48v 1000w elektrische fiets welke accu's?

Goedendag,

Ik wil mijn fiets ombouwen naar een elektrische fiets en heb daarvoor een paar setjes gevonden. Wat zal het verschil zijn tussen de 48v 700 en 1000 watt? (en zeg aub niet 300 watt). Ik heb al gehoord dat een paar van die fietsen 50km/u gaan maar dat is voor mij niet noodzakelijk. En wat voor een accu('s) kan ik het beste nemen voor de fiets? ik zat zelf aan 4 goedkope 12v accu's (sal) te denken maar hoeveel amp moeten ze dan per stuk ong. hebben?

Alle hulp is welkom,

Robin

Je zegt: setjes gevonden. Laat dan zien !

Capaciteit van de accus geheel afhankelijk van hoe ver je ermee wilt rijden. In fabrieksfietsen worden volgensmij li-ion of li-po accus gebruikt, wegens capaciteit per formaat en die er niet moeilijk over doen als ze eens op hun zijkant liggen.

Hoe ver je kan rijden kan je zelf uitrekenen. Voor een uurtje met 700 watt @ 48 volt en je al constant zo'n 15 A nodig.

@plankgas: klik compleet en voor E275

Ik zie op internet voornamelijk gesproken worden over een 250 watt motor waarmee zeker 25km/h kan worden gehaald. Afhankelijk van welk type motor jij hebt, is 700 of 1000 watt toch wat overdreven.

[Bericht gewijzigd door MAH op zaterdag 4 februari 2012 16:11:46 (15%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

En bovendien niet toegestaan, zonder brommercertificaat of iets dergelijks.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Die setjes zijn wel leuk maar zijn er alleen voor trapondersteuning. Ik vind het zelf ook fijn om af en toe niks te hoeven doen. Ik fiets elke dag ongeveer anderhalf uur, op werk kan ik opladen dus ik heb ong. 45 min nodig wat omgerekend ong. 15 amp (15x48=720w) scheelt dus 30w Maar dit is wanneer ik op de hoogste stand zit (wat bij 1000w volgens mij niet nodig is).

hierbij de link van de 1000watt versie (voor 700w versie moet je even in zijn webshop kijken)

http://www.ebay.de/itm/R-48v-1000w-Electric-Bicycle-Kit-Brushless-DC-H…

Nog een vraag,

Stel ik haal 4x 12v 15amp accu's. Hoe houden de accu's het wanneer ze 2x per dag in 45 minuten worden leeg gezogen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 4 februari 2012 18:38:24 (10%)

De eenheid voor het aantal e- dat een accu kan leveren is Ah, Ampère uur.
Zoals u het nu beschrijft is het wat verwarrend.

Let goed op hoe (bij welke ontlaadstroom en andere omstandigheden) de hoeveelheid lading in een accu accu precies gespecificeerd wordt, als er een relatief grote stroom getrokken wordt is het redement slechter.

Daarnaast zal een relatief grote ontlaadstroom en diepe ontlading zeker invloed hebben op de levensduur, maar als die goed genoeg is is het precies dat. Een accu hoeft niet eeuwig te leven.
De specificaties goed lezen dus, en er zijn ongetwijfeld accu technologiën die hier meer of minder geschikt voor zijn. Maar dat is mijn gebied niet.

Bij serieuze accu fabrikanten zit er een grafiek bij van ontlaadstroom tegen tijd. Er is op het forum genoeg te vinden hierover, SLA accu's zijn naast het gewicht niet geschikt voor deze toepassing. In commerciële fietsen vindt je dan ook Nimh of LiPo accu's, met als negatieve uitzondering de goedkope chinese no-name meuk met SLA.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Wat een dwaze waarden ! 1000W ?? Een goedgetrainde mens produceert zo'n 300W en daarmee haal je op een koersfiets dik 35km/h mee.Op een stadsfiets met dikkere banden zal dat nog steeds een 30km/h zijn.

die fietsen mogen meehelpen (MEEhelpen) tot 25km/h, dus je moet zelf trappen en ze mogen dan meehelpen tot 25km/h. klik en de motor loopt of harder dan dat en je zit buiten de wet.

ik werk normaal bij de ANWB en daar verkopen we een electrische fiets van peugeot, ik ben even kwijt welk motor vermogen (niet echt weer om fietsen te verkopen) maar dat ding heeft behoorlijk wat daar en komt ook behoorlijk steile bergen moeiteloos op. ik kan je wel vertellen dat het zeker minder dan 1000 watt is. het lijkt me een beetje overkill zon bonk vermogen.

hier een filmpje van een mountainbike met een motor van 1kw http://www.youtube.com/watch?v=7oLQdXw9K_M&feature=fvwrel

Ik neem aan dat de ANWB fietsen met 250W motoren levert, aangezien dat de wettelijke limiet is.

Als je wilt klimmen met zo'n fiets, is niet het maximale vermogen, maar het maximale koppel interessant; aangezien mechanisch vermogen gelijk is aan de hoeksnelheid keer het koppel, kun je op lage snelheden veel meer koppel leveren, zonder over die 250W te komen. Er zijn ook fietsen die pas net voor de 25km/h pas die 250W kunnen leveren (of het gewoon helemaal nooit kunnen), simpelweg omdat het koppel ontoereikend is.

Maar 700W of zelfs 1000W is gekkenwerk. Ervoor aangehouden worden, mogelijk de fiets kwijt zijn (omdat het een illegale brommer is), en een flinke bon zijn tot daaraan toe; als je er ooit een ongeluk mee maakt, kun je alles zelf betalen, inclusief eventuele letselschade e.d., aangezien het geen fiets is, sterker nog, een voertuig dat helemaal niet op de openbare weg mag komen, en daarmee ben je sowieso niet verzekerd, maar waarschijnlijk val je ook niet onder de wettelijke bescherming voor fietsers (zelden aansprakelijk, zelfs als ze 100% schuldig zijn).

Maar goed, bij "normaal" gebruik zal het ding niet continue 700W of 1000W leveren, net als een auto die gewoonlijk maar heel kort zijn maximale motorvermogen hoeft te leveren. Daar staat wel tegenover dat bij motoren meestal het mechanische vermogen wordt opgegeven, en het elektrische vermogen groter is, dus je moet wel rekening houden met de verliezen bij het kiezen van je accu pakket.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 4 februari 2012 19:20:18 schreef SparkyGSX:
Ik neem aan dat de ANWB fietsen met 250W motoren levert, aangezien dat de wettelijke limiet is.

Als je wilt klimmen met zo'n fiets, is niet het maximale vermogen, maar het maximale koppel interessant; aangezien mechanisch vermogen gelijk is aan de hoeksnelheid keer het koppel, kun je op lage snelheden veel meer koppel leveren, zonder over die 250W te komen. Er zijn ook fietsen die pas net voor de 25km/h pas die 250W kunnen leveren (of het gewoon helemaal nooit kunnen), simpelweg omdat het koppel ontoereikend is.

Maar 700W of zelfs 1000W is gekkenwerk. Ervoor aangehouden worden, mogelijk de fiets kwijt zijn (omdat het een illegale brommer is), en een flinke bon zijn tot daaraan toe; als je er ooit een ongeluk mee maakt, kun je alles zelf betalen, inclusief eventuele letselschade e.d., aangezien het geen fiets is, sterker nog, een voertuig dat helemaal niet op de openbare weg mag komen, en daarmee ben je sowieso niet verzekerd, maar waarschijnlijk val je ook niet onder de wettelijke bescherming voor fietsers (zelden aansprakelijk, zelfs als ze 100% schuldig zijn).

Maar goed, bij "normaal" gebruik zal het ding niet continue 700W of 1000W leveren, net als een auto die gewoonlijk maar heel kort zijn maximale motorvermogen hoeft te leveren. Daar staat wel tegenover dat bij motoren meestal het mechanische vermogen wordt opgegeven, en het elektrische vermogen groter is, dus je moet wel rekening houden met de verliezen bij het kiezen van je accu pakket.

Maar natuurlijk... ze gaan ff je fiets op de rollerbank zetten, Ga weg man ..

Tuurlijk je moet hiermee uitkijken maar je overdrijft wel een beetje .. Elke wielrenner zal dit setje achter zich laten .. dus zullen we die ook maar verbieden ?

Wanneer je op een fiets langs de provinciale weg rijd met de voetjes stil staand en wel 50km/h gaat, zal je toch wel wat aandacht van politie trekken.

De genoemde verkoper heeft ze in allerlei vermogens en kan ook de batterijpakketten leveren.

Ik meen dat je voor reguliere trapondersteuning enkel de trappers maar hoeft te laten draaien, daar dus geen kracht op te zetten. Anders is dit mogelijk wel te modificeren dat de trappers ook stil kunnen staan.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
benleentje

Golden Member

Op 4 februari 2012 19:25:20 schreef mitchelll01:
[...]
Maar natuurlijk... ze gaan ff je fiets op de rollerbank zetten, Ga weg man ..

Denk eens verder dan dat. Zolang je geen ongelukken maakt is er ook geen probleem. Als je toevallig wel een ongeluk maakt dan heb je een enorm probleem en dat kan je de rest van je leven achter volgen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het al dan niet draaien van de trappers zal wel voor de veiligheid gedaan zijn, dat je fietsje niet vol vermogen doorgaat als je plots moet remmen. Ik kan me best voorstellen dat je in een reflex 'vergeet' het gas dicht te draaien.
Trapondersteuning is makkelijk te faken door pulsen te genereren.
1000W is best veel, maar als je volledig autonoom een bergje wil pakken tegen 30km/u mag dat vermogen er wel zijn.
Het is idd wel illegaal, maar dat is een sportuitlaat monteren of xenon-lichten zonder koplampreiniging ook hoor.

Tidak Ada

Golden Member

Op 4 februari 2012 19:25:20 schreef mitchelll01:
[...]
Maar natuurlijk... ze gaan ff je fiets op de rollerbank zetten, Ga weg man ..

Tuurlijk je moet hiermee uitkijken maar je overdrijft wel een beetje .. Elke wielrenner zal dit setje achter zich laten .. dus zullen we die ook maar verbieden ?

Ik denk eerder dat je de volgende uitspraken van SparkyGSX nog een paar keer goed moet doorlezen, liefst hardop, zodat het goed in je kop doordreunt:

[....] als je er ooit een ongeluk mee maakt, kun je alles zelf betalen, inclusief eventuele letselschade e.d., aangezien het geen fiets is, sterker nog, een voertuig dat helemaal niet op de openbare weg mag komen, en daarmee ben je sowieso niet verzekerd, maar waarschijnlijk val je ook niet onder de wettelijke bescherming voor fietsers (zelden aansprakelijk, zelfs als ze 100% schuldig zijn).

Je kunt zelfs veroordeeld worden voor het 'opzettelijk aanbrengen van letsel', maw je mag een tijdje brommen (en niet op een bromfiets).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 4 februari 2012 19:25:20 schreef mitchelll01:
[...]
Maar natuurlijk... ze gaan ff je fiets op de rollerbank zetten, Ga weg man ..

Als je dan weggaat heb je een motorwout achter je aan, dus slecht advies ;) En zo vreemd is het niet dat je met zo'n ding op een rollenbank zou belanden als er een controle is... Een andere aanleiding voor controle zou zijn om in het zicht van een agent de volle 700W te gebruiken. Dat valt toch op.

Tuurlijk je moet hiermee uitkijken maar je overdrijft wel een beetje .. Elke wielrenner zal dit setje achter zich laten .. dus zullen we die ook maar verbieden ?

Wielrenners op de openbare weg zijn vaak tuig (de goeden niet te na gesproken). Vraag maar aan wandelaars, recreatieve fietsers of gewoon normale verkeersdeelnemers. Vraag het desnoods aan de wielrenners zelf. Zowel degenen die zelf sociaal zijn als degenen die asociaal zijn, zullen beamen dat de anderen vaak asociaal zijn. Bovendien levert een wielrenner niet continu meer dan 1 pk.

Als je wilt relativeren, zeg dan dat er onder brommers niet belachelijk veel ongelukken gebeuren. Dan heb je iets vergelijkbaars waar zo nodig fatsoenlijk over gediscussieerd kan worden. En dan kom je op de verplichte WA-verzekering die best wel een solide statistische en (civiel)rechtelijke basis heeft.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat je met 700W (al bijna 1 pk) op een normale fiets al een brommer kunt bijhouden aangezien je minder luchtweerstand en minder rolweerstand hebt (wel op het stuur gaan liggen, dat scheelt met normaal fietsen al heel veel).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de originele fietsen hebben allemaal activatie op basis van, rondraaien van de trappers of op basis van kracht op de trappers. uitschakeling gebeurt wanneer je even stop met trappen of de rem inknijpt (schakelaar in een of beide remmen) of natuurlijk wanneer je zelf met de hand de motor uitzet.

Dat is simpelweg de wet. De regels zijn zo. Anders mag niet.

Je mag elektrisch een bepaald percentage van het vermogen wat de fietser zelf levert "bijleveren". Of dat percentage een maximum heeft weet ik niet. Het zou me niet verbazen als dat 100% of 400% is.

Boven de 25km/h mag de motor NIETS meer bijleveren. Het lijkt me zinnig om dat percentage bijleveren van 20 tot 25km/h lineair af te laten nemen tot nul.

Maar goed. Conclusie:
- Het mag eigenlijk niet als je geen trap-vermogen-meting toevoegt en zorgt dat de motor alleen bijlevert als er getrapt wordt.
- 1000W is wat veel.
- Je wilt een 2 uur kunnen fietsen. Bij 100W gemiddeld (22km/u) heb je dan 200Wh nodig. Met 12V komt dat op ongeveer 16Ah, bij 48V op 4Ah. Als je bij 48V 10Ah zou nemen zit je mijns inziens redelijk.

Merk op dat het vermogen wat nodig is om 30km/u te rijden VEEL groter is dan die 100W waar ik mee reken. Ga je 30km/u is het vermogen haast 4x hoger. Dus trek je die 10Ah in een uurtje zomaar leeg.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Behalve de eventuele beveiliging door het draaien van de trappers, meen ik niet dat het vermogen vermenigvuldigd wordt. Ik meen dat als ze draaien je gewoon het volle vermogen tot je beschikking hebt.
Daarnaast is dat denk ik ook een van de weinige verschillen meer met een snorfiets, brommer of elektrische scooter, die heel anders in de verzekering staan. Is dus een wetmatigheid waar wat veiligheid uit gehaald wordt en ook onderscheid.

Als het gaat om niet trappen, neem dan een brommer of (elektrische) snorfiets.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ik lees dat het meer een wettelijke en morele kwestie is geworden dan een technische kwestie, ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie antwoord want ik ben eruit. Ik ga voor een 500w motor en dan kijk ik hoe het gaat lopen/fietsen. Ik heb trouwens bij een bedrijf gewerkt specifiek voor elektrische fietsen, waar fietsen terug kwamen met defecte trapsensoren waardoor de ondersteuning ook bleef lopen (gaf oude mensen de schrik van hun leven). Ik ben mij bewust van de gevaren en gevolgen maar ik ben niet van plan 40 te gaan rijden door de bebouwde kom of iets in die geest. Voor hard rijden heb ik een motor.

Dus allemaal nogmaals bedankt,

robin

Voor hard rijden heb ik een motor.

Ja, over moraal gesproken, laten we eens over motorrijders beginnen :-)

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 5 februari 2012 21:04:03 (26%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

reken niet te optimistisch met de accucapaciteit , deze is met een lagere buitentemp ook minder , en als je in de stad woont ben je veel meer kwijt aan accuvermogen met optrekken en remmen . als je aan een dijk woont en 5km in 1 x kunt rijden scheelt het wel wat in accuverbruik . ook bergop trekt meer vermogen , zeker als dit ook nog eens met wind tegen is.

ik kan morgen ook weer naar t werk met de brommert met -14 buiten . in de zomer doe ik in de ochtend geen jas aan dan ben ik wakker tegen dat ik aankom ,maar nu .. :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ah jakkes een motor die blijft lopen is natuurlijk wel erg spannend voor de oudjes onder ons, werkte de onderbreking van de handrem ook niet meer? want eer je dan wanneer je zoiso al wilde gaan afremmen de echte uit knop hebt ben je toch al wat meters verder + het lagere reactie vermogen...

succes met het ombouwen trouwens

Ja, over moraal gesproken, laten we eens over motorrijders beginnen

Overal zijn rotte appels te vinden. Met hard rijden bedoel ik 80 en 120 (waar het mag natuurlijk).

terugkomend op gideon, de remsensor werkte gelukkig nogwel dus viel de motor wel uit bij remmen.

Ik snap eigenlijk niet waarom je hier komt met je vraag, als je bij zo'n bedrijf hebt gewerkt, want ik zou juist verwachten dat je de antwoorden dan zelf wel zou weten, maar goed.

Dit topic heeft ook wel een erg hoog moraalridder gehalte gekregen...

Loodzuur accu's zijn niet echt handig voor een fiets, omdat ze erg zwaar zijn, over het algemeen slecht tegen herhaaldelijk (bijna) volledige ontlading kunnen, vooral als die ontlading met relatief grote stromen gebeurd. Je hebt dan toch (semi-) tractie accu's nodig. Die zijn wel wat duurder, maar gaan een stuk langer mee. Het gewicht blijft dan toch een probleem.

Bij elektrische fietsen worden meestal NiMH of een van de vele lithium accu's gebruikt. NiMH komt steeds minder voor, deze hebben voor een bepaald gewicht en volume een veel lagere capaciteit, maar ze zijn veel gemakkelijker in het gebruik (vooral bij het laden).

Er zijn vele tientallen zelfbouw elektrische fietsen te vinden online, dus ga eens kijken hoe andere mensen precies die problemen hebben opgelost, en wat de ervaringen met verschillende soorten accu's zijn. Kijk vooral even op http://endless-sphere.com/forums/

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken