geluid in auto

Jow,

Ik heb in mijn auto (Toyoto Corolla) een radio-cassettespeler zitten van 4*25W. Op de plug van de radio zijn maar 3 uitgangen (1 draadje mis ik op de plug en ben te lui om dat te vervangen :-) ), dus ik heb vooraan 1 uitgang gedeeld en vanachter 2 uitgangen. Ik heb dit gedaan omdat vooraan nog standaard boxen zitten en zowiezo niet veel geluid produceren. Vanachter heb ik een boembox van 2*300 W (goedkoop merk) en een subwoofer van 300 W met ingebouwde versterker (denk ik, want hij doet het toch zonder versterker). Hoe zou ik met deze componenten het beste geluid verkrijgen ? Momenteel heb ik de boembox aangesloten op de achterste 2 uitgangen en een van de 2 doorgekoppeld naar de subwoofer (ik weet het, vrij amateuristisch). In het begin gaf dit een vrij goed geluid (lees bass), maar na een tijdje begon de kwaliteit achteruit te gaan. Zou er een andere (gemakkelijke) manier zijn om met dit allemaal beter geluid te produceren ? En is de plaatsing in het koffer ook van belang (boembox is naar boven gericht tegen mijn achterzetels en subwoofer is ook naar boven gericht en staat tegen de boembox?

Alvast bedankt voor een eventuele reactie ...

Greetz

wat ik er uit begrijp is dat je 2 uitgangen misbruikt om 4 boxen / subwoofers aan te stuuren?

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
High met Henk

Special Member

mij wordt het ook neit duidelijk, kun je maybe ff een schetsje van de situatie maken?

en ook ff duidlijk erbij zetten of het wellicht lijn signalen of versterkte signalen(speaker uitgangen) zijn

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

lijkt erop dat je je autoradio a/h misbruiken bent... teken idd eens een schema'tje voor ons, ik denk wel dat het een hele verbouwing wordt voordat je van echt geluid kunt speken...

* The Force heeft al eens een boomcar voor een vriend aangesloten, en daar zit een flink aantal meters speciale bedrading in i.c.m. een extra accu en een dikke elco voor de basboxen... lijkt simpel, is het ook :):):)

May The Force be with you...

Hierbij is een simpel schema'tje toegevoegd.

http://users.pandora.be/geertvg/radio.JPG

Elke lijn vertegenwoordigt 2 draden (- en +) :-)
Uit de plug vertrekken normaal 8 draden (2 draden voor linkerbox, 2 draden voor rechterbox, en 4 voor achteraan).
Aangezien er iets mis is met de plug, heb ik nu nog maar 6 draden voor aan te sluiten. Via een lusterklem, maak ik gebruik van 1 paar draad om 2 paar draden te maken door simpelweg er eentje aan de oorspronkelijke te vlechten, om zo mijn 2 voorste boxen te voeden(dus eigenlijk wordt mijn vermogen hierbij gedeeld door 2 --> 12,5 W voor elke voorste box). Dan heb ik nog 2 paar draden over voor achteraan. Die 2 paar draden zijn aangesloten op de boembox (1 gewoon aan 1 box van die boembox --> 25W vermogen voor een van de 2 boxen in de boembox, de andere kant wordt gedeeld met de subwoofer). Dan heb ik een aparte draad gepakt en deze aangesloten aan de subwoofer en bij een van de 2 boxen van de boembox bijgekoppeld.
Kan dit beter door ofwel nix te veranderen, alleen wat te goochelen met de draden, of door een minimaal aan geld te spenderen (ik ben maar een arm studentje :-) ). En is de plaasting hier ook van belang of kan dit beter dan nu in het schema?
Of moet ik me maar tevreden nemen met wat ik nu heb aan geluid :-)

Ik denk dat er nergens iets wordt versterkt (enkel de radio 4*25W)

let op, het zal wel een autoradio zijn waarvan GEEN enkele speaker-draad aan de min zit,
vaak is t zo bij een versterker met een zgn high-power ingang dat er 1 aansluiting aan de min vast zit, in dit geval ga je 1 speaker-uitgang van je radio met de min vebinden.
hier kan de versterker vd autoradio namelijk niet tegen.
op elke speakeraansluiting van je autoradio hoort (nog) ca 6volt te staan.succes

ps , ik repareer graag autoradio's

Wil je "echt" geluid in je auto dan zal je er helemaal voor moeten gaan.
Dwz. Voorste speakers apart aansturen, dus je plug vernieuwen, op de overige 2 lijnen een set lijnverzwakkers, of de RCA aansluiting gebruiken. een set lijnen van behoorlijke diameter naar achteren leggen. Voedingskabel naar achteren leggen. Signaal op set lijnen omzetten van stereo naar mono, splitten, 2 versterkers aansluiten. Scheidingsfilter (low-pass) naar sub-woofer, boombox aansluiten op tweede versterker. Tweede accu plaatsen (eventueel) en een 1F 20V elco in de voedingslijn van de versterkers plaatsen om baspieken op te vangen.

Iig zul je met je huidige radio een redelijk brak geluid krijgen op een gemiddeld vermogen zonder versterkers.

High met Henk

Special Member

Force, ik DENK dat er achter helemaal geen versterkers aanwezig zijn. Ik zie ander GEEN voedingslijnen lopen naar de baskisten. en een passive versterker?? Daar geloof ik niet in

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 21 april 2004 10:22:32

ik beweer ook helemaal niet dat ze er nu zijn, ik vertel alleen maar dat ze er MOETEN zijn om een beetje fatsoenlijk geluid te krijgen. Die 4x25W versterker van de autoradio wordt flink over de zeik getrokken op deze manier.

Mijn punt is dus: major redesign van de installatie!!

High met Henk

Special Member

tja, das duidelijk die 25 W is muziek vermogen ALS HIJ GELUK HEEFT

maar zou best wel eens PMPO of een ander vermogen kunnen zijn wat uit de lucht gegrepen is

zonde van het geinvesteerde geld in de boombox en de woofer... ik wil ze op dit moment niet horen, trek je het volume een beetje open dan zal de gehele boel vervormen en wegvallen omdat er geen goede aansluitingen gemaakt zijn.

En al helemaal voorin niet, 2 speakers par. zetten over een lijntje, de Wet van Ohm leert ons dat als het origineel 8ohms waren het nu 1/Rc=1/R1+1/R2 -> 4ohm is... Wat zijn de impendanties van je boombox en je woofer? Die heb je nl. ool parallel staan begrijp ik uit je tekening!!! Reken maar eens je weerstand uit en dan denk ik dat je ook rond de 4 ohm komt. Vindt je radio niet leuk...

High met Henk

Special Member

denk zelfs 2 ohm, arm versterkertje

Kan idd kloppen ja...

Op 21 april 2004 17:34:17 schreef The Force:
Mijn punt is dus: major redesign van de installatie!!

I rest my case!! :)

sja hier valt niks meer aan toe tevoegen.. :)

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig