Balansregeling maken voor walkman

Ik ben een regelmatig gebruiker van een GRUNDIG stereo radio/cassette walkman voor op de trein. Nu, het valt vaak voor dat ik cassettes heb opgenomen van één of andere CD en dat de muziek een beetje uit balans is. Vooral bij enkele live-opnamen van AC/DC in Dublin, hoor ik in mijn linkeroor veel sterker de muziek dan rechts. Dit is zeer vervelend. Vroeger had ik op mijn realistic walkman (wijlen) een balansregeling waarmee je dit kon corrigeren. Maar de grundig heeft enkel een volumeknop. Hoe kan ik eventueel het rechterkanaal wat meer accentueren t.o.v. het linker, of omgekeerd ?

Ten tweede: nog een vraagje over de oortelefoontjes: de grundig heeft een UBS regeling (ultra Bass system), maar in die kleine oortjes hoor ik daar niet veel van, en een grote koptelefoon meezeulen op de trein is niet evident in mijn jaszak. Iemand een tip om wat meer bass te horen ?

Thx mates !

When all else fails, there is always my big hammer...
High met Henk

Special Member

ik denk persoonlijk dat je de OPNAME op de tape moet verbeteren IPV de balans tijdens het afspelen aan te passen.

Waarschijnlijk gaat het nl al fout bij het opnemen. Natuurlijk kolder als je ergens een fout maakt en achteraf het resultaat van deze fout corrigeren. Kun je beter de fout corrigeren

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ergens heb je wel gelijk, maar die live-opnames uit de oude tijd zijn natuurlijk niet perfect. het is ook zo dat ik nog een hele hoop oude cassettes liggen heb, die kan ik niet allemaal opnieuw overtapen. Bedoeling is dus wel correctie doen achteraf, omdat het niet anders kan.

High met Henk

Special Member

of het origineel nog ergens terugvinden :P

maar het kan natuurlijk wel. potmeter tussen draad van kern en klaar.

dus: een potmeter tussen de rode draad (Rechterkanaal) en de massa, en een potmeter tussen de blauwe draad (Linkerkanaal) en de massa. Of zie ik het verkeerd ?
En hoeveel oompjes moet zo'n potje dan best zijn ?

High met Henk

Special Member

neej, in serie met de rode en de blauwe draad
ander sluit je de eindtrap kort, rookt je walkman uit

waarde? zou zo zeggen tot een 470 ohm moet genoeg zijn, maar hangt af van de impedantie

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 20 april 2004 11:51:19

haha, zou nog iets zijn op de trein, de rokende walkman. direct de politie erbij, denken ze aan een aanslag...

ok, dus we spreken hier wel degelijk over 2 potmeters hé, één voor L-kanaal en één voor R-kanaal.

Ga eens op zoek gaan in de sloop, want zou ze graag monteren in het apparaat zelf. zal wel een moeilijk karwei worden, want de grundig zit behoorlijk vol.

Nog niemand een antwoord op de tweede vraag, I presume ? over die oortjes en de bass...

High met Henk

Special Member

kan je er 1 kort antwoord op geven: zou het NIEt doen.

meestal zijn ze beperkt door de speaker zelf, als jij dus de bas gaat boosten, blaas je je oordopjes waarschijnlijk nogal snel op, omdat ze WEL bewegen, maar je het NIET hoort, dus jij zou het nog harder zetten, je hoort het immers niet, op een bepaald moment loopt er zovel stroom, dat ze vanzelf oproken.

beter andere oordopjes gekocht

Die potmeters blijft ff experimenteren hoor, kunnen andere waarden zijn, hangt ervanaf hoe groot het verschil is: montage gewoon klein kastje in de kabel, je kan er nl gewoon verzwakking mee regelen (of versterking, maar is beetje raar hier)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 20 april 2004 12:55:22

OORDOPJES:

al aan mijn 25 ste paar... allemaal dezelfde: geen dynamiek in de lage tonen. Meestal zitten ze in de winkel lekker goed verpakt en uitproberen is ook nooit mogelijk. Ooit, in vervlogen tijden, had ik een realistic opvouwbaar koptelefoontje gekocht, dit was piepklein, maar mijn oren trilden onder de heel lage bassen. jammer is dit ding kapot gegaan door 1.000.000 keer open en dicht vouwen en in de jaszak... je kent dit hé.
Nu heb ik vanalles liggen, zelfs onlangs een paar schelpjes gekocht om achter het oor te haken, heb er nog veel voor betaald... pfff; die dingen sucken gewoon.
als ik mijn oordopjes diep in mijn oor duw, hoor ik beter de bass, maar je kunt zo niet gans de treinreis zitten hé.

High met Henk

Special Member

hehehe, ik heb een sennheiser HD-500 op op dit moment. Daar komt wel bas uit, maare, niet echt opvouwbaar, maar een ongeschreven regel is toch wel: hoe groter de speaker hoe lager de tonen. Het hangt natuurlijk wel af van hoe hij opgebouwd is, en het gaat niet altijd op, maar toch, is dit wel MIJN praktijk ervaring en vaak uit de datasheet van speakers is het ook af te lezen

Wat betreft de bas, ik ben het met High met henk eens, als je meer bas wilt horen zul je waarschijnlijk toch een grotere koptelefoon moeten kopen.
2 merken die ik kan aanbevelen zijn Sennheiser (de PX100, PX200 en PX250 van Sennheiser zijn opvouwbaar) en BeyerDynamic (de DTX10, DTX20 (en DTX30???) zijn oordopjes), zover ik weet heeft BeyerDynamic helaas geen opvouwbare koptelefoons.
Laat wel duidelijk zijn dat ik geen van allen gehoord heb. Maar bij de betere audio zaak zou je er toch zeker naar mogen luisteren, als dat niet kan vraag dan of er flinke bas uitkomt, en zeg dan ook meteen dat als er geen bas uitkomt dat je ze terug komt brengen, en dan óf je geld terug wilt, óf betere wilt. Noteer desnoods ff de naam van de verkoper (als het niet op de bon staat), ze zijn namelijk verplicht om jou een product te verkopen wat aan JOU verwachtingen voldoet.
Belangrijk is dus dat je ernaar vraagt, aangezien een mondelinge afspraak net zo bindend is als een schriftelijke afspraak, je recht hebt om iets terug te brengen wat niet aan jou verwachtingen voldoet (afhankelijk van de prijs kun je daar meer of minder aanspraak op maken, je kunt natuurlijk niet verwachten dat een gloednieuwe vaatwasser van €10 ook 10 jaar meegaat), en dreig desnoods met de consumentenbond als ze je naar huis sturen, vragen naar de bedrijfsleider helpt vaak ook...die komt meestal niet, maar je krijgt vaak wel je geld terug of je kunt iets anders uitzoeken.

Wat betreft de balans, heb je dat verschil alléén op je walkman, of is dat verschil er ook op andere apparatuur?
Een mogelijk probleem en/of oplossing zou in de kop kunnen liggen, aangezien een hoop (de meeste?) fabrikanten er hun eigen methodes op na houden wil er nogal eens verschil in afstelling zitten, dit is vaak makkelijk te verhelpen door de kop bij te stellen, maar daar zitten een paar nadelen aan:
1) Je moet een schroevendraaiertje meenemen.
2) Mogelijk moet je een klein gaatje in de klep maken, soms kun je het bandje erin doen met het klepje open, maar of je dan (makkelijk) bij het schroefje kunt is de vraag, en héél soms kun je de voorkant van het klepje verwijderen.
3) Het desbetreffende schroefje kan na verloop van tijd verdraaien (duurt meestal wel een tijdje).
4) Als het schroefje eruit ligt dan kan het lastig zijn om 'm terug te zetten (meestal zit er ook een veertje achter).

Een andere (mogelijke) oplossing is de walkman uit elkaar halen en ff zoeken naar het weerstandje wat het dichtste bij de uitgang zit (Om de walkman wat harder te laten gaan verwijderde ik die vaak....toen ik nog jonger was), haal er één uit (ik zou gaan voor het kanaal dat het hardste klinkt), meet de waarde en haal een multi-turn pot (is daar ook een simpele nederlandse benaming voor?) die het gebied van die weerstand (enigzins) ruim bestrijkt....en de rest spreekt voor zich (lijkt me).

Wat betreft de laatste optie, er zijn een paar dingen waar ik niet zeker van ben:
1) De grootte van multi-turn pot's en het vermogen dat ze aankunnen (ik gebruik ze nooit...tot nu toe iig niet).
2) Het vermogen wat een walkman leverdt...waarschijnlijk minder dan 100mW.
3) Misschien lukt het ook met een instelpot (afhankelijk van de waarde van de weerstand, des te hoger de waarde des te lastiger wordt het instellen waarschijnlijk).

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat je er iets aan hebt.

Ohja, nog een ding, soms ligt het gebrek aan bas aan de apparatuur, zo kan mijn MD walkman niet genoeg vermogen leveren en zwakt de bas af als ik hem harder zet, een goedkope oplossing was toendertijd een Gameboy versterkertje (van Nuby) te kopen voor 5 gulden ofzo, kabeltje met mini jack eraan en erin en klaar was kees.

My Imaginary Friend Thinks You Have Serious Mental Problems
High met Henk

Special Member

KILLorBE

lang verhaal idd

ned naam voor multiturn poti = meerslags potmeter (hoe eenvoudig)

idd, ik was er eigenlijk vanuit gagaan dat de fout sowieso in de opname zou zitten.

als steve C idd een sennheiser wil hebben: Bestellen bij nedis ENORM goedkoop in verhouding met de normale winkels (die kun je wel uitbuiten om ff te testen)

Op 20 april 2004 20:13:35 schreef High met henk:
KILLorBE

lang verhaal idd

Dat zei ik al;)

Op 20 april 2004 20:13:35 schreef High met henk:ned naam voor multiturn poti = meerslags potmeter (hoe eenvoudig)

Stom van mij dat ik dat niet kon bedenken, zo zie je maar wat het bezoek aan engelstalige sites met je doet, je verleerd het nederlands, maar je kan nog steeds geen fatsoenlijk engels praten:)

Op 20 april 2004 20:13:35 schreef High met henk:idd, ik was er eigenlijk vanuit gagaan dat de fout sowieso in de opname zou zitten.

Tsja, ik hecht veel waarde aan (sommige zeldzame?) opnames die ik heb gemaakt, en ik heb die met verschillende decks gemaakt, de één was een 4 sporen deck en de ander 2 of 8, dan merk je het verschil al snel, net zoals bij VU of Peak meters weten een hoop mensen niet dat er een groot verschil in 'kan' zitten per merk (dit is naar mijn weten geen 'common knowledge', als ik één of dé link vind zal ik 'm zeker plaatsen....op die site hadden ze namelijk verschillende merken naast elkaar gezet, waaronder Sony...meer kan ik me (helaas) niet herinneren).

Op 20 april 2004 20:13:35 schreef High met henk:als steve C idd een sennheiser wil hebben: Bestellen bij nedis ENORM goedkoop in verhouding met de normale winkels (die kun je wel uitbuiten om ff te testen)

Nedis?? ken ik nog niet, ik hou het wel ff in de gaten (bedankt).

ja, wordt ik even stil van...

de cassettes die ik beluister verschillen enorm. Het is meest bij de live opnames dat de muziek uit balans is. Meestal zijn oudere live opnames nogal amateuristisch gemaakt. sommige cassettes die ik heb opgenomen van oude 'analoge' LP's klinken perfect. het is dus niet aan mijn toestelletje. gisteren nog eens de originele CD van AC/DC Live in Dublin beluisterd op de cd-speler, en ja hoor, de zaak zit helemaal naar links. Waarschijnlijk hebben ze in de opnamestudio er niet echt veel werk van gemaakt en stonden de micro's op het podium misschien niet goed opgesteld.
Bedankt voor de tips over de koptelefoons. Als ik het goed begrijp is sennheiser dus wel degelijk een van de betere en aan te raden merken ?
Vallen die dingen ook nog wat mee van prijs ?

Op 21 april 2004 08:41:48 schreef steve c:
Bedankt voor de tips over de koptelefoons. Als ik het goed begrijp is sennheiser dus wel degelijk een van de betere en aan te raden merken ?
Vallen die dingen ook nog wat mee van prijs ?

Sennheiser is een van de (zoniet DE) koplopers in de (betaalbare) high-end markt.
Ze zijn zeker betaalbaar, ik heb hier nog een Sennheiser HM (helaas geen verdere type aanduiding) die ik ooit voor m'n walkman heb gekocht en die was toen (misschien wel 10 jaar geleden) 20-25 Gulden (pak 'm beet 10 Euro), maar voor dat geld is ie moeilijk te verslaan, ik denk dat je met 20-30 Euro een tevreden luisteraar zult zijn.

High met Henk

Special Member

die HD-500 kostte me dus 65,-- euro bij nedis, maar kijk maar eens op www.sennheiser.nl en kijk dan maar even bij de HD-500

100 euro als je hem direct bij hun koopt

Kijk ook maar eens naar de specs:
14-21.000 Hz.

ofwel ECHT laag

AKG is trouwens ook een erg goed merk

thanks henk,
14 Hz is inderdaad ècht laag hé...

eventjes de hersencellen tussen de oren wakker schudden...

als we daar maar geen brain-damage van krijgen !

Ik ga shoppen.
nogmaals bedankt voor de tips. wel een leuk forum hé zo ?
greetz

VLF Sthéévheu...