Opstarten oude oscilloscopen

Ik heb een vraag over het voorzichtig opstarten van een lang niet gebruikte scoop. voor wat betreft de condensatoren ik vroeg mij af geld dit alleen voor voor de elco,s of voor alle condensatoren die er inzitten van verschillende typen (ceramisch, polyester, tantantum)
e de waele

Arco

Special Member

Hangt van het merk af. In oude Philips kun je het beste de X2 Rifa C's en het netfilter eruit lepelen, want die ploffen er vroeger of later toch uit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik vraag dit voor de ossiloscoop de IWATSU ss 5702 omdat ik daar een oog op heb deze te kopen
e de waele

Het ding komt uit 1983, da's niet oud ;)
Netfiltercondensatoren controleren (papierC's vervangen!) en direct op de 230v er mee. Volgens mij worden papierC's echter nauwelijks gebruikt in Japanse apparaten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Kan het kwaad dat ik hem opstart met een 60 watt lamp er tussen ?
e de waele

Henry S.

Moderator

Kan geen kwaad, maar er is weinig reden toe.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ericc,

Ik begrijp je niet zo goed, je vorige scoop ging kapot en nu wil je er weer een kopen die al jaren in een garage heeft gestaan ?

http://www.circuitsonline.net/forum/view/101648

Ik heb je via de mail een gereviseerde philips scoop aangeboden waar je dus niets meer aan hoeft te doen, en die nog iets goedkoper is ook.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ok allemaal bedankt ik ga deze morgen uit proberen

Roland.
Ik weet het ik ben er niet goed in thuis in deze materie maar ik zal kijken wat dit allemaal is en hoe dit verloopt als ik toch problemen heb zal ik mij toch weer bij jullie moeten melden denk ik

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 6 februari 2012 23:43:22 (62%)

als ik toch problemen heb zal ik mij toch weer bij jullie moeten melden denk ik

Wij kunnen op afstand ook geen scoop repareren, hoogstens wat tips geven. Je moet het zelf weten, maar gezien je kennis op dit gebied denk ik dat je bij mij beter af bent en uitleg krijgt, dan van iemand op marktplaats die 'm al 2 jaar in de garage heeft staan.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Roland
Klopt helemaal ik spreek u dan ook niet tegen ,maar ik weet ook niet of er iets aan deze scoop is ik moet hem nog uitproberen als blijkt dat deze toch gewoon goed is dan is er niets aan de hand toch Maar wat betreft kennis loop ik nog een partij achter en ik ga mij daar in verdiepen en ik zal wel zien of ik dit allemaal kan begijpen en aan de slag kan het moet toch een hobby blijven
e de waele

fred101

Golden Member

Ik denk niet dat je in staat bent te beoordelen of hij goed is, hooguit of het lijkt dat hij goed zou kunnen zijn.
Jij herkent nog geen symptomen die op problemen kunnen wijzen.

Elk apparaat wat een jaar of twee niet aangestaan heeft gaat bij mij via gloeilamp en variac. Misschien overdreven maar ik heb dan ook nooit elco problemen. En de helft van mijn spul heeft tientallen jaren stil gestaan en werkt nu nog steeds met de topkwaliteit elcos die er vroeger in gingen. Vanmiddag de voedingselcos ( 1966) van een HP getest. De DC lekstroom was zo laag dat ik dacht dat mijn meetopstelling niet deugde, ESR meter lag ook stil in de hoek, capaciteit dik in orde. Bij Teks ook vaak gehad, de oude elco's meten beter dan het moderne spul.
Wat ik wel regelmatig heb moeten vervangen, en tegenwoordig uit voorzorg doe zijn de netfilter condensators. Vooral bij Philips en Fluke

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hallo Fret.
Ik heb daar zeker nog geen ervaring mee maar als ik deze scoop opstart met een lamp er tussen en ik verwijder de beschermkap van de scoop en ik hou deze tijdens de opstart in de gaten .dan kan ik toch weinig verprutsen ik zal er ook nog een apm meter tussen zetten en op letten voor wat betreft de netfilter condensator deze zit toch gelijk bij de ingang van de voeding van de scoop neem ik aan
e de waele

fred101

Golden Member

Hoeft niet, bij een Tek 5XX serie zit er een tijdrelais achter. Daar worden eerst een minuut de buizen voorgegloeid en dan krijgen de elcos de volle laag.
Bij veel Teks ( vanaf halverwege jaren 70 denk ik) zit een schakelende voeding. Die vindt een gloeilamp in serie niet leuk. Hij start dan niet door. Er zijn mensen die zeggen dat hij daar ( of via variac) zelfs van kapot kan gaan. Ik weet wel dat hij dan niet doorstart.

Ik weet niet wat er voor voeding in die Jap zit.

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat je nog niet genoeg kennis en appartuur hebt om alle functies van de soop te testen. Het kan best zijn dat hij het prima lijkt te doen maar er fouten in zitten. Ik zag bv een keer aan het gedrag van de trace bij opstarten van een 7704 dat er iets fout zat. Toch werkte hij verder prima. Toch maar gelijk wat aangedaan en bleek er wat in de voeding overleden.

Maar voor het zelfde geld gaat het gewoon goed. Alleen denk ik dat je met een goedkopere en vooral gereviseerde Philips beter af bent of in ieder geval minder risico loopt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fret
Ook daar heb je gelijk in maar door schade en schande wordt men wijs zeggen ze misschien is dat hier van toepassing Roland heeft deze opmerking ook al gemaakt ik hoop dat de scoop goed werkt ik laat dit zeker horen als ik dit ga proberen
e de waele