schoonmaak alcohol voor printplaat

Hoi

Ik wil een printplaatje en wat conectors schoonmaken die in aanraking zijn geweest met water. Nu heb ik mijn laten vertellen dat dit gedaan moet worden met Isopropanol.

Klopt dit of zijn er nog andere middelen waar je de printplaat in kan leggen of schoonmaken. Het gaat trouwen om delen van een telefoon.

Isopropanol, beter bekend als isopropylalcohol of IPA, is inderdaad een veelgebruikt reinigingsmiddel voor printplaten. Of het ook oxidatieproblemen oplost, weet ik niet. Maar er lost heel veel in op.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Met WD40 weken en daarna ontvetten met.....

flash2b

Special Member

Kan je IPA eigenlijk nog makkelijk kopen in België? (in de bouwmarkt, maar welke?)

In nederland is het redelijk duur en bijna nergens te krijgen. (Buiten de spuitbussen van contact Chemie)

Dank je en je kan het wel kopen in nederland http://www.printtec.nl/contents/nl/d94.html weet niet of deze prijs duur is

buckfast_beekeeper

Golden Member

Labstuff. Vergelijk wel de verzendingskosten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik heb mijn IPA voor anderhalf tientje uit engeland laten opsturen. Gevonden door te zoeken op Ebay. Ik geloof dat ik een halve liter heb gekocht.

@Stijn hieronder: Ja die hebben we ook gebeld. Ze hadden het wel (konden het bestellen), maar het was duurder dan uit engeland laten overkomen. Uit engeland laten komen kost dan iets van 5 euro voor het spul en 10 voor de verzending, maar dat was goedkoper dan 18 euro voor een flesje bij de apotheek. Maar goed, niet vergeten de apotheek te bellen.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 1 januari 2012 10:13:25 (55%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Isopropanol is ook gewoon te verkrijgen bij de apotheker. (Daar haal ik de mijne toch altijd)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb mijn IPA gekocht bij Farnell voor iets minder dan 5 euro voor 400ml.

flash2b

Special Member

Tja... dat leuke prijzen Luckyboy en Arco !

Jammer dat het doorsturen bij een IA een beetje te duur wordt, vooral die 2.5L van RS. Kan ik daar als particulier ook kopen en wat zijn dan de verzendkosten?

Edit: Bij RS Components kunnen particulieren per 1-3-2011 niets meer bestellen.

[Bericht gewijzigd door flash2b op zondag 1 januari 2012 00:27:40 (18%)

Bij Elektronica Onderdelen Online (voorheen Dick Best) is het ook te verkrijgen: Isopropanol

Kom, laten we geen daglicht verknoeien

Op 1 januari 2012 00:19:46 schreef Luckyboy:
Ik heb mijn IPA gekocht bij Farnell voor iets minder dan 5 euro voor 400ml.

Ex BTW

If you want to succeed, double your failure rate.

Die spuitbussen van EOO vindt ik niets, 220ml is zo leeg.
Voor de prijs van 4 van die bussen heb ik nu 2.5ltr.

Mijn lokale electronica zaak (Haltronics / Almere) besteld regelmatig bij RS, dan laat ik zo'n 2.5ltr blik meekomen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Anoniem

ISA kun je gebruiken voor een vettige prnt proper te maken. Het is gewoon een oplosmiddel voor organisch vuil dat weinig agressief is voor de meeste kunststoffen en volledig verdampt. Laat dus geen residue achter... Niet meer en niet min.
Het is beter dan methanol (erg giftig en ontvlambaar) en brandalcohol wat minder goed ontvet doordat het sneller verdampt.
En veiliger dan aceton dat veel plastieksoorten aantast.

Een print die in het water gelegen heeft spoel je af met proper kraanwater, indien zeer vuil kun je eerst met wat mild afwasmiddel en/of verdunde ISA kuisen. naspoelen met gedemineraliseerd water en zeer goed laten drogen, bij voorkeur onder een warmtebron, waarbij je wel moet op de temperatuur letten.
Betreft het een print die lange tijd vochtig is geweest en aangetast is, kun je met ISA niets aan verhelpen.

De meeste elektronicaonderdelen zijn voor korte tijd waterbestendig, als ze daarna gooed uitgedroogd worden. Opgelet voor water dat cappilair onder bepaalde componenten loopt en niet makkelijk weer verdampt. Dus langere tijd op een warme plaats.
Transfo's kunnen dan weer vaak niet tegen water omdat het makkelijk tussen de wikkelingen loopt en er moeilijk 100% weer uitgaat.
Isa drink je best niet. Het smaakt slecht en is één van de stoffen die in Whiskey in kleine hoeveelheden aanwezig is en verantwoordelijk is voor de bekende hang-over.

Henry S.

Moderator

Op 31 december 2011 16:14:49 schreef Dungeon:
Klopt dit of zijn er nog andere middelen waar je de printplaat in kan leggen of schoonmaken. Het gaat trouwen om delen van een telefoon.

Als voor een enkele keer is IPA, voor professioneel gebruik Kontakt LR.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.