sot89 78l05 met verkeerde pinout

Hallo

Ik heb bij dick best een stel (4) 78l05 spanningsregelaars in sot 89 behuizing gehaald voor op een printje. volgens de packages in eagle, de datasheets en google afbeeldingen is de pinout out-gnd-in.

Maar zo te zien is het nu andersom. Ik had gister een printje met een heel warme ATtiny erop (hij zal wel geroosterd zijn na ruim 10v). vandaag gemeten aan een andere print (net zo'n print maar nog zonder uC) exact hetzelfde verhaal.

Ik heb even wat draden gesoldeerd aan een nog niet gebruikte en in een breadboard gestoken, wat blijkt nou... de pinout is precies andersom.
de pinout bij deze is in-gnd-out.

Gebeurt het vaker dat er verschillen tussen zitten? (vreemd aangezien ik alleen die pinout ben tegen gekomen).

Voor de rest vooral een waarschuwing, ik zal ook even een mail naar dick best sturen. Mogelijk kan hij het als opmerking plaatsen op de site zodat andere er niet in hoeven te trappen.

Arco

Special Member

Ik heb dat nog nooit gezien bij een 78Lxx.
Weet je zeker dat het niet een of ander (niet pin-compatible) equivalent is?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Bij IC's ben ik het nog niet tegengekomen, maar bij transistoren (BC639/BC640 zijn beruchte) verschilt de pinout soms per merk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het is echt een 7805

78L05
9K1

edit
het kan ook geen 79L05 zijn, die heeft de gnd op pin1

[Bericht gewijzigd door timberleek op zondag 19 februari 2012 16:17:28 (49%)

Hallo even in google kijken tweede van boven datasheet archive.com
lach je helemaal staat bij sot afbeelding 1 out 2 gnd 3 vin
en er onder staat een schema 1 is in 2 gnd en 3 is out.
maar normaal zou 1 out 2gnd en 3 in zijn zo te zien in veel schema`s

[Bericht gewijzigd door jokker op zondag 19 februari 2012 16:30:01 (16%)

Ik heb hier ook 78L05 in SOIC8 met een afwijkende pinout...

-

Ik heb hier de SOT 89 78L05'jes van SMDshop die heeft ze beide: in-gnd-out: TS78L05CY en out-gnd-in: TS78L05ACY, soms heel handig :).

Deze datasheet beschrijft ze beide. Wel slordig van EOO om niet te vermeldem om welke versie het gaat.

Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl

Eigenlijk moet je altijd als 1e even snel meten of regelaars de juiste spanningen genereren als je een boardje voor 't eerst opstart. 'T is niet als "eigen schuld" opmerking bedoeld, maar voor de volgende keer wel goed om te doen. En niet teveel spanning op de ingang dan ook.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Lekker duidelijk gedocumenteerd dan...
@flipflop
Ja eigenlijk wel. Maar ja, de 7805 is zo'n standaard onderdeel, die plaats je bijna met je ogen dicht.

Het duurde ook even voor ik het vond (1-2 minuten denk ik). De attiny was toen wel goed warm maar de magische rook is niet vrijgekomen... Maar ik heb weinig hoop

EricP

mét CE

@duffel: dat geintje heb ik ook een keer meegemaakt met een 'professionele' toko uit het zuiden van het land: groot board (meer dan A4) en het doet niks. Ga maar zoeken... Uiteindelijk m'n fikken gebrand aan 2 SMD-vliegenpoep-componenten, en die bleken dus ook in 2 varianten te bestaan. Uiteraard zat de verkeerde erop (gelukkig verder geen schade; power werd plat getrokken door een protectie-diode van het onjuist geplaatste component).

@flipflop: dus is ben niet de enige die dat nog steeds consequent doet? Doorgaans bij de eerste van een serie eerst de voeding (en niet interessant passief werk) opbouwen, en dan meten of de voedingsspanningen er zijn en correct zijn. Dan de rest er pas op. Geen idee waar ik die 'tik' aan overgehouden heb...

Al met al wel goed om te weten dat ook een 78L05 die 'problemen' heeft... Had ik bij zo'n chippie niet verwacht...

@TS: hoe betrouwbaar het nog is, is natuurlijk vaag, maar mijn ervaring is dat AVRs best veel kunnen hebben. Geen garantie natuurlijk :)

Nee voortaan zal ik wel een stuk beter opletten.

Ik zie wel of ik nog leven uit de avr kan krijgen, zo niet heb ik gelukkig een exemplaar extra besteld

Op 19 februari 2012 18:09:22 schreef timberleek:
..Maar ja, de 7805 is zo'n standaard onderdeel, die plaats je bijna met je ogen dicht.

Ja, dat blijkt ;-) Vergeet niet dat er ook een slechte soldering of zo kan zijn. Of een R met een verkeerde waarde (met smd zie je dat niet zo op het oog). 78l05 heeft dat nou niet, maar zoveel andere regelaars stel je met een paar Rs in.
@Eric, nee, je bent zeker niet de enige. Ik durf zelfs te stellen dat dat een standaard handeling is bij bijna alle HW ontwerpers. Eerst alleen de voedingen opbouwen kan vaak niet omdat je dan 2x door het bestukkings proces moet, maar snel even checken is goed. Evt kun je met 0 Ohm weerstanden de voedingen ontkoppelen van je circuit.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Goed om te weten dit. En tegelijk lekker waardeloos. De hele standaard is dus om zeep :-(

Zowieso verstandig, zoals eerder aangegeven, om eerst je voedingen te controleren. Ik steek geen ic in de voet, voordat ik gecontroleerd heb op juiste voedingsspanningen en geen sluitingen (voor zover meetbaar).

EricP

mét CE

@Eric, nee, je bent zeker niet de enige. Ik durf zelfs te stellen dat dat een standaard handeling is bij bijna alle HW ontwerpers. Eerst alleen de voedingen opbouwen kan vaak niet omdat je dan 2x door het bestukkings proces moet, maar snel even checken is goed. Evt kun je met 0 Ohm weerstanden de voedingen ontkoppelen van je circuit.

Hangt natuurlijk van de omvang van een board af. Een prototype-half-briefkaart plak ik vaak nog wel op de hand vol. Is vaak ook een impliciete controle of alle footprints bij de bestelde componenten horen (ook daar nog wel eens wat fout zien gaan). Zodra het groter wordt, wordt het te tijdrovend (uitgaande van SMD). En eh... mijn ogen doe ik daar geen plezier meer mee :(

Het is nu nog steeds onduidelijk over welk merk we het hier hebben?

Vroeger noemde ik dit soort "reversed" pinout IC's "blundercomponenten". (Ja ik heb meer van dit soort fratsen gezien)

Waarom: Waarschijnlijk heeft iemand een keer een enorme batch printen laten maken met de verkeerde footprint, en was men goedkoper uit om bij de fabrikant een batch IC's te laten maken met een omgekeerde footprint.

Het lullige hiervan is dat zo'n fabrikant dan ook nog het ding in de catalogus zet met een R suffix of zo (elk nadeel heb zijn voordeel) dat zou helemaal verboden moeten zijn.

P.S. Om discussies te vermijden, ik weet dat er R-suffix componenten zijn die "legitiem" zijn, zoals powerdiodes / thyrstoren om de koeling etc makkelijker te maken. Maar daar heb ik het hier niet over.
Ik heb het echt over pinouts die NIET kloppen en er geen enkele geldige reden is om ze te produceren.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 19 februari 2012 20:57:01 (21%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

ik heb geen idee van het merk

het enige dat erop staat is:
78L05
9K1

Geen logo, helemaal niks?
Misschien dat het lettertype iets verraad?

Of hebben we hier met Chinese (mogelijk surrogaat) componenten van doen?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

het is sot86 hè ;-) de tekst past er amper op.

er staat verder geen logo of niks op, en voor wat ik ervan kan zeggen is het een normaal lettertype.

Het lullige hiervan is dat zo'n fabrikant dan ook nog het ding in de catalogus zet met een R suffix of zo

Als ik je goed begrijp, zijn dit dus LEDR's? :-)

Wat het opbouwen van een print betreft: ik behoor ook tot de voorzichtige soort, die eerst de voeding opbouwt en test, alvorens tot de volgende fase over te gaan. Maar dat belet niet dat het later alsnog fout kan gaan bij andere halfgeleiders...

[Bericht gewijzigd door pros op zondag 19 februari 2012 21:11:01 (14%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)