wie weet er wat over deze Philips spot galvanometer?

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/02/philipsspotgalv.jpg
Dit is een Philips spot galvanometer.
Hij werkt nog. Er staat 173 ohm op de schaal verdeling en 100% = uA maar niet ingevuld hoeveel.
Er is nergens een jaartal, serie of type nummer te vinden.
De verlichte vlek in pijlvorm is de "spot-cursor" Onder het deksel met Philips logo zit een 6V Philips lampje wat via spiegels en een lens de projectie verzorgt. Het hart is een spiegel galvanometer. (een haardun draadje met een magneetje en een spigeltje wat hangt in een spoel. Door stroom door de spoel te laten lopen ontstaat een magneetveld en verdraait de magneet en dus het spiegeltje. Daardoor verschuift de licht vlek. Hij werkt nog prima. Alleen is de schaalfolie die achter het venster geklemd zit, het is een kunstofplaatje, wat gebobbeld . Ik ga de oude proberen te scannen en op transparant mat folie printen.

Wie weet er iets meer van. Zoals leeftijd, toepassingen ect.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit is een spiegelgalvanometer.
Werden gebruikt om zeer kleine stromen te meten.
Vaak kon ook het nulpunt op het midden van de schaal gezet worden, dat was om b.v. een brug van Wheatstone zeer nauwkeurig op nul te stellen.

Hij lijkt wel erg op deze meter.
En hier nog zo eentje.

[Bericht gewijzigd door pros op maandag 6 februari 2012 11:36:25 (30%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

Op 6 februari 2012 10:48:06 schreef fred101:
[....] Alleen is de schaalfolie die achter het venster geklemd zit, het is een kunstofplaatje, wat gebobbeld . Ik ga de oude proberen te scannen en op transparant mat folie printen.

Ah, je hebt hem binnen ! ;) Wees maar blij dat ik geen plaats had :*

Ik heb hier nog acetaatfolie liggen. Die werd vroeger gebruikt als vormvast alternatief voor calqueerpapier ('overtrekvelletjes'),
Ik zou het niet direct in een laserprinter durven gebruiken, maar misschien lukt het ook met een inktjet (de voorzijde is beschrijfbaar met O.I.-inkt.

Ik zal een test doen met mijn laminator hoe het zich bij hoge temp houdt (Zie onderaan).

Ik denk dat het goed is om een print in spiegelbeeld te proberen.

[edit]
Die afdekplaat moet je natuurlijk wèl 1/3 slag draaien !
Dan komt het Philips logo goed te staan ;)

Voordeel van die lichtspotmeters is dat er helemaal geen paralax is. Pointer en schaal liggen als het ware in hetzelfde vlak.

Verder is de tragheid van een dergelijk systeem minimaal, vooral doordat het spiegeltje van zich al in balans zit.

Als je de acetaatfolie loodrecht op de oprolrichting door de laminator haalt, gaat het goed. Gek genoeg niet als je het in de oprolrichting doet dan gaat het bobbelen, in tegenstelling tot wat je zou verwachten.

Ik heb ook nog een soort kunststofpapier, maar dat os opaak. Ooit in Salt Lake City bij de topografische dienst gekocht.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Tidak, hij is mooi (en erg zwaar voor zo'n relatief klein ding) bedankt voor de tip.

Pros, zover was ik ook gekomen. Ik denk dat ik zo'n 3 a 4 plaatjes vond van spot galvanometers met ongeveer deze vorm. Overal staat leeftijd onbekend.

Vreemd is dat er geen type of serie nummer opstaat.

Ik weet dat ze oa in bruggen werden gebruikt maar ook voor bv fotocellen.

Het gaat me vooral om typenummer, bouwjaar (ongeveer) en wat achtergrond geschiedenis. Hoe ze werken weet ik. Ik heb er een tijdje terug een zelf gebouwd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Een typenummer en serienummer ontbreken, maar staat er echt helemaal nergens enige opdruk in/op?

Gezien de grote overeenkomsten met de Cambridge-meters die Pros toont, zou het me ook niet verbazen als het inkoop of licentiebouw betreft.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 7 februari 2012 00:04:37 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Er staat echt helemaal nergens iets op of in. Voor zover zichtbaar. Ik heb binnen in geen onderdelen verwijderd om bv achter de trafo te kijken want dat hele spiegel/lens/snaar gebeuren is erg kwetsbaar. Oja, op de binnenkant van de bodemplaat staat een roof nummer gestempeld. Dat zijn drie cijfers. Ik dacht 127 of 276 maar dat zou ik na moeten kijken.
Die cambridge heeft een zelfde vorm maar de bussen zitten anders en dan had ik verwacht dat Philips er een stikker of logotje op geplaatst had ipv zo'n " luxe" gietstuk met hoogliggend Philips logo als lamp afdekplaat als het een labelproduct was.
Ik sprak nog een zendamateur die een jaar of 30 geleden op de tu-twente zo'n ding uit de container heeft gevist. Dat was ook een Philips en grijs maar meer wist hij niet meer. Hij dacht dat ze uit de jaren vijftig of zestig waren.

Links aan de zijkant steekt nog een tapeind met moer uit. Ik denk een aardpunt.

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 7 februari 2012 08:38:43 (15%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Ik vind het logo in ronde vorm zonder schildje wat ouder ogen, maar dat kan om esthetische redenen zo gedaan zijn. De stempeling kan een datumcode zijn, maar zonder decade...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 7 februari 2012 12:02:12 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Als je de meter achterstevoren of recht van boven bekijkt, komt het schild tevoorschijn.. ;)

In de rechter onderhoek van schaal staat : 1 73.
Zou dat misschien maand/week 1 van 1973 kunnen zijn ? Staat trouwens noet op de schaal, maar op in het afdekglas, aan de buitenkant ingebrand/-stempeld.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 7 februari 2012 12:53:19 (20%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Nee, daar staat op de schaal inwendige weerstand: en dan buitenop daarachter 173.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs