Kapotte driver in eindversterker vervangen.

Na jaren perfect gewerkt te hebben is het afgelopen met mijn Yamaha P2150. Er is een driver van 1 kanaal defect geraakt. Nu wil ik deze graag gaan vervangen voor betere. De orginele transistor was een 2SC2388 transistor. Ik wil deze graag gaan vervangen voor een MJE15032 of MJE15033 (weet zo ff niet uit mijn hoofd welke nu de negatieve en welke de positieve is). Nu zit er aan de “signaalingang” van die tor een weerstand van 220 Ohm. Nu is mijn vraag: hoeveel Ohm moet deze weerstand worden om de MJE transistor precies dezelfde uitgangsspanning te laten krijgen als de 2SC2388? Wie kan mij helpen met deze vraag? Alvast bedankt!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

staat dat niet in de datasheet van die dingen? Meestal in de vorm van een grafiekje...

May The Force be with you...

Volgens mij kan je het beter bij de 2SC2388 tor houden. Een MJE15032 zal nooit helemaal het zelfde klinken als een 2SC2388. Ook de rust stroom etc. zal wel anders liggen.
Dacht dat een tor van het zefde type, maar een ander merk zelfs verschil kon geven.

Je kan ook proberen om bij het goede kanaal ook de torren om te wisselen, dan zijn links en recht tenminste gelijk.

Ik heb nu niet direct in de datasheet gekeken, maar normaal maakt dat weinig of niks uit, versterking en gedrag op frequentiegebied wordt geregeld door netwerken van weerstanden en condensatoren, je mag dat gerust proberen, je gaat waarschijnlijk het verschil zelfs nog niet kunnen meten met een scoop, dus laat staan horen...

wel een beetje kijken naar maximale spanningen/stromen/gemiddelde versterking/ geen HF transistoren gebruiken enz...

enfin, geen transistoren gebruiken die ontworpen zijn voor iets heel anders

knommelen is mijn motto

Ik heb zelf het idee dat de MJE beter klinkt dan de orginele 2SC. Nu had ik dus het volgende idee: Ik soldeer nog een werkende 2SC uit het nog werkende kanaal. Op de Collector sluit ik +12 volt aan, en op de base de -12 volt met natuurlijk een grote weerstand, moet nog ff rekenen hoeveel Ohm deze moet worden. Nu kan ik bij de emitter meten hoeveel spanning hij geeft. Ditzelfde kan ik ook doen bij de MJE, en dan de weerstand vervangen voor een potmeter o.i.d. en dan net zo lang regelen tot ik dezelfde uitgangsspanning heb. Gaat dit lukken? En blijven de versterkingsfactors hetzelfde als ik de tor weer terug in de versterker soldeer, waar hij ongeveer 60 volt krijgt?

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Ik had de driver vervangen voor die MJE tor... had ik beter niet kunnen doen... een harde klap en vervormd geluid als gevolg... snik snik...

dan zit je met meerdere fouten, heeft niks met de driver Tor te maken (een transistor gaat niet zomaar kapot)

een tip,

als je een eindtrap hersteld, zet dan een lamp in de voedingslijn, als deze gaat branden heb je een kortsluiting in je eindtrap zitten(uiteraard zonder muzieksignaal), een lamp heeft het voordeel dat die een kleine koud weerstand heeft, maar een relatief grote warmweerstand... zo voorkom je grote stromen...die vernietigend werken

(toch PNP & NPN gerespecteerd????)hoop ik

knommelen is mijn motto
High met Henk

Special Member

DJohnny, wellicht even slim geweest, maar yamaha maakt meestal HELE goed eindtrappen en jij wilt zo'n ding gaan modden. Ik had er in jouw geval een originele ingezet. grote kans dat er nu VEEL meer verrot is.

Wellicht even een pro inschakelen. Dit is wel heel erg zonde van je eindtrap nl. (had hem beter aan mij gegeven ofzow :P)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 23 april 2004 09:36:34

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Die MJE15032 en 15033 zijn complementaire eindtransistoren, is het een drivertransistor die defect is of zijn het je eindtransistoren? daar is wel heel veel verschil tussen....

heb je het datasheet gevonden van d 2SC2388 om te vergelijken?

knommelen is mijn motto
Hugo Welther

Moderator

Ff Google op 2SC2388. Helaas geen echte datasheet te vinden maar weet je zeker dat het een 2SC2388 is?

Een 2SC2388, is een NPN tor 400V 4A in TO-3 behuizing

Een MJE1503x is een tor in TO220AB behuizing.

Of staat er soms 2SC2238B, dit is een NPN tor 200V 1.5A 25W in TO220AB behuizing, dus meer een driver transistor.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.