Ik ben sinds kort bezig, met het rommelen met audio signalen. Nu ben ik opzoek naar een schakeling voor een 5-kanaals(mono) mengpaneel. Wie kan mij hier aan helpen??
Ik ben sinds kort bezig, met het rommelen met audio signalen. Nu ben ik opzoek naar een schakeling voor een 5-kanaals(mono) mengpaneel. Wie kan mij hier aan helpen??
Special Member
weet waar je aan begint:
Het is maar net wat je wilt..
In principe kun je dit al doen met vijf logarithmische potmeters van 25 kOhm en een 5 x (dus 13 dB) versterker met 1 opamp.
Signaal in over de pot's, lopers via 100 Kohm aan elkaar, somsignaal naar de opamp. Een inverterende versterker (-5 x, plus aan de ground) is hier gebruikelijk.
Special Member
klopt, maar ik had geenz in om een schema te tekenen: bovendien dit is al getest beetje lui en zelf reasearch van de starter kan ook geen kwaad. Somversterker staat in elke op-amp boekje
de niet-inverterende en wel inverterende versterker trouwens ook
Antieke elex-artikelen !
Ik vind dat het met een opamp simpeler bouwen is. Een beetje zelf experimenteren en ontdekken wat werkt en wat niet is natuurlijk ook heel leuk en belangrijk, aan de andere kant hebben de meeste mensen (ikke wel een bruikbaar vertrekpunt nodig.
Dan is die elex wel een goeie denk ik.
Thanks!!!! Ik gaat t allemaal ff proberen. Mocht ik er niet uit komen. Dan hoop ik weer ff wat aan jullie te mogen vragen!
ehm, misschien heb je hier ook wat aan?
http://www.geocities.com/ripkipelectriczone/3meng.htm
zijn er toevallig mensen die hier hun oordeel over kunnen geven?? ik wilde hem zelf ook gaan bouwen namelijk =)
over een tijdje
Ik vind die 1-transistorversterker zo wel een beetje erg primitief. Dat zal behoorlijk vervormen.
In de tweekanaals mixer van de zelfde site wordt een opamp als somversterker gebruikt. Lijkt me beter, wat meer van deze tijd..