spoel voor wah pedaal

hallo ik heb weer ff een vraagje
ik ga dit schema binnenkort bouwen maar nu kan ik moeilijk aan zon spoel komen
http://www.generalguitargadgets.com/v2/diagrams/wah1_lo.gif
ik heb al naar wat winkels rongemeeld en nu kan ik wel een spoel krijgen van 500mh maar dat is een enkele en volgens iemand moet ik hier een dubbele spoel voor hebben nu is mijn vraag:
heb ik inderdaad een dubbele spoel nodig ?
zojah kan ik dan gewoon 2 spoelen gebruiken (in serie of parralel??)
of heb ik maar 1 spoel nodig
en in het toppic tube wah werkt niet staat ook dat je zon spoel zelf kunt wikkelen heeft iemand wat meer informatie daarover of toevallig een handig linkje

bvd jorrit

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 22 april 2004 20:01:57

Gewoon een duplex spoel gebruiken ? Conrad heeft ze gewoon, van 480 mH (rood) (blz. 830 midden Conrad gids 2004)

RES

en ik maar de hele site doorzoeken enzo (ik had ook al in de catalogus gekeken maar kon daar niks vinden... maar ik zocht ook verkeerd.. maar die spoel zou dus gewoon moeten werken ? als dat zo is is dat mooi.

/offtopic
ik vroeg me nu alleen nog wat af.
ik zag namelijk daaronder een duplex spoel staan voor 100v luidspreker systemen. ik had hier al wel eens eerder wat over gehoord en mijn buizenversterker (dynacord eminent II) bezit ook zon uitgang. kun je dan gewoon met zon spoel een hele lading speakers eraan hangen zonder dat het signaal erg verzwakt (wel met meerder spoelen natuurlijk)ik zat zo te denken aan per spoel iets van 2 speakers (14 inch) ik heb namelijk 2 speakers kasten (2 keer 14 inch en 4 keer 14 inch) en als ik ze bijde aansluit blijft er weinig van zijn vermogen over.

Zo'n 100V systeem is dacht ik alleen om langere afstanden te kunnen overbruggen met dun draad. Omdat de spanning hoger is is de stroom kleiner bij hetzelfde vermogen en de stroom bepaalt de draaddikte.

Als je speakers zomaar parallel zet kan dat je versterker slopen, in serie ben je meestal ook wat vermogen kwijt, tenzij de weerstand van één speaker al te laag is voor de versterker.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

.. maar die spoel zou dus gewoon moeten werken ? als dat zo is is dat mooi.

Ik weet niet hoe om die moet op dat printje. Weet niet of de secundaire kant idem is aan de primaire. Of is het alleen een spoel ? Geen idee.

RES

weet iemand trouwens eem vervanger voor een mspa 18 bij conrad kon ik alleen een mspa 05 vinden en ik wil liever alles bij conrad bestellen
heb al beetje gegoogled maar kon niks vinden alleen allemaal onrelevant spul

nou heb ik nog 1 keer weer ff een vraagje hoop dat iemand nog wil helpen..

ik ga nu binnenkort bij conrad bestellen maar als ik die
480 mh spoel neem wie ze daar hebben zou die dan gewoon werken op dit schema
http://www.generalguitargadgets.com/v2/diagrams/wah_tb_lo.gif

ook zit ik nog te zoeken naar een vervanger voor de mpsa 18 met google vind ik er helemaal niks over heeft iemand hier nog een idee voor.

ik heb er verder ook geen verstand van maar in de tekening staan een mpsa en geen mspa

sorry dat was een typfout ik zou het bericht wel ff editen

Hugo Welther

Moderator

Een MPSA18 is gelijk aan een 2N5088.
Een BC547C is ook bruikbaar. De pinout is aleen anders dacht ik.
Wel de C versie gebuiken. Een MPSA18 heeft een Hfe van 500 of hoger.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 25 april 2004 23:12:47

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

oke bedankt daarvoor.
/offtopic
nu vraag ik mij wel af hoe je dat precies gevonden hebt want in heb met google en verscheidene andere dingen gezocht maar ik kon niks vinden.....

/ontopic
maar die spoel van conrad is dus goed te gebruiken ?

Er bestaan nog steeds boeken naast het internet. Vroeger had onze bibliotheek zo'n transistor vergelijkings boek. Daarin staan meer dan 20.000 types. Het internet is dus niet altijd het beste gereedschap! Ik gok dat Hugo ook wel zo'n boek heeft?!

In principe is elke spoel rond de 500mH te gebruiken denk ik. Het zal misschien een verschil in geluid geven, maar je zou het wah effect zeker moeten kunnen horen! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

oke dan bedankt voor alle hulp :)
dan ga ik binnenkort maar eens onderdelen bestellen
ik zou nog wel ff posten of hij gelukt is

Hugo Welther

Moderator

Op 26 april 2004 12:16:55 schreef Jorrit:
nu vraag ik mij wel af hoe je dat precies gevonden hebt want in heb met google en verscheidene andere dingen gezocht maar ik kon niks vinden.....

Mooi dik Duits boek van FranzisVerlag uit München. Staat er inderdaad 20k+ in. Heb zelfs de 1967 versie voor bijna alle obsolete en vintage halfgeleiders.

Overigens is de datasheet van de MPSA18 ook gewoon op het net te vinden merk ik nu.
http://www.fairchildsemi.com/pf/MP/MPSA18.html

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.