Groot MB probleem

Ik denk dak mijn onboard geluids kaart opgeblazen heb of iets anders,de komt nog geluid uit ma super stil.
Ik heb de uitgang van mijne versterker op mijnen uitgang van mijn moederbord laten staan.Dus die heeft ff veel te sterke singale binnen gekrege.
Kweet tis dom maja, nu is mijn vraag,
kan kik da chipke daar nie zelf af solderen en ne nieuwe chip steken?
En een andere geluidskaart kan ik nie steken want mijn pci slots zijn er 2 die ik nie kan gebruiken door mijne koelblok op mijne graka en in den andere steekt en tv kaartje

ja ik kan solderen..??
mijn moederbord:
Asus a7n8x-x
Realtek® ALC650 audio CODEC

http://www.piratesoftware.org/articles/a7n8x-x/realtek.jpg

grtzzz help plzZZZ?

als je weet wat kapot is kan je dat vervangen

Evarist

Golden Member

Het zal de eindtrap wel wezen. Welke is het? En waarom kun je de geluidsprint niet vervangen? Als je de defecte er uit haalt hebt je toch meteen plaats voor een nieuwe?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

idd, tkan zijn da mijnen chip nie stuk is ma iets anders dan,ma het enigste da kan stuk zijn dat het geluid versterkt is toch da chipke ???

grtzzz

Soldeeren wordt denk heel erg moeilijk. Als je al zo chipje kunt krijgen, moet je hem nog goed derop zien te krijgen en dan maar hopen dat het werkt.

Ik denk dat voor jou een usb geluidkaart de beste oplossing is. Dat is gewoon een extern kastje die je in je usb prikt. Deze zijn der ook in 5.1 uitvoeringen te krijgen.

vergeet even niet dat die moederboards multilayer zijn... dat is wel even heel iets anders dan een 'velleman kitje' in elkaar kunnen solderen!!

vaak maak je meer kapot dan de bedoeling is.

IF you can't convince them, then confuse them!

En kan ik da nie op een of andere manier uitmeten, of het aan de chip ligt of aan een weerstandje die daar rond ligt die alles zekering dient ofzo? en die transistorren die daar rond liggen waar voor dienen deze ???

grtzzzz

Ga met je moederbord naar een PC-winkel, hebben apperatuur om je MB uit te meten, weet je direct wat er scheelt. Weet er ene in Aken die het toch doet, maar ben de naam effe kwijt.

Bachelorette in de Elektronica, Afstudeerrichting Telecommunicatie; bijna Master in de Electronica, Ontwerptechnieken

De lijn-uit aansluiting op je mobo zit vie twee elco's vrijwel rechtstreeks aan de ALC650 (op pin 35 en 36).
Het is daarmee vrijwel 100% zeker dat de ALC650 stuk is.
Op zich is die wel te vervangen, maar je moet wel over het juiste gereedschap beschikken om dat zonder schade aan het mobo te kunnen doen.
En zie maar eens aan een andere ALC650 te komen...

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

hey, ik heb ook zoon moederbord,
maar welke koelblok zit voor de slot poorten dan??
een PCI soundkaartje is ongeveer even lang net als de PCI bus. ik heb 2 sb's in me pc's 1 onboard en 1 op de pci. hed geef bemijn niet zoveel ruimte in. anders zou je dan maar een USB dinges kopen dan ;)

Op 25 april 2004 11:45:57 schreef Jeroen Boere:
vergeet even niet dat die moederboards multilayer zijn... dat is wel even heel iets anders dan een 'velleman kitje' in elkaar kunnen solderen!!
vaak maak je meer kapot dan de bedoeling is.

De ALC650 is een 44-pin TQFP chippie, da's dus SMD. Dan maakt 't vrij weinig (zelfs nix) uit hoeveel layers de print is.

Op 26 april 2004 15:31:18 schreef Stitchy:
hey, ik heb ook zoon moederbord,
maar welke koelblok zit voor de slot poorten dan??

Die van z'n VGA-kaart.
Maar ik raad zowiezo af om een PCI-kaart in 't bovenste PCI-slot te prikken, omdat die ALTIJD z'n IRQ met die van de VGA-kaart deelt. Dat geeft vooral bij gamen nogal regelmatig gekloot.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)