Ruis op de achtergrond

Ik heb de 10w versterker van hier gebouwd hij doet het wel aardig, alleen er zit een ruis op de achtergrond. Ik voed hem met 8x1.5 batteryen (houd het goed uit) dus 12 V. Speaker van 4 ohm. En hij ruist alleen als er een signaal word gestuurd zonder signaal doodstil. Het is zo`n sssssssssssssssssssssssssss ruis!!
Weet iemand waar dit aan kan liggen? En hoe ik dit moet verhelpen?
Alvast bedankt

Tja......

komt dan denk ik doordat OF het apparaat waar de versterker aan zit zelf ruist OF doordat je een te lange (niet afgeschermde) kabel gebruikt.

Dat laatse zou een optie kunen zijn ik heb een normaal tweeling snoer van een halve meter!!
Hoe kan ik dit tijdelijk afschermen om te kijken of het invloed heeft??

[Bericht gewijzigd door Appiers50 op 22 april 2004 18:39:11

Tja......

aluminiumfolie om de draad heen winden en aan de ingang massa leggen

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Heeft nawelijks invloed, er is nu wel een hele lichte brom verdwenen maar die was niet hinderlijk!! Waar kan dit nog meer aan liggen? hij doet dit bij mijn radio walkman en mp3speler!!!

Tja......

Zit er nog verschil in de sterkte van de ruis als je je radio harder/zachter zet? En als je je versterker harder zet, wordt de ruis dan ook harder of niet?

De sterkte blijft hetzelfde, op een moment overstemt de muziek het geruis wel maar dan hij wel aardig hard gaan!!!
En mijn versterker kan ik niet regelen. Ik regel het volume met het apparaat dat aan de ingang zit!!

Tja......

Het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat de batterijen niet sterk genoeg zijn. Probeer het eens op een accu of een 12v spanningsbron

[Bericht gewijzigd door Wouter Sijm op 22 april 2004 19:49:56

Met een paar batteryen meer dus 15 volt ong was het doet hij precies hetzelfde!! Of bedoel je dat de batteryen niet de gevraagde stroom kunnen leveren?

Tja......

hmm zal is proberen op een andere voeding!!

Tja......
High met Henk

Special Member

jasper = nogal fan van uitroeptekens!!!!!!!!!!
enfin, je hebt ruis, das een feit, als je de ingang dimt, wordt het niet minder. Das dus ook een feit. Dus de ruis komt idd uit de versterker.

Als de bovenstaande tip niet werkt:

als je pinnetje 4 van de TDA even los laat hangen, met je alleen het passieve uitgangs circuit, hierop zou NOOIT ruis te horen mogen zijn. Hij is nl via weerstand R2 en R3 aan gnd gekoppeld. misschien pikt hij iets op, maar zou nooit veel mogen zijn. iig moet de ruis vernaderen van toon.

Als dit klopt stap 2:

koppel pin 4 weer aan.
koppel pin 2 even los en leg deze even aan een spanning van +/-1 V en pin 1 aan gnd. De uitgang van de op-amp zou nu laag moeten zijn, zodat op de uitgang een vast gedefinieerd signaal staat. je moet nu ook geen ruis horen.

Als je nu wel ruis hoort, pikt het IC de ruis op. Als je geen ruis hoort pikken de kabels de ruis op.

BELANGRIJK: houd de testkabeltjes die je in deze testen gebruikt ZO KORT MOGELIJK

als proef 2 wel ruis oplevert, zou je eerst het IC kunnen vervangen, maar check ook evt de voeding even. (hoewel je met batterijen geen ripple zou mogen hebben, zeker niet bij een nagenoeg constante belasting)

EDIT: Ruis op de achtergrond = je topic titel, maar wat is ruis bij jouw? Mijn technics met een nieuwwaarde van 3000 gulden ruist ook hoor!! , misschien beter om dit spulletje secundair te gaan dimmen ofzow. primair kun je ook dimmen door R 3 te vervangen door een LOG poti van gelijke waard en de middenaftakking e gebruiken om naar die C te gaan

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 23 april 2004 09:24:07

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik denk dat het een aarding/afscherm probleem is aangezien ik net hoor dat ie ook een fm-zender zachtjes ontvangt :P

[Bericht gewijzigd door G_SHOCK op 23 april 2004 14:23:40

tja...

Ik heb allebei de testen gedaan maar hij doet het gewoon. Dus dan moet het aan die kabel liggen maar als je de stekker eruit haalt hoor je die ruis niet wel een andere brom maargoed die is er dan weer niet als je de muziek erop aan sluit. Maar als de muziek eraf haal dan zal die ruis toch nog steeds moeten zijn??

Tja......

Ik denk dat het apparaat dat je op je versterker hebt aangesloten (radio/cd-speler?) de ruis veroorzaakt.
Als je deze nou eens vervangt, is het probleem er nog steeds ?
En het volume kun je het best regelen met een potmeter die op de print van de versterker komt, zo dicht mogelijk bij de ingang.
Wat jij op dit moment doet is dit, met een paar verzonnen getalllen:

code:

storing(10mV)
                  |
Signaal(100mV)----+--------versterken(100x)-- S/N= 10/1
                draad

wat je moet doen:

code:

storing(10mV)
                  |
Signaal(1V)-------+--------verzwakken(10x)---versterken(100x)-- S/N= 100/1
                draad

Jaja wat tekeningentjes al niet duidelijk kunnen maken. Nu heb ik er al weer een beter beeld van! Ziet er heel logisch uit. Dus tussen de radio en massa een potmeter en de loper aan de ingang. Correct ofnie?

[Bericht gewijzigd door Appiers50 op 23 april 2004 15:19:30

Tja......

Nee, alles erin laten zitten.
Na je edit staat het er goed.
Alleen een potmeter toevoegen op deze manier:

code:

signaal----|
           P<---C2
           |
          GND

Je maakt dus gebruik van de koptelefoon uitgang van je walkman (of een moderne versie ervan).
De volume regeling hiervan kun je het best niet al te laag zetten. Deze kun je meestal het best op 70% van z'n maximum zetten. Het volume kun je dan met je potmeter regelen. De waarde van de potmeter zal rond de 1k moeten liggen.

High met Henk

Special Member

ik denk het niet: loper aan ingang en rest tussen signaal een massa.

anders sluit je nl ofwel de ingang van de amp kort (kan geen kwaad)

of de uitgang van je apparaat (kan WEL kwaad)

@Hmh, hij heeft zijn post geëdit.
Lees het nu nog eens.

High met Henk

Special Member

toen ik tikte nog niet, vandaar is mijn post nu overbodig dus, ik tikte al toen jij ook nog tikte :P

Heb ik net gedaan met een log meter van 100k en het werk joepie!!

Tja......
High met Henk

Special Member

maar neemt je ruis nu ook af?

ooh ik had niet gedacht dat jullie in die tijd al een reactie zouden plaatsen dus eentje van 1k is beter dan 100k?
En mijn ruis is verdwenen zo foetsie.
Maar de loper aan ingang de rest aan de rest is toch goed?

Tja......

Op 23 april 2004 15:37:30 schreef jasper16:
ooh ik had niet gedacht dat jullie in die tijd al een reactie zouden plaatsen

Voordat je je versterker molt.

dus eentje van 1k is beter dan 100k?

Theoretisch gezien is 1k beter, maar als 100k goed werkt zou ik zeggen mooi laten zitten.
Je kunt de waarde nog eens veranderen en kijken wat het verschil is, maar noodzakelijk is het niet.

En mijn ruis is verdwenen zo foetsie.

Mooi, nu je filter nog: maandag krijg je (als er niks misgaat) je bode diagram.

Maar de loper aan ingang de rest aan de rest is toch goed?

Helemaal correct.

Ik ga weekend vieren: prettig weekend allen.