Ik neem aan dat de ANWB fietsen met 250W motoren levert, aangezien dat de wettelijke limiet is.
Als je wilt klimmen met zo'n fiets, is niet het maximale vermogen, maar het maximale koppel interessant; aangezien mechanisch vermogen gelijk is aan de hoeksnelheid keer het koppel, kun je op lage snelheden veel meer koppel leveren, zonder over die 250W te komen. Er zijn ook fietsen die pas net voor de 25km/h pas die 250W kunnen leveren (of het gewoon helemaal nooit kunnen), simpelweg omdat het koppel ontoereikend is.
Maar 700W of zelfs 1000W is gekkenwerk. Ervoor aangehouden worden, mogelijk de fiets kwijt zijn (omdat het een illegale brommer is), en een flinke bon zijn tot daaraan toe; als je er ooit een ongeluk mee maakt, kun je alles zelf betalen, inclusief eventuele letselschade e.d., aangezien het geen fiets is, sterker nog, een voertuig dat helemaal niet op de openbare weg mag komen, en daarmee ben je sowieso niet verzekerd, maar waarschijnlijk val je ook niet onder de wettelijke bescherming voor fietsers (zelden aansprakelijk, zelfs als ze 100% schuldig zijn).
Maar goed, bij "normaal" gebruik zal het ding niet continue 700W of 1000W leveren, net als een auto die gewoonlijk maar heel kort zijn maximale motorvermogen hoeft te leveren. Daar staat wel tegenover dat bij motoren meestal het mechanische vermogen wordt opgegeven, en het elektrische vermogen groter is, dus je moet wel rekening houden met de verliezen bij het kiezen van je accu pakket.