Secutest VL2-E

Wie kan me vertellen wat er in zo'n kastje zit ?
Volgens mij kan het niet veel zijn en hoeft het geen honderden euro's te kosten.
Daarbij is het ook nog eens een slecht aan te sluiten kastje.
Je kan moeilijk de aansluitconnectors die aan het kastje zitten in een aansluiting aan de muur hangen zonder dat eea zal gaan afbreken.

fred101

Golden Member

http://www.toolsupply.nl/contents/nl/d176_Secutester.html bedoel je dit apparaat van Gossen en Metrawatt ?

Je beschrijving klinkt meer als een hub achtig ding of zo, niet als een echt meetapparaat.

Maar even serieus, als je dit moet vragen, denk je dan dat je in staat bent het zelf te bouwen ?? Als ik de omschrijving lees dan klinkt het ardig complex. Heb je enige ervaring op dit gebied ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik bedoel dit kastje http://www.toolsupply.nl/contents/media/meetadapter%20vl2e%20z745w.jpg

Ik heb het in handen gehad en mee mogen spelen bij een opleiding als keurmeester.
Mijn probeelm was echter dat ik het een onding vond op het moment dat je de ene kant in de voeding moet stoppen, aansluiting op de muur.
De komplete kast hangt aan de aansluiting inclusief het aansluitsnoer van de machine en de aansluiting naar de Secutester.
Zoals ik denk dat het werkt is het een één op één aansluiting, links / rechts.
De vraag is alleen, er zijn 3 fase terwijl er maar twee (nul en fase) kunnen worden getest.
Wanneer ik het schematisch bekijk zou je een zigzag in het aansluitsnoer kunnen maken zodat je weer fase / nul hebt, maar hoe doe je het dan met de andere 2 fases ?
Mijn vraag is daarom ook, wat zit er nou precies in dat kastje en is het om (te) bouwen naar iets wat wel bruikbaar is.

Dat ding is niet bedoeld om "in de muur" te steken ,daar heeft Gossen, betere hulpmiddelen voor maar om apparaten,waar een steker met kabel aan zit, te testen op onder andere aardleider en verlengkabels op meerdere dingen zoals je in de link van fred101 kan lezen.

Gr.F_S

fred101

Golden Member

Ah, ik heb scheef gekeken. Ik googlde omdat er niks verder bij ston, kon alles zijn tenslotte, en toen kwam dit te voorschijn en ik heb er over heen gekeken dat het nummer anders was. Nu snap ik je vraag ook wel ;-)

Dat ding ziet er niet uit om in de muur te steken. Daar moet een verlengsnoer aan lijkt me.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Apparaat heeft snoer en zit in een contactdoos aan de muur.
Nu gaan we apparaat testen, steken stekker van snoer in doosje en het doosje laten we ....... juist ja in de contactdoos aan de muur.
Natuurlijk kunnen we (weer) een verlengsnoer gebruiken tussen doosje en contactdoos op de muur zodat we doosje niet in de muur hoeven steken maar dat kan weer fouten geven.
En nee, het doosje is niet alleen om verlengsnoeren te testen en zeker niet om verlengsnoeren in combinatie met apparatuur te testen.

BTW, er zijn andere doosjes van ander merk waar men beter over heeft nagedacht, daar zitten standaard snoeren aan, alleen werken deze niet met de Secutest SII

[Bericht gewijzigd door Generaal op dinsdag 31 januari 2012 23:26:22 (14%)

fred101

Golden Member

Voor ik iets stoms zeg, ik heb hier geen ervaring mee maar het datasheet zegt dat je dat doosje met al die aansluitingen , de VL2e mbv dat korte snoertje in de tester ( dat groene apoaraat) moet steken.
Het te testen apparaat wordt dan in de VL2e gestopt. De blauwe vaste stekker die er uitsteekt is om verlengsnoeren te testen. Je ene kant gaat in een stopcontact van de VL2e, het vrouwtje duw je op het uitstekende mannetje. Verder staat er dat het kastje alleen op de tester mag worden aangesloten.

Maar jij duwt hem in een wandcontactdoos ? Daar lijkt dit ding niet voor bedoeld. Maar ik ben geen keurmeester dus ik heb vast een verkeerd beeld.
Jij hebt het over doosjes, apparaten en zo moet ik raden wat je bedoeld. De tester, of de VL2e, het te testen apparaat ect.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

In de Secutest zit in het menu een optie waarbij je de VL2(e) zegt te gebruiken, hierdoor kan je dus buiten 3 fase verlengsnoeren ook 3 fase apparaten testen.
Wil niet zeggen dat je het apparaat op de 400 Volt test, je kan het apparaat dus niet aanzetten / laten draaien of noem maar op.
GMS levert ook kastjes waarbij er verlengsnoeren aan het kastje zitten echter met iets minder aansluitingen of juist heel veel.
Op de cursus leer je wel hoe je ermee moet omgaan / werken, maar in de praktijk is dat kastje VL2(e) niet handig.
Mijn kasje zou er uit moeten zien zonder contactdozen / stekers, maar met stukjes snoer van een meter waaraan een contactdoos / steker zodat je speling hebt bij het aansluiten van het apparaat.
Het snoer aan dat kastje steekt je in de plaats waar je normaal bv een handboormachine aansluit.
De testprobe steek je ook in de VL2(e) en vervolgens kan je dan 3 fase apparatuur testen die aan gesloten zijn op het net.

Het is simpel om een VL2 te kopen, te slopen en opnieuw op te bouwen.
Wat ik dan koop is alleen het inwendige want alles wat er buitenom zit is nutteloos voor mij en dan wordt het een heel duur kastje.

Je kan ook gewoon zelf de desbetreffende testkabels maken voor de gangbare 3fase amperages. Maar als ik het zo allemaal gelezen heb is deze kast alleen ideaal als kabeltester .

Ergens heb ik dat doosje open gezien en er zat weinig op niets in.
Een print met wat ik me kan herinneren een paar weerstanden en wat condensatoren.
Voor de rest waren de contactdozen door gelust en deels verbonden met de schakelaar(s).
Nu is het zelf bedenken van de schakeling niet zo moeilijk, maar deden die weerstanden en condensatoren ?
Zaten die erin om "iets" te ontstoren of zijn ze belangrijk voor de meting ?
Als je nl een verlengsnoer aansluit moet je ingeven hoelang het verlengsnoer is en met de weerstand van de kabellengte wordt gerekend of de kabel goed of slecht is.
Je moet dan wel in het menu ingeven dat je dit doosje gebruikt, dus het is goed mogelijk dat de Secutest zelf de kabellengte terug rekent op één of andere manier, of daar zijn de weerstanden voor in het doosje.