geloso g1 / 1040a

jawel ik heb er weer eentje van de schroothoop gered echt een hele nette. en dan natuurlijk snel op internet kijken wat er te vinden is over hem. gebruikers handlijding, Professionele PA-klasse mengversterker 40/50watt,voor muziek en spraak,
Front ingangen,zowel tulp als pen,
Regeling : Micr1-Micro2-Frond1/2-Bass-Alti,
17 soorten luidspreker aan te sluiten,van 1,25 OHM tot 500 OHM,
ook geschikt voor 100volt systeem.
maar.. geen schema is er iemand die me daar aan kan helpen?
alvast bedankt alrik

:)

edit] hij was trouwens helemaal voor niks!

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
Hugo Welther

Moderator

Hé, zo een heb ik er ook nog staan, Helaas geen schema, zoek ik ook nog.
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=Geloso-G1.1040A.jpg

Als je niets kunt vinden op het net, even hier vragen:
http://f16.parsimony.net/forum28305/
Dit het forum voor 'antieke' buizentechniek. Hier zitten ook Geloso verzamelaars.

[edit] Het gebruikersmanual heb ik wel voor je!

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Zo'n ding ziet er echt vet uit. Maar is dat nou niet link, al die hoge spanningen in zo'n metalen chassis ? zolang er niks gebeurt natuurlijk niet maar toch ?

Hugo Welther

Moderator

Ik hobby 40 jaar met buizen, en er is nog nooit wat gebeurd.
Al hoewel, 350V DC bijt lekker.

Als je met je gezond verstand aan/met buizentechniek werkt - en je bewust bent van de hoge spanningen - kan er eigenlijk niets gebeuren. Ook bij deze techniek heeft de bedrading isolatie hoor.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

hugo bedankt, ik had de manual zelf ook al gevonden :)
maar ik lees er in dat ik een 100 volt lijn trafo bij moet hebben om een goed geluid te krijgen? want nu klinkt die niet echt om over naar huis te schrijven ;(

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
Hugo Welther

Moderator

Zal morgen die manual eens doorlezen.

die 100v trafo's zijn te koop bij oa conrad en display elektronica. vaak iets van 5-10 euro per stuk. of je kan een kapotte buizenradio slopen en daarvan de uitgangstrafo uit slopen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hugo Welther

Moderator

Je kan er toch ook een 4 of 8 ohm speaker op aansluiten.
Zie de tabel in de handleiding hoe je speaker moet aansluiten en welke doorverbindingen er gemaakt moeten worden op het speaker paneeltje.

Een 4 ohm speaker als 5 ohm aansluiten en een 8 ohm speaker als 7,5 ohm aansluiten.

[edit] Zitten de driepolig Geloso chassisdelen er nog op?
De pluggen hiervoor zijn helaas nergens meer te koop.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 24 april 2004 12:57:47

Hee, zo'n ding heb ik ook. Ook nog met handleiding en schema maar helaas heb je daar niet veel aan want ik zou op het moment niet weten waar het ligt en het zou echt toeval zijn als ik die zo tegenkwam.

dankje hugo ik heb hem aangesloten zoals het hoord en hij speeld nu alweer een dagje. lekker als je op het balkon zit :) maar zijn er mensen die hem zelf ook draaiend hebben? ik vind hem namelijk erg kil klinken niet zowarm als je normaal gesproken zou verwachten van een buizen versterker. (mn bocama klinkt echtwel lekkerder) en eigenlijk is die ook niet zo dynamich nu heb ik hem open gehad en is er een condensator vervangen?? bijgeplaatst?? waar van ik vermoed dat die niet helemaal goed is. of is de kille klank normaal bij deze versterker cq EL34 buizen??

:) alrik

edit: hugo de orginele mic ingangen zitten er nog op gelukkig wel mis ik net als jij op de foto te zien. 2 chrome dopjes op de volume knoppen. heb er trouwens de orginele stekker ook bij een stuk of 4 en een microfoon.

[Bericht gewijzigd door alrik op 24 april 2004 19:40:37

Hugo Welther

Moderator

Als eerste: Geloso maakte versterkers voor PA werk in kantines en dergelijke. Dus niet voor de huiskamer, vandaar ook de MIC ingangen en de enorme diversiteit aan uitgangs impedanties.

De mijne bijvoorbeeld komt uit de sportkantine van de voetbalclub en werd gebruikt als versterker voor de omroepspeakers langs de velden.

De opbouw van de versterker is dus helemaal berekend voor dit soort werk.
Vergelijken met een Bocama is niet helemaal terecht, ze zijn voor totaal verschillende toepassing ontworpen.

Voordat je iets kan met de eventuele 'foute' of defecte onderdelen zal je eerst het schema te pakken moeten zien te krijgen.

Overigens maakte Geloso wel huiskamerversterkers, radio's en TV's. Maar hun kracht lag op het gebied van de HF/RF techniek, PA/modulatie-versterkers en bouwsets voor zendamateurs.
Zoek maar eens met Google op "Geloso Story"

hmm ja dan word het toch wel moeilijk om schema te bemachtegen vrees ik. of ik Minimoog heel lief aankijken of dat die een zoek acktie wil ondernemen. ik heb zelf niet echt de juiste kanalen om er eentje in mijn bezit te krijgen vrees ik. ;(