ruitenwisser op computervoeding aansluiten

hallo,

Ik ben een absolute leek op electronicagebied dus hier even een vraag.

Ik heb een ruitenwissermotor dir ik op een computervoeding wil aansluiten
- voeding Corsair cmpsu-450vx 100-240V 9A
- ruitenwissermotor uit Renault: Valeo ba60m 12V
uit de ruitenwisser komen drie draden: blauw, wit en zwart
kan iemand mij vertellen waar ik die op de voeding moet aansluiten?
kan daar eventueel ook een lichtdimmer tussen om de snelheid te regelen?

ATX 2.0 aansluiting:
http://www.smpspowersupply.com/connectors-pinouts.html

Alvast hartelijk dank!

[Bericht gewijzigd door JanJokert op dinsdag 20 december 2011 15:38:51 (17%)

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom.
Hoe het met de bedrading zit weet ik niet zeker, zwart waarschijnlijk de GND (-), blauw en wit draaien continue hoog of laag toeren, of een draad is voor de puls van de interval.

Je kan het toerental niet met een dimmer regelen, als je met een dimmer tenminste een lamp dimmer bedoeld.

Hier kan het wel mee, maar alleen in een richting, als je de motor om wil polen kan je dat met een relais doen.

Zie link hier van de site:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

dank je voor het welkom.
dit is de connector van de voeding.

http://imageshack.us/photo/my-images/545/connector.jpg/

is het dan een kwestie van blauw op blauw en zwart op zwart aansluiten?....dan heb ik nog een witte over...help :)

Arco

Special Member

Nee, geel is 12v. (staat toch ook op de tekening?)
Overgebleven draad is zoals gezegd voor interval of het andere toerental

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

De com van je stekker is de GND, en waar 12VDC bij staat is de plus 12V.

En ik heb gezegt dat ik het van de motor niet zeker wist hé, dus hang me daar niet aan op.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

en zet de p-on aan de massa om de voeding te starten , anders heb je alleen 5v stby ...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

allemaal dank voor jullie antwoorden maar deze superleek is er nog niet helemaal uit
hier een plaatje van de draden op t motortje

http://imageshack.us/photo/my-images/6/img0489ci.jpg/

welke kleur moet ik volgens jullie op welke kleur van de atx stekker aansluiten?
(excuus voor de aanvraag voor de jip-en-janneke-uitleg :))

nogmaals heel veel dank!!!

Lambiek

Special Member

Nou, nog een keer dan. De zwarte draad op de com (die is dus ook zwart) En de blauwe of de witte komt aan de 12VDC (de gele dus), maar dat moet je even proberen weet niet precies wat de blauwe of witte doet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

dank voor de duidelijke uitleg. beide geprobeerd maar werkt niet. :(

Arco

Special Member

Voeding werkt wel? (Even met een autolamp proberen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ja die voeding is helemaal in orde. 100% zeker

Lambiek

Special Member

Heb je ook gedaan wat testmaan zij?.

En wat die kleuren beterf, de witte of de blauwe kan ook net zo goed de GND zijn. Gewoon even proberen.

EDIT:
Volgens mij moet de zwarte toch de GND zijn, want die zit direct op de motor.
Is je motor wel goed, hij ziet er niet zo fris meer uit.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op dinsdag 20 december 2011 22:15:48 (34%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

de enige combi waar ik een beetje leven krijg is:
- zwart op PS_ON
- wit op COM
- blauw op 12V+

dan gaat wel de fan van de voeding draaien maar t motortje blijft angstvallig stil

Lambiek

Special Member

Gepost dinsdag 20 december 2011 19:27:18 |door testman
en zet de p-on aan de massa om de voeding te starten , anders heb je alleen 5v stby ...

Hier bedoeld testman mee de doorverbinding op de stekker van je voeding, om je voeding op te starten. Dit heeft verder niets met je motor te maken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Het is me duister hoe je een lamp hebt kunnen laten branden terwijl ps_on los hing...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 december 2011 22:31:36 schreef Arco:
Het is me duister hoe je een lamp hebt kunnen laten branden terwijl ps_on los hing...

nee, sorry geen lamp getest. maar deze voeding komt uit een computer die het gewoon deed.

Op 20 december 2011 22:25:47 schreef Lambiek:
Gepost dinsdag 20 december 2011 19:27:18 |door testman
en zet de p-on aan de massa om de voeding te starten , anders heb je alleen 5v stby ...

Hier bedoeld testman mee de doorverbinding op de stekker van je voeding, om je voeding op te starten. Dit heeft verder niets met je motor te maken.

sorry, dit begrijp ik niet....

Arco

Special Member

|:(
Probeer nu eerst eens een lamp...
Dan weet je of de voeding werkt. (Dat 'ie het vroeger heeft gedaan is niet erg interessant)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 december 2011 22:38:09 schreef Arco:
|:(
Probeer nu eerst eens een lamp...
Dan weet je of de voeding werkt. (Dat 'ie het vroeger heeft gedaan is niet erg interessant)

sorry ik heb geen autolamp voor het grijpen. maar die voeding heeft vanmiddag nog een computer laten draaien

Arco

Special Member

Als 'ie in een PC zit is heel wat anders dan wanneer hij los op tafel ligt. Heb je PS_ON nu eindelijk aangesloten?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 december 2011 22:42:43 schreef Arco:
Als 'ie in een PC zit is heel wat anders dan wanneer hij los op tafel ligt. Heb je PS_ON nu eindelijk aangesloten?

ik begrijp niet waar ik PS_ON op aan moet sluiten. excuus dat ik jullie zo bezig hou.

@ JanJokert : je moet de groene draad, die uit de voeding komt, kortsluiten met de zwarte. Dan gaat je voeding beginnen werken.

Hier is een afbeelding :

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT3Lqh-q5KpycHFo6hmtdS2mKPzhCN…

[Bericht gewijzigd door hurricane op dinsdag 20 december 2011 22:49:56 (33%)

Mvg Oswald
Arco

Special Member

Staat toch boven, in de post van testman.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

it's alive!!...dank door jullie hulp en vooral voor jullie geduld! :)