Bouwpakket digitale labvoeding?

Alleen berichten met de trefwoorden “digitale voeding” worden getoond. Alle berichten tonen

Hoi,

Als mijn eerste opfris project na 20 jaar zoek ik een compleet bouwpakket van een digitale labvoeding, dus inclusief kast en trafo met instelbare volt en amp en digitale metertjes voor ingestelde volt en eventueel amp instelling/verbruik met 0-30 volt dc met zeg 0-3 ampere

Ik heb hier en op internet gezocht maar kan alleen printjes vinden. Wel vond ik complete kits in de US maar dan heb ik weer een andere trafo nodig.

Is er nu nergens in Europa een compleet bouwpakket te vinden van een mooie voeding?

Als er inderdaad geen compleet bouwpakket bestaat in euro land, zijn er dan wel bouwpakketten of pcb met beschrijving voor een digitale voeding dus inclusief digitale instelling/aflezing?

De print kitjes die ik vond zijn allemaal LM317 oid serieschakelingen met een paar potmeters en dat is wat ik niet zoek.

Bedankt Jos

Da's heel makkelijk. Blame yourself.

De hobbybobbenmarkt voor mensen die zelf hun eigen spul inelkaarzetten is misschien wel redelijk groot, maar de allesbepalende factor is prijs. Een LM317-printje is zo inelkaargeflanst. Wil je ook een passend chassis aanbieden (=laten maken), met knoppen en de hele rimram, dan wordt 't al snel prijzig, zeker in kleine aantallen.

Chineesjes die een labvoeding in elkaar zetten kosten niks. Dus qua kostprijs is het verschil tussen een kant-en-klare voeding en een bouwpakket nihil. Maar het aantal mensen wat geinteresseerd in een kant-en-klaar bouwpakket is te verwaarlozen, wat ze d'r voor over hebben is drie keer niks (want he, 'het is maar voor de hobby'), en de marge op een inelkaargezette voeding is een stuk groter. Simpel.

Op 29 december 2011 11:44:28 schreef flash2b:
Die zijn er wel hoor. Kijk maar eens bij ELV.

http://www.elv.de/Netzger%C3%A4te-Spannungswandler/x.aspx/cid_74/detai…

Dit is precies wat ik zocht. Super.

Zijn er nog andere complete voedingskits?

Bedankt

Maar het aantal mensen wat geinteresseerd in een kant-en-klaar bouwpakket is te verwaarlozen, wat ze d'r voor over hebben is drie keer niks (want he, 'het is maar voor de hobby'), en de marge op een inelkaargezette voeding is een stuk groter. Simpel.

Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht. Als het op mijn rug zou groeien zou ik best wat meer uitgeven aan alles.

back to the drawing breadboard
fred101

Golden Member

Denk dat er wel een kern van waarheid in zit. Het grootste deel van de kit bouwers doet het omdat ze dan goedkoper uit zijn dan een kant en klare voeding. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je het geld niet hebt. ( voor een student is 150 euro natuurlijk best veel, als hij dat uitgeeft kan hij minstens 2 weekenden niet stappen ;-)

Een klein groepje doet het als nuttige soldeer oefening om wat te leren.

Ik heb een VNA kit gekocht omdat een digitale Agilent of R&S VNA niet betaalbaar zijn. Nu is de VNWA alleen nog kant en klaar te koop. Het in elkaarl laten zetten koste minder uren dan de kits samen stellen. En ik zou als er de keus toen was liever een kant en klare gekocht hebben. Zo leuk is het bouwen ervan niet. Gewoon domweg onderdeeltjes zoeken en vast solderen. Niet echt een uitdagend werkje.
Iets zelf bedenken of van schema nabouwen met wat eigen modificaties of in ieder geval eigen lay out, pcb ect is veel leuker.

Als jij ze wl op je rug had groeien, kocht je dan een kit of voor iets meer een kant en klare ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Nou kost die ELV voeding opgebouwd EUR 20,- meer. Ik was er zelf een avond mee bezig. Dat gaat voor hen uiteraard sneller, maar 20 euro voor het monteren lijkt mij niet enorm veel marge meer geven?

De ELV voeding is een leuk ding (zeker voor het geld!). Maar als TS met digitaal bedoelt dat hij hem remote wil bedienen: dat kan hij NIET. Verder is hij intern inderdaad digitaal (inclusief geheugen voor instellingen). Groot voordeel van deze voeding vind ik dat je de limits in kan stellen en kan zien zonder dat ze bereikt zijn. Ik kan de stroom bv op 500mA begrenzen zonder dat ik er ook 500mA uit moet halen om dat op mijn display te zien. Hij geeft limit en werkelijk apart aan.

Het commentaar dat de voeding bij kleine stromen niet heel precies is (op de ELV site) klopt wel, half: Wat ik gemeten heb is dat de stroommeting afhankelijk is van de uitgangsspanning. Bij 1V klopt alles tot op de laatste decimaal. Maar gaat de uitgang naar 25V geeft hij al gauw 10-20 mA meer als dat hij aangeeft. Op zich geen enorm probleem maar ik stoor me er toch aan.. (Vooral omdat ik niet kan vinden waarom)
Hierover was ik ooit een topic gestart maar daar kwam niet zoveel uit. Je kunt het opzoeken event.

[Bericht gewijzigd door knifter op 29 december 2011 13:02:51 (12%)

Ik zou een kant en klare dubbele kopen, voor de rest van mijn leven klaar.

Nu heb ik de 30V 3A enkele labvoeding van Eleshop op het oog van 40 euro. (misschien ook wel de rest van mijn leven klaar)

[Bericht gewijzigd door mechatron op 29 december 2011 13:12:13 (18%)

back to the drawing breadboard