soortgelijk document op internet staat.

RAAF12

Golden Member

Ik heb het origineel staan en ook nog een lijvig boek over Oscilloscopen van Ir. Hellings (NL talig)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 11 januari 2012 23:15:36 (54%)

fred101

Golden Member

Als je Duits kan zijn dit erg leerzame boeken. Dat het over RF gaat maakt niet uit, principe blijft gelijk, het is lleen makkelijker bij lagere frequenties.
http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/hans+nussbaum+funkam…

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb de scoop en functiegenerator binnen en het lijkt allemaal goed te functioneren. De functiegenerator ruist een beetje bij het verdraaien van de amplitude en frequentie, maar blijft na het verdraaien wel stabiel.
Het is me tot nu toe 1 keer gelukt om te triggeren, zodat de straal stilstaat. Dat is nog even lastig, maar moet met de manual wel lukken. De Auto set is wel heel handig, want met 1 druk op de knop komt de straal in beeld. Licht in de buis is ook heel goed. De intens knop hoeft nog niet half open te staan.

Foto's post ik zondag in het meetapparatuur topic.
Eindelijk heb ik een scoop:)
Ik dank iedereen voor de hulp, want zonder jullie raad zou ik bij god niet weten wat de betreffende scoops nou eigenlijk waard waren.

RAAF12

Golden Member

Dat ruisen is waarschijnlijk de schakelaar als je die een aantal keren heen en weer doet zal het weg zijn.

Hoi, ik heb het geprobeerd maar dat help niet. Het ruisen houdt eigenlijk in dat als je draait, het signaal even een paar keer op en neer trilt.(omhoog-omlaag). De verkoper vermeldde dit probleem al.

Het triggeren blijft nog erg moeilijk. Komt ook een beetje door de wat ingewikkeldere bediening door middel van de drukknopjes. Henry waarschuwde al een beetje door te zeggen dat hij het niet echt een beginnersscoop noemde. Ik blijf er wat mee stoeien, maar het is goed mogelijk dat er na dit 'help ik zoek een scoop' topic, ook nog een 'help ik heb een scoop' topic komt ;)
Overigens beschik ik nog niet over probes, dus doe ik het nog met de verafschuwde bananenstekkertjes.