meten van het verbruik van een dimmer

De meeste dimmers werken met fase-aansnijding. Dat heeft op zich niets met de cosinus-phi te maken.
Maar je hebt het over halogeenlampen - als dat laagspanningstypen zijn, worden de via een trafo gevoedt. En die trafo zorgt voor blindverbruik.

Wat een dimmer zelf verbruikt, kan je min-of-meer berekenen: over een triac blijft 1.5V ... 2V staan. Vermenigvuldig dat met de stroom, en je bent er.
Wat sluimerverbruik betreft: als de dimmer goed gebouwd is, verbruikt hij niets als je hem uitschakelt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Mijn halogeenspots zijn 220v. Ik dim ze eigenlijk zo goed als altijd meer dan 60% want de kamer waarin ze zich bevinden is ingericht voor TV-kijken.

Dus geen sluimerverbruik bij dit type dimmer? Dus een gewone ampéretang zou dan volstaan om het verbruik te monitoren?

RAAF12

Golden Member

Je kan ook ipv de zekering er tijdelijk een A meter tussen hangen.
Dan vermenigvuldig je dat met de netspanning en de uitkomst is (milli)Watts. P=U*I

Eigenlijk is het niet verstandig, halogeenspots regelmatig te dimmen. Het halogeen kan zijn nuttig werk pas uitvoeren bij een hoge temperatuur. Als je "zo goed als altijd meer dan 60%" dimt, kan je beter gewone gloeilampen nemen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

pros was mij voor.

 

[Bericht gewijzigd door Aart op maandag 9 januari 2012 20:11:40 (65%)

Beperkt het waarom zich tot: dimmen doet de lichtopbrengst harder dalen dan het stroomverbruik en het halogeenspotje gaat minder lang mee?

Anoniem

Goed initiatief. Maar niet op heksenjacht gaan, verwarming gaat met de hoofdmoot van het verbruik lopen.

Behalve onzuinige apparaten uit te rangeren zou je ook best eens de onzinnige apparaten elimineren.
Dimmers zijn daar vaak één van.
Als je het voor de sfeer doet, kan er niets op tegen zijn, gezelligheid heeft ook een prijs.

maar als je denkt minder te verbruiken door het licht te dimmen ben je verkeerd.
Een klassieke dimmer verbruikt op zich maar enkele Watt en in uitstand niets Maar, door gloeilampen te dimmen verminder je de lichtsterkte door de temperatuur van de gloeidraad te laten verminderen. Hiermee verlies je de meeste voordelen van een halogeenlamp. De lange levensduur en de relatief hoge lichtopbrengst.
Het verbruik is dan wel iets minder, maar het rendement wordt rampzalig. je krijgt dus erg weinig licht voor je verbruik. Bovendien wordt de stroom iets groter door de kleinere weerstand van een koelere gloeidraad, dus je bespaart minder dan je denkt.

Dimmers zijn ondingen en ze zoemen vaak. De soepele regeling heeft weinig zin , want meestal heb je maar twee standen nodig: veel licht of gezellig licht. Je geeft dus gewoon een ruk aan de potmeter tot hij ongeveer goed staat.

Ik heb dit als volgt opgelost. ik heb boven mijn eetplek twee sets spots ingebouwd. Een set van 35W en een van 15W. Als mijn krant uit is en ik wil gezellig tafelen schakel ik gewoon de groep van 35W uit. Dit resulteert in een aanzienlijk minder verbruik dan als ik zou dimmen omdat de zwakkere lampen op hun volle spanning werken.

Een stroomtang? die zal meer kosten dan jouw lampjes ooit verbruiken.
Bovendien is de stroom die door het dimmen sterk niet-sinusvormig is, niet goed op deze manier te meten. Daarvoor heb je een True RMS meter nodig die vrij duur is.

Wat wèl nuttig is: een softstart - zowel voor halogeenlampen als voor gewone gloeilampen. Die verlengen de levensduur aanzienlijk.
In mijn kamers ga je geen dimmers vinden. Maar je kan wel één of meerdere groepen inschakelen.

De enige dimmer in huis stuurt de trapverlichting. I.p.v. pardoes uit te gaan (op het ogenblik dat er geen drukknop in de buurt is) laat de trappenhuisautomaat het licht langzaam doven, zodat je niet voor onwelkome verrassingen komt te staan.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik gebruik de lampen in een kamer die specifiek is ingericht om TV te kijken. Daarom moet ik de lampen wel dimmen voor de juiste sfeer te scheppen:)

Ik lees thans op meerdere plekken op het forum dat eender welke lamp dimmen inderdaad het stroomverbruik zal verlagen (echter zal de lichtopbrengt harder dalen dan het stroomverbruik). Echter wil ik graag weten hoeveel precies en welk toestel dit (correct) kan meten.

Ik kan een stroomtang nog wel gebruiken voor wat andere zaken.

edit: sorry fout gelezen, je zegt ook dat het verbruik zal dalen.

De meeste "normale" stroomtangen zijn niet geschikt om sluimerverbruik te meten ,meetgebied is veel te groot.
Er zijn er wel die tot in mA kunnen meten maar dan weet je wat je betaalt.
loont zich dus niet.

Gr.F_S

Op 9 januari 2012 20:36:08 schreef F_S:
De meeste "normale" stroomtangen zijn niet geschikt om sluimerverbruik te meten ,meetgebied is veel te groot.
Er zijn er wel die tot in mA kunnen meten maar dan weet je wat je betaalt.
loont zich dus niet.

Gr.F_S

Hoi F_S. Maar aangezien mijn spots op 220v werken heb ik géén transfo dus ook geen sluimerverbruik, correct? Dus met een goedkopere tang werkt misschien ook goed genoeg. Desnoods huur ik er ergens eentje. Een afwijking van 3% maakt de zaak niet.

Als je een "kleine" stroomtang pakt van bv 20A dan is de afwijking bij 3% al ongeveer evenveel als die vier spotjes van jou gebruiken.

Gr.F_S

Ik wil geen reclame maken, maar plugwise is wel heel geschikt om van een aantal apparaten het verbruik te meten. Echter het is wel vrij duur.

Anoniem

Op 9 januari 2012 20:30:11 schreef pros:
Wat wèl nuttig is: een softstart - zowel voor halogeenlampen als voor gewone gloeilampen. Die verlengen de levensduur aanzienlijk.
In mijn kamers ga je geen dimmers vinden. Maar je kan wel één of meerdere groepen inschakelen.

Mee eens, ik heb daarvoor een geschikte NTC ingebouwd, maar omdat ze kunnen brandgevaarlijk zijn als ze ondeskundig aangebracht worden durf ik ze hier niet aanbevelen.

De enige dimmer in huis stuurt de trapverlichting. I.p.v. pardoes uit te gaan (op het ogenblik dat er geen drukknop in de buurt is) laat de trappenhuisautomaat het licht langzaam doven, zodat je niet voor onwelkome verrassingen komt te staan.

Dat is idd een nuttige toepassing, maar omdat ze dan betrekkelijk kort gebruikt worden moet aan het verbruik geen axtra aandacht worden geschonken.

dus deze specs:

Merk Fluke
Fabrikantcode 321
Type Stand-alone
AC stroom 400 A
DC stroom Nee
Nauwkeurigheid 1,8 %
Bek opening 25 mm
TrueRMS Nee
Data hold Ja
Veiligheid CAT III 600 V
Extra metingen AC volt, weerstand

zijn helemaal niet goed? Het gemeten ampérage kan 1,8% afwijken van 400A en _niet_ 1,8% van het gemeten ampérage? 1,8% lijkt me niet zo erg veel.

Op 9 januari 2012 21:07:37 schreef Jeroen1000:
Het gemeten ampérage kan 1,8% afwijken van 400A en _niet_ 1,8% van het gemeten ampérage? 1,8% lijkt me niet zo erg veel.

Bij meetinstumentren is de opgegeven afwijking altijd betrokken op de eindwaarde van het gekozen bereik. Aangezien deze Fluke maar 1 bereik heeft voor stroommeting is dat dus 1,8% van 400A. Dus voor stromen in de orde van 1A heb je er niet veel aan.

Op 9 januari 2012 20:19:41 schreef grotedikken:
....Behalve onzuinige apparaten uit te rangeren zou je ook best eens de onzinnige apparaten elimineren....

Dat is het zelfde met de heilige koe "auto", daar word soms een kapitaal aan audioaperatuur ingepropt
en wat niet meer, en in huis is meestal een sumiere installatie.
Dus dat is bij TS ook zo, gaat dure dingen aanschaffen en toepassen,
en eer dat hij daar denkt daarmee kan terug verdienen, heeft de meterkast wat aardige rondjes gemaakt.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Arco

Special Member

Op 9 januari 2012 20:16:44 schreef Jeroen1000:
Beperkt het waarom zich tot: dimmen doet de lichtopbrengst harder dalen dan het stroomverbruik en het halogeenspotje gaat minder lang mee?

Door de lage temperatuur slaat het verdampte residu van de gloeidraad neer op de glasballon, i.p.v. hergebruikt te worden. Hierdoor wordt de lichtopbrengst minder, en gaat de gloeidraad eerder kapot.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 9 januari 2012 21:07:37 schreef Jeroen1000:
dus deze specs:

Merk Fluke
Fabrikantcode 321
Type Stand-alone
AC stroom 400 A
DC stroom Nee
Nauwkeurigheid 1,8 %
Bek opening 25 mm
TrueRMS Nee
Data hold Ja
Veiligheid CAT III 600 V
Extra metingen AC volt, weerstand

zijn helemaal niet goed? Het gemeten ampérage kan 1,8% afwijken van 400A en _niet_ 1,8% van het gemeten ampérage? 1,8% lijkt me niet zo erg veel.

Je kunt toch wel zelf lezen? Er staat true RMS-nee.
Dan meet je verkeerd.

Anoniem

Op 9 januari 2012 21:39:29 schreef GerardMonique:
[...]
Dat is het zelfde met de heilige koe "auto", daar word soms een kapitaal aan audioaperatuur ingepropt
en wat niet meer, en in huis is meestal een sumiere installatie.
Dus dat is bij TS ook zo, gaat dure dingen aanschaffen en toepassen,
en eer dat hij daar denkt daarmee kan terug verdienen, heeft de meterkast wat aardige rondjes gemaakt.
MVG Gerard.;)

Maar nee, die "personal energy crisis" is een bevlieging.
Weliswaar ingegeven door de steeds stijgende energieprijzen,
maar je hebt al gauw een Metrawatt vermogenmeter nodig die overweg kan met niet-sinusvormige stroom en spanning en daaruit het correcte vermogen distilleert.
Als ie de prijs hoort krijgt hij wel een rolberoerte.
De kleine Wattmetertjes die je voor 15Eu kunt kopen zijn redelijk bruikbaar voor de iets grotere vermogens van klassieke verbruikers zoals PC,TV, koelkast, fornuis.

Om kleine geschakelde netadaptertjes te lmeten, vooral om het stand-by vermogen te meten en sterk niet-lineaire zaken als dimmers zijn ze ongeschikt.

Je moet wel een beetje pragmatisch blijven en je leven niet laten beheersen door onbeheerste bsparings waanzin.
Comfort mag ook wat kosten. Ik kijk vooral naar de grote verbruikers. Voor mijn sluipverbruik is het simpel.
Mijn tv, settopbox, video en audioinstallatie en modem zitten bij elkaar op 1 multistopcontact. Op weekdagen wordt die hele zooi niet gebruikt tussen pakweg 00u nachts en 17u 'savonds
Daar zit een timer tussen die de hele zwik uitschakelt gedurende 17 uur, dus 2/3 van de tijd. Dat geeft een mooie besparing zonder dat ik aan comfort moet inboeten, en het zal me worst wezen of adaptor A nu 0.25W méér slokt dan adaptor B.

Een vraagje wat ik al heel lang wilde weten: Wij Belgen beschouwen Nederlanders als één homogeen volk waar zuinigheid hoog in het vaandel staat. Maar dat is natuurlijk niet helemaal waar. In welk landsgedeelte wonen volgens jullie nu de grootste zuinigaards?

RAAF12

Golden Member

Je hebt 2 soorten zuinige mensen, de armen die nix te makken hebben of degene die liever sparen dan uitgeven. De rijkse mensen wonen in Aerdenhout, Wassenaar, Blaricum ed. Arme streken in NL zijn bijv. in Oost-Groningen em delen van Friesland. Als het precie wilt weten moet je even op demografie Nederland Googlen. Overigens is het BNP in NL veel hoger dan in BE of F

Op 9 januari 2012 23:18:27 schreef grotedikken:
In welk lansgedeelte wonen volgens jullie nu de grootste zuinigaards?

In Vlaanderen. ;-)

Op 9 januari 2012 21:32:54 schreef KlaasZ:
Bij meetinstumentren is de opgegeven afwijking altijd betrokken op de eindwaarde van het gekozen bereik. Aangezien deze Fluke maar 1 bereik heeft voor stroommeting is dat dus 1,8% van 400A. Dus voor stromen in de orde van 1A heb je er niet veel aan.

Altijd? Onzin. Bij digitale apparaten is het gebruikelijk om een onzekerheid als fractie van de gemeten waarde te geven, en soms daarboven nog een absolute onzekerheid die meestal in minst significante cijfers wordt gegeven. Voor een meting van 1,0 A in het 400,0 A bereik zal de onzekerheid dus 1,0 A * 1,8 % + 0,5 A (+/- 5 counts) = 0,518 A zijn. Die meting van 1,0 A betekent dus dat de echte stroom ergens tussen de 0,5 A en 1,5 A zal liggen.

Zoals eerder gemeld is deze tang niet true RMS en geldt dit dus alleen voor sinusvormige stromen van 50-60 Hz.

Een bevlieging zou ik dit nu ook niet noemen:-). Elektriciteit is in Vlaanderen best duur geworden hoor.

In mijn TV-kamer:

- Digicorder: 16,8W in standby
- Surround : 5,8W in standby
- WDLIVE streamer 5.5W in standby
- TV: 0,4W in standby
- Server + PC: samen 4W in standby
- Draadloos access point: 6W in stanby
- Router + Modem + swichen + kabelversterker: 30W in standby
---------------------

= 68,5W

Aan € 0,22 per kilowattuur brengt mij dit op € 131,00.
En dan vergeet ik nog de microgolfklok en enkele andere kleinigheden.

Dit is meer dan 1/10 van mijn totale stroomverbruik.
Ik ben ICT'r dus ik hou wel van wat techniek om dingen te verbeteren. Mijn internet apparatuur zal aan LAN-enabled stekkerblok komen: het internet en dergelijke gaat pas aan wanneer mijn computer opstart.

@grotedikken: FYI: die kleine metertjes houden weldegelijk rekening met fase verschuiving maar zijn idd niet erg nauwkeurig onder 1,5W. Dit metertje kostte me wel 42 euro i.p.v. 15 omdat ik aan onnauwkeurige brol niks heb.
Ik hoop gewoon via dit forum en andere bronnen, te leren hoe ik correct kan inschatten waar ik kan verbeteren:).