Wat betreft de bas, ik ben het met High met henk eens, als je meer bas wilt horen zul je waarschijnlijk toch een grotere koptelefoon moeten kopen.
2 merken die ik kan aanbevelen zijn Sennheiser (de PX100, PX200 en PX250 van Sennheiser zijn opvouwbaar) en BeyerDynamic (de DTX10, DTX20 (en DTX30???) zijn oordopjes), zover ik weet heeft BeyerDynamic helaas geen opvouwbare koptelefoons.
Laat wel duidelijk zijn dat ik geen van allen gehoord heb. Maar bij de betere audio zaak zou je er toch zeker naar mogen luisteren, als dat niet kan vraag dan of er flinke bas uitkomt, en zeg dan ook meteen dat als er geen bas uitkomt dat je ze terug komt brengen, en dan óf je geld terug wilt, óf betere wilt. Noteer desnoods ff de naam van de verkoper (als het niet op de bon staat), ze zijn namelijk verplicht om jou een product te verkopen wat aan JOU verwachtingen voldoet.
Belangrijk is dus dat je ernaar vraagt, aangezien een mondelinge afspraak net zo bindend is als een schriftelijke afspraak, je recht hebt om iets terug te brengen wat niet aan jou verwachtingen voldoet (afhankelijk van de prijs kun je daar meer of minder aanspraak op maken, je kunt natuurlijk niet verwachten dat een gloednieuwe vaatwasser van €10 ook 10 jaar meegaat), en dreig desnoods met de consumentenbond als ze je naar huis sturen, vragen naar de bedrijfsleider helpt vaak ook...die komt meestal niet, maar je krijgt vaak wel je geld terug of je kunt iets anders uitzoeken.
Wat betreft de balans, heb je dat verschil alléén op je walkman, of is dat verschil er ook op andere apparatuur?
Een mogelijk probleem en/of oplossing zou in de kop kunnen liggen, aangezien een hoop (de meeste?) fabrikanten er hun eigen methodes op na houden wil er nogal eens verschil in afstelling zitten, dit is vaak makkelijk te verhelpen door de kop bij te stellen, maar daar zitten een paar nadelen aan:
1) Je moet een schroevendraaiertje meenemen.
2) Mogelijk moet je een klein gaatje in de klep maken, soms kun je het bandje erin doen met het klepje open, maar of je dan (makkelijk) bij het schroefje kunt is de vraag, en héél soms kun je de voorkant van het klepje verwijderen.
3) Het desbetreffende schroefje kan na verloop van tijd verdraaien (duurt meestal wel een tijdje).
4) Als het schroefje eruit ligt dan kan het lastig zijn om 'm terug te zetten (meestal zit er ook een veertje achter).
Een andere (mogelijke) oplossing is de walkman uit elkaar halen en ff zoeken naar het weerstandje wat het dichtste bij de uitgang zit (Om de walkman wat harder te laten gaan verwijderde ik die vaak....toen ik nog jonger was), haal er één uit (ik zou gaan voor het kanaal dat het hardste klinkt), meet de waarde en haal een multi-turn pot (is daar ook een simpele nederlandse benaming voor?) die het gebied van die weerstand (enigzins) ruim bestrijkt....en de rest spreekt voor zich (lijkt me).
Wat betreft de laatste optie, er zijn een paar dingen waar ik niet zeker van ben:
1) De grootte van multi-turn pot's en het vermogen dat ze aankunnen (ik gebruik ze nooit...tot nu toe iig niet).
2) Het vermogen wat een walkman leverdt...waarschijnlijk minder dan 100mW.
3) Misschien lukt het ook met een instelpot (afhankelijk van de waarde van de weerstand, des te hoger de waarde des te lastiger wordt het instellen waarschijnlijk).
Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat je er iets aan hebt.
Ohja, nog een ding, soms ligt het gebrek aan bas aan de apparatuur, zo kan mijn MD walkman niet genoeg vermogen leveren en zwakt de bas af als ik hem harder zet, een goedkope oplossing was toendertijd een Gameboy versterkertje (van Nuby) te kopen voor 5 gulden ofzo, kabeltje met mini jack eraan en erin en klaar was kees.