ringkern trafo's

Ik heb het plan opgepakt om een versterker te bouwen om een beetje te kunnen kijken wat het gaat worden wil ik eerst een voeding hiervoor gaan bouwen.
Het moet een symetrische voeding worden van ongeveer
+35V - GND - -35V

hiervoor ben ik op zoek naar een goede ringkern trafo vaan veel vermogen voor een redelijke prijs.

heeft iemand ideeen voor een leverancier hiervoor?

Hallo,

als je een symmetrische 35V voeding wil, dan heb je een trafo nodig dat 25V geeft. (*1.4 bij dubbelgelijkrichten)

Om te weten hoeveel VA je trafo moet zijn moet je wel nog even vermelden welke versterker het is: hoeveel watt rms, 1 keer of twee keer.

Ik ben er nog niet over uit welke versterker het precies word en wil daarom wat gaan experimenteren. wel streef ik naar een ontwerp met zo min mogelijk componenten en een korte signaal weg

het vermogen van de versteker zal tussen de 50 en 75 watt rms gaan liggen per kanaal.

waaschijnlijk ga ik de versterker twee keer een kanaal opbouwen. of ik ga werken met twee voedingen (per versterker een) of een gezammelijke voeding.

[edit]
en ik zou de spanning uit de trafo gaarg wat hoger zien na het gelijk richten zo dat ik de voeding kan stabieliseren
ik dacht eigenlijk aan een 30volt type
[/edit]

zoals je leest wil ik eerst wat gaan experimenteren en ontwikkelen om zo uit te vinden wat ik het beste vind

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op 19 april 2004 13:49:20

Probeer http://doesburg-bv.com/introductie.htm eens, heb ik laatst ook 80VA trafo's besteld voor slechts 10eur per stuk incl. verzend kosten. Conrad rekend al meer dan 20 eur en dan komen de verzend kosten er nog bij.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Leveren die ook aan particulieren? Ik heb namelijk 4 2*115VAC -> 12VAC ringkerntjes nodig van ongeveer 10 of 20VA. Het zou lekker zijn als die daar onder de 10 euro zijn! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Benadski,

Ja hoor, wel via giro of bank vooruit betalen. rembours kan volgens mij ook maar dan komen er weer zoveel kosten bij. Aangezien ze de ringkernen daar produceren kunnen ze ook afwijkende spanningen leveren, zal wel iets duurder worden dan de ringkernen uit het standaard programma.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

een tip,

oude halogeen trafo's zijn wel eens ringkern trafo's en meestal direct al van 100VA of meer, er is zeer eenvoudig zelf de gewenstte wikkelingen op te leggen, heb dat onlangs gedaan.

denk aan de volgende dingen:

1) het rendement is nooit 100% dus overdimensionering is de boodschap, ik zou zeggen x 1,4 min
2) stabiliseren voor de eindtrappen is overbodig, je maakt het je alleen maar moeilijk en het helpt niks, alleen de voorversterkers moeten gevoed worden door gestabiliseerde voedingen
3) brom en andere bijgeluiden komen (bijna) nooit van de voeding, wel van de opbouwen en de manier waarop je massa's geconnecteerd zijn

ps: heb er onlangs nog een gebouwd, je hoort de versterker niet als hij opstaat zonder muzieksignaal... (zo hoort het ook te zijn, maar is het dikwijls lang niet)

knommelen is mijn motto

Op 19 april 2004 13:40:00 schreef Jan klaasen:
Ik ben er nog niet over uit welke versterker het precies word en wil daarom wat gaan experimenteren. wel streef ik naar een ontwerp met zo min mogelijk componenten en een korte signaal weg

het vermogen van de versteker zal tussen de 50 en 75 watt rms gaan liggen per kanaal.

waaschijnlijk ga ik de versterker twee keer een kanaal opbouwen. of ik ga werken met twee voedingen (per versterker een) of een gezammelijke voeding.

[edit]
en ik zou de spanning uit de trafo gaarg wat hoger zien na het gelijk richten zo dat ik de voeding kan stabieliseren
ik dacht eigenlijk aan een 30volt type
[/edit]

zoals je leest wil ik eerst wat gaan experimenteren en ontwikkelen om zo uit te vinden wat ik het beste vind

Een relatief eenvoudig ontwerp is Project 3A van Rod Elliot. Inderdaad wordt een 2*25V trafo aangeraden, voor een voedingsspanning van + en - 35V. Vermogen is ca 60W in 8 Ohm.

Een gestabiliseerde voeding is wel mogelijk, maar niet gebruikelijk bij een eindversterker. Nadeel van een gestabiliseerde voeding is dat dit duurder is, en dat je vermogen verliest in de spanningsregelaars. Bij een goed eindversterker ontwerp is een gestabiliseerde voeding niet nodig. Het helpt wel om een paar forse voedingselco's te gebruiken (bijvoorbeeld 2 * 10.000uF voor een mono versterker).

Edit: Ringkerntrafo's van Amplimo zijn goed verkrijgbaar, op http://www.amplimo.nl/ kun je zien welke spanningen en vermogens leverbaar zijn. Voor een versterker van 60W in 8 Ohm heb je minimaal een 120VA trafo nodig (of 225VA voor een stereo versterker)

mhh ik had al een idee voor een versterker, http://www.passdiy.com/pdf/zen-v5-lowres.pdf

en ik de beschrijving staat dat deze wel behoefte heeft aan een zeer stabiele spanning

Op 19 april 2004 13:52:25 schreef Roland van Leusden:
Probeer http://doesburg-bv.com/introductie.htm eens, heb ik laatst ook 80VA trafo's besteld voor slechts 10eur per stuk incl. verzend kosten. Conrad rekend al meer dan 20 eur en dan komen de verzend kosten er nog bij.

Ik heb even een kostenaanvraag gedaan, het is toch duurder dan ik dacht. Je hebt zeker die trafo's uit de aanbieding gekocht? Een 20VA trafo kost me 33 euro en een 10VA kost 31 euro. Dit is incl. BTW, maar nog zonder verzendkosten.

Ik denk dat ik ze maar bij ACE bestel of bij Stuut en Bruin haal. Daar zijn ze een stuk goedkoper... :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Heb je al eens uitgerekend wat dat project je gaat kosten???

condensatoren van 30.000 micro farad, zelfs op relatief lage spanning (50V), je zit dan vlug boven de nieuwprijs van een goede kant en klare versterken voor je voeding alleen...

prestaties zijn trouwens relatief, op een bepaald ogenblik hoor je het verschil niet meer....

enkele tips:

de universele voorversterker met het IC LM1036 (site van circuits on line geeft zeer goede resultaten

als eindtrappen vind je bv TDA7294 of TDA7295 waarmee je met 1 chip een 80 tot 100W versterker maakt....

de resultaten hangen veel meer af van de manier waarop je je kabelage en opstelling in je kast van de printen ten opzichte van de transfos maakt dan van het exotische van het project...

* massa's correct verbinden (massa samen brengen op 1 punt en verbinden met de behuizing
* behuizing op die plaats aarden
* eventueel een netfilter plaatsen (mag een oude zijn van een huishoudtoestel..)
* nooit printen en kabels in het strooiveld van de transfo zetten (zeer belangrijk)
* signaalleidingen maken in afgeschermde kabelage

knommelen is mijn motto

volledig waar,
en ik heb heb ook een gainclone (clone van de gaincard) in overweging genomen. maar ik den toch dat het deze ongeveer word, de voeding word echter wel anders denk ik.