ruitenwisser op computervoeding aansluiten

hallo,

Ik ben een absolute leek op electronicagebied dus hier even een vraag.

Ik heb een ruitenwissermotor dir ik op een computervoeding wil aansluiten
- voeding Corsair cmpsu-450vx 100-240V 9A
- ruitenwissermotor uit Renault: Valeo ba60m 12V
uit de ruitenwisser komen drie draden: blauw, wit en zwart
kan iemand mij vertellen waar ik die op de voeding moet aansluiten?
kan daar eventueel ook een lichtdimmer tussen om de snelheid te regelen?

ATX 2.0 aansluiting:
http://www.smpspowersupply.com/connectors-pinouts.html

Alvast hartelijk dank!

[Bericht gewijzigd door JanJokert op dinsdag 20 december 2011 15:38:51 (17%)

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom.
Hoe het met de bedrading zit weet ik niet zeker, zwart waarschijnlijk de GND (-), blauw en wit draaien continue hoog of laag toeren, of een draad is voor de puls van de interval.

Je kan het toerental niet met een dimmer regelen, als je met een dimmer tenminste een lamp dimmer bedoeld.

Hier kan het wel mee, maar alleen in een richting, als je de motor om wil polen kan je dat met een relais doen.

Zie link hier van de site:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

dank je voor het welkom.
dit is de connector van de voeding.

http://imageshack.us/photo/my-images/545/connector.jpg/

is het dan een kwestie van blauw op blauw en zwart op zwart aansluiten?....dan heb ik nog een witte over...help :)

Arco

Special Member

Nee, geel is 12v. (staat toch ook op de tekening?)
Overgebleven draad is zoals gezegd voor interval of het andere toerental

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

De com van je stekker is de GND, en waar 12VDC bij staat is de plus 12V.

En ik heb gezegt dat ik het van de motor niet zeker wist hé, dus hang me daar niet aan op.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.