tube wah werkt niet

Ik heb het volgende schema gebouwd:http://www.geofex.com/Article_Folders/tube-wah/tube-wah.gif
(http://www.geofex.com/Article_Folders/tube-wah/tube-wah.htm)

Het gaat hier om een Wahwah pedaal (= een gitaar effect) dat werkt met een vacuum buis.

het ding werkt echter niet, het signaal komt er wel doorheen (hoewel enigszins verzwakt), maar het veranderd niet als ik aan de potmeter draai.

ik heb voor de mosfet IRF820 een zwaarder exemplaar moeten gebruiken, de IRF840, omdat die eerste niet verkrijgbaar was maar volgens mij kan dat geen kwaad.

waar het 'm volgens mij in zit is de spoel. ik gebruik nu zo'n klein spoeltje in de vorm van een weerstand. in commerciele wah's zitten echter andere spoelen; zoiets als dit:
http://www.green-fuz.freeserve.co.uk/inductors/dunlop2.jpg
ik heb wat geexpirimenteerd met verschillende spoeltjes die ik had liggen en bij eentje kwam er een heel hoge toon uit de schakeling die van frequentie veranderde als ik aan de potmeter draaide. bij andere spoelen veranderde het signaal niet met het draaien aan de potmeter.

heeft iemand een idee hoe ik dit ding aan de gang krijg, of hoe ik zo'n spoel moet maken als dat het probleem is?

Alvast bedankt, Jiskar

volgens mij licht het wel aan de spoel aangezien deze volgens mij het meest voor het effect zorgt. ik heb op mijn andere computer een aantal links over wah pedalen die zou ik vannavond wel ff posten (ik wil er binnenkort zelf ook 1 gaan maken) ik kan alleen nog niet aan een goeie spoel komen....

Zo'n spoel in weerstandvorm heb je volgens mij niet in 500 milliHenry, het zal wel micro zijn die er nu in zit...

Ik heb zelf eens een wah gemaakt, daar zat ook een 500 (470 eigenlijk) mH spoel in, die zag er inderdaad zo uit als op de foto. Stuut en bruin had ze in ieder geval (Den Haag).

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 21 april 2004 17:00:11 schreef )ix:
of hoe ik zo'n spoel moet maken als dat het probleem is?

Op 21 april 2004 17:43:12 schreef Jorrit:
ik kan alleen nog niet aan een goeie spoel komen....

Zelf wikkelen ?
Je neemt een kern, wikkeld er wat gelakt koper draad om en klaar is kees, )ix, Jorrit of wie dan ook.

Op 22 april 2004 09:16:20 schreef Remko Struiksma:

[...]

[...]

Zelf wikkelen ?
Je neemt een kern, wikkeld er wat gelakt koper draad om en klaar is kees, )ix, Jorrit of wie dan ook.

en hoe zou je dat dan moeten doen want ik heb nouw niet echt veel verstand van spoelen ofzo ik weet alleen waar voor ze dienen in een wah pedaal
....

Ik weet natuurlijk niet hoe je de rest hebt gemaakt maar de buizen moeten wel een aangesloten gloeispanning hebben van 6,3 volt.
Misschien ben je dit vergeten.
Dan werkt de buis nl niet.

http://www.f16.parsimony.net/forum28305/
hier weten ze er wel meer van
een gloeispanning is idd noodzakelijk net als goede ventilatie

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 22 april 2004 18:12:13 schreef Jorrit:

[...]

en hoe zou je dat dan moeten doen want ik heb nouw niet echt veel verstand van spoelen ofzo ik weet alleen waar voor ze dienen in een wah pedaal
....

In dit geval is het makkelijker om gewoon de juiste waarde te bestellen. Als je echter een waarde nodig hebt die je niet gemakkelijk kunt bestellen of een spoel nodig hebt waardoor een grote stroom door heen moet kunnen lopen kun je prima zelf een spoel wikkelen.

De grootte van een spoel kun je berekenen met:
L=N^2*AL
Als je een kern hebt waar van je de AL waarde weet kun je dus het aantal windingen berekenen met:
N=wortel(L/AL)
Als je de waarde van de kern niet weet kun je deze berekenen met:
AL=L/N^2
Je legt dan gewoon een aantal windingen om de kern en meet de grootte van de spoel. Echter de meeste hobbyisten hebben geen spoel-meter thuis, dan wordt dit niks. Zelf meet ik dit altijd op school met een goede RLC-meter.

Op 21 april 2004 17:46:05 schreef Benadski:
Zo'n spoel in weerstandvorm heb je volgens mij niet in 500 milliHenry, het zal wel micro zijn die er nu in zit...

Ik heb zelf eens een wah gemaakt, daar zat ook een 500 (470 eigenlijk) mH spoel in, die zag er inderdaad zo uit als op de foto. Stuut en bruin had ze in ieder geval (Den Haag).

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 22 april 2004 18:23:32 schreef mississippi:
Ik weet natuurlijk niet hoe je de rest hebt gemaakt maar de buizen moeten wel een aangesloten gloeispanning hebben van 6,3 volt.
Misschien ben je dit vergeten.
Dan werkt de buis nl niet.

de buis zit indd aangesloten op gloeispanning en werkt aangezien het signaal erdoorheen komt

Op 21 april 2004 17:46:05 schreef Benadski:
Stuut en bruin had ze in ieder geval (Den Haag).

ik heb het nagavraagd maar helaas hebben ze niet (meer) van dat soort spoelen.

afijn ik ga binnekort ff bij de elektronicawinkel kijken of ze spoelkerenen (met bekende Al) verkopen en dan zelf eens wat proberen.

trouwens ik zag op Circuits Online dat de gebruikte spoelen ook nog een bepaalde weerstand hebben. hoe zit dat, krijg je die weerstand vanzelf als je maar de goede draad neemt?

High met Henk

Special Member

)ix:

een speol = een opgerolde draad: zolang er nog geen ideale geleiders bestaan heeft een draad een weerstand.

deze weerstnd wordt groter als de afstand ook groter wordt. Deze weerstand wordt ook groter, als de draad dunner wordt

Logisch dus dat een speol(lange,opgerolde, vaak dunne draad) een Weerstand heeft

High met Henk

Special Member

aanvulling: Als het gaat om impedantie, moet je deze weerstand waarden dus wel meenemen. je hebt dan een schijnbare weerstand op die frequentie van de spoel.

Misschien iemand die weet hoe de spoel hier gebruikt wordt en je er wellicht meer info over kan geven, want ik weet niet hoe het hier gebruitk wordt.

Op 23 april 2004 10:47:22 schreef High met henk:
Misschien iemand die weet hoe de spoel hier gebruikt wordt en je er wellicht meer info over kan geven, want ik weet niet hoe het hier gebruitk wordt.

Ik weet niet veel van gitaar-effecten maar als ik dit zo zie vormt de spoel samen met de 10 nF condensator een hoogdoorlaat filter.
Ik weet dat veel gitaar effecten werken met het toevoegen van resonanten aan het orginele signaal. In dit geval denk ik dat de buizen voor resonanten moeten zorgen. Deze resonanten worden volgens mij dan weer toegevoegd aan het ingangssignaal waardoor ze nog een tijdje na rond blijven gaan. De rondgaande de versterking moet hierbij lager dan 1 blijven anders gaat hij resoneren of zoals )ix het zegt:

bij eentje kwam er een heel hoge toon uit de schakeling die van frequentie veranderde als ik aan de potmeter draaide

De potmeter bepaald (samen met andere componenten) welke resonanten worden versterkt en in welke mate.

High met Henk

Special Member

tja, d8 ook aal HPF, maar was niet zeker, dus voor ik iets onzinnigs roep, want ik snap die 100K weerstand dan niet, die er ook zit, de weerstand van de spoel is immers vele malen lager.

Op 23 april 2004 11:09:25 schreef High met henk:
tja, d8 ook aal HPF, maar was niet zeker, dus voor ik iets onzinnigs roep, want ik snap die 100K weerstand dan niet, die er ook zit, de weerstand van de spoel is immers vele malen lager.

Voor LF heb je gelijk, voor HF niet: voor HF is de spoel een zeer hoge impedantie en die 100k blijft 100k.

High met Henk

Special Member

hehehe DOM DOM DOM DOM DOM, je telt de ohmse waarde erbij op :P hoezo weekend gevoel???

Er is wel degelijk verschil in welke fed je gebruikt
hij kan een andere versterkings factor hebben of het is
een n of een p kanaal.
waar je ook op moet letten is dat bij deze buis de gloei
spanning niet vast staat in het al oude philips boek
staat dat de gloeispanning 7.2 volt is maar in de datasheet
staat dat de gloeispanning 6.3 volt is en als er een hele hoge toon uit de shakeling komt is dat occilatie dat kan
de shakeling ook vernietigen.
dit betekent dat het spoeltje of een tehoge waarde had of een telage waarde waardoor de schakeling uit balans raakte
Ik stel voor om bij conrad de irf820 fed en de 500mh spoel te kopen en voor de 10 nano farad een mkt temperatuur ongevoelige condensator te gebruiken

archer out