TCA 785

free_electron

Silicon Member

Is al jaren uit productie... en naar een spice model zul je ook kunnen fluiten ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

als je de link bekijkt zie ik geen probleem.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

blz. 8:
http://www.redeweb.com/_txt/artikel/56554121.pdf

Trouwens gelijk een goede beschrijving van het IC en van de manier waarop het gemodelleerd wordt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Waarom zou je zo'n IC gebruiken bij een eindwerk? Wat doet het ding nu helemaal, het is een nuldoorgangsdetector met een ramp generator, waarmee de fase hoek wordt bepaald door een analoge referentiespanning.

Je kun het geheel ook in een microcontroller, of met een paar comparators maken, dat lijkt me een stuk leerzamer. Als je de regeling van het geheel digitaal wilt maken, zou ik zoveel mogelijk functionaliteit de microcontroller in trekken, en als je de regelaar zelf analoog maakt (met een paar opamps), zou ik het analoog doen.

Zeker in een microcontroller stelt het weinig voor; op de nuldoorgang een timertje resetten, na de ingestelde tijd (uitgang van een PID regelaar of zo) de thyristor ontsteken, en dat dan 3 keer. Je hebt maar 1 nuldoorgangsdetector nodig, omdat je toch mag aannemen dat het faseverschil 120 graden is.

Een schema uit een datasheet nabouwen is nu niet bepaald leerzaam, dat kan iedere droeftoeter.

Als je dat ding perse wilt gebruiken, kun je zelf ook wel een model voor maken; het principeschema staat gewoon in de datasheet, compleet met een diagram waar je de hele werking uit kunt halen, en waarmee je je model (binnen grenzen) kunt valideren.

Het testen van iets dergelijks is nog een beetje spannend; je kunt natuurlijk geen gewone labvoeding gebruiken, dus je hebt niet direct een goede stroombegrenzing voor het geval er iets mis gaat. Nu kan er gelukkig vrij weinig mis gaan met het vermogensdeel; je kunt het in ieder geval niet direct slopen met een verkeerde aansturing.

Een andere uitdaging is nog wel het beperken van de piekstromen; ik denk dat je spoelen in serie moet zetten met de thyristors, maar dan wordt het doven daarvan, en oscillaties tussen die spoelen en de uitgangscondensator zijn een reëel gevaar.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 1 januari 2012 14:12:37 (20%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja ik sluit me bij Sparky aan.Als je een microcontroller pakt die times heeft met input capture en PWM outputs,dan kun je daar gemakkelijk een software geregelde PLL mee maken.Het voordeel hiervan is dat die heel erg storing-ongevoelig te maken is.Stel je hebt een clock van 2Mhz,dan stel je de timer in dat ie telt van 0...39999. Zoe telt hij rond in elke net periode. Je zet een capture op de nuldoorgang van een der fasen en die capture moet telkens dezelfde waarde hebben. Als het een beetje afwijkt moet je de timer waarde bijregelen (naar 40001 bijv)
Als de capture waarde veel afwijkt, daan heb je met een stoorpuls te maken en negeer je deze nuldoorgang, bij de volgende wordt het wel weer bijgeregeld.
Ik heb dit al geimplementeerd in een STM8 en het is zeer rotsvast en stabiel, de CPU overhead in minimaal, je hebt een enkele interrupt per 20mS.
De echte uitdagingen liggen inderdaad bij het power gedeelte,zorgen dat de dI/dt van de thyristoren niet overschreden wordt bijvoorbeeld.

maartenbakker

Golden Member

Indien het een opdracht voor het bouwen van een analoge schakeling betreft, is het natuurlijk onzinnig om een microcontroller te gebruiken. Ook moet je bij een schoolwerk vaak gebruiken wat je geacht wordt te kennen, of zelfs wat er opgegeven wordt.

Het is dus maar net de vraag wat de TS precies voor opdracht heeft gekregen, want misschien past een analoge nabouw daar wel veel beter in als de simpele oplossing met een IC om een of andere reden niet zou lukken.

Afhankelijk van de eisen zou een leraar bij een nabouw, analoog of digitaal, mogelijk wel extra punten uitdelen voor vlijt en inzicht.

Maar eigenlijk zijn die antwoorden achterhaald door de feiten: Hij heeft nu alle materiaal, zelfs een model, om de schakeling zoals hij die oorspronkelijk voor ogen had te simuleren, bouwen en testen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ben op zoek naar de functie van pin 14 en 15, worden deze pinnen aan massa gelegd voor het uitschakelen van de de MOSFETS? Of is het een andere manier om de FETS uit te schakelen?

Op 1 januari 2012 14:08:42 schreef SparkyGSX:
Een andere uitdaging is nog wel het beperken van de piekstromen; ik denk dat je spoelen in serie moet zetten met de thyristors, maar dan wordt het doven daarvan, en oscillaties tussen die spoelen en de uitgangscondensator zijn een reëel gevaar.

Met een normale snubber schakeling komt dit in orde.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 11 januari 2012 17:57:26 (52%)

Lambiek

Special Member

Op 11 januari 2012 10:38:07 schreef jaspervh:
Ik ben op zoek naar de functie van pin 14 en 15, worden deze pinnen aan massa gelegd voor het uitschakelen van de de MOSFETS? Of is het een andere manier om de FETS uit te schakelen?

Kijk eens naar het puls diagram op de datasheet PIN_2 en PIN_4 dat zijn pwm uitgangen. PIN_14 en PIN_15 geven alleen een puls, die zijn alleen voor het aansturen van thyristoren en triac's.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dus meer dan een puls van 30 µs geven deze niet? Want voor het uitschakelen van een FET moet je toch de spanning van de inwendige condensator laten ontladen?

Lambiek

Special Member

Heb je de datasheet goed gelezen?.

Pin_14 en 15 geven inderdaad maar een korte puls, die puls breete kan je verlengen door pin_13 aan de plus te leggen.

Als je wilt kan ik een voorbeeld voor je maken, hoe je via een fet je pulstrafo aan stuurt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

in het schema dat ik heb wordt er een diode met parallel over een weerstand aan pin 14 en ook 1 aan pin 15 gekoppeld met daaraan de FET

Lambiek

Special Member

Ja dat weten we nu wel, daar wordt de fet snel open gestuurd, en langzaam dicht. Maar als jij een puls op wil wekken in een trafo, moet het snel open en snel dicht.

Dus wil je een voorbeeld of niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja dat mag, zou het kunnen dat de diode omgekeerd gepolariseerd moet worden?

Lambiek

Special Member

Hier heb je een voorbeeld:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/voorbeeld%20-%20jaspervh_1.jpg Het kan zijn dat je een trafo tegengepoold aan moet sluiten (zie de puntjes bij de aansluiting) Zo gebruik ik het ook als ik thyristoren aan stuur.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dag jaspervh,
Tijdens het zoeken naar een schema voor een volgestuurde driefasige gelijkrichterbrug ben ik op dit forum terecht gekomen.

Hoe is het afgelopen met jou eindwerk?

Ik ben hier volop aan bezig, aangezien mijn ontwerpen al zo goed als af waren in januari maar onze freesmachine voor PCB's stuk is op school heb ik 3 maand vertraging opgelopen. Mijn eerste stuurmodule werkt nu.

Lambiek

Special Member

Je eerste stuurmodule werkt zeg je, en hoe heb je het nu uiteindelijk gedaan. Daar zijn we wel benieuwd naar natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wel ik zal morgen eens foto's maken van hoe de testprint er uit ziet.
Heb dit gewoon proefondervindelijk getest en zag dat de mosfets goed in en uit schakelen.

Lambiek

Special Member

Heb je er nog pulstrafo's tussen gezet, of heb je het anders gedaan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ja ik heb het volledig volgens schema uitgevoerd

Lambiek

Special Member

Ok, we wachten de foto's af, ben wel benieuwd naar het geheel als het helemaal klaar is. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wegens de vertraging hoop ik dat ik klaar raak maar vrees ervoor, aangezien ik maar 4 uur in de week praktisch kan werken.

Ik heb een word document met al mijn schema's en foto's.
Hoe zet ik het best online? Via google docs?
het project zit bijna in de eindfase en het ziet er voorlopig naar uit dat het klaar zal raken ;)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Google docs kan natuurlijk.

Veel CO'ers gebruiken ook het uploadarchief van Marcel (dank u Marcel!).
Daar is echter de bestandsgrootte maximaal 0,5 MB. Het kan dus nodig zijn eventuele hi-res plaatjes in de .doc een beetje te temmen.
Veel meelezers vinden het ook wel prettig als een bestand niet al te groot is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org