Ervaringen met tek460a

Goeden,

ik heb een tek 2225, die helemaal prima is. Ik heb echter meer kanalen nodig en kan de extra bandbreedte ook wel gebruiken. Nu kan ik een een tek460a kopen die er piekfijn van binnen uitziet en niet afkomstig is uit een educatieve instelling maar uit een lab waardoor hij niet al te erg mishandeld zal zijn. Ik kan ook een nieuwe rigol of owon kopen met alle bekende tekortkomingen en 2x100MHz of 2x200MHz vs de 4x400MHz van de tek460a. Ik kan zelfs nog ouder gaan en een 2465b kopen. Dan kan ik lekker een tijds elco's gaan vervangen. Maar dan weet ik zeker dat wat ik zie op de crt ook wordt gemeten door de probes. Geen ADC en interpolatie onnauwkeurigheden.

Heeft iemand ervaring met de tek460a? Ik las in een ander topic van de "gele" batterij en dat je die "hot" moet vervangen. Dit is een volledig digitale scoop van 10 jaar oud. Ik kan me voorstellen dat de rigol en owon van heden dit makkelijk evenaren maar aan de andere kant de frequentie halen ze al niet en alle firmware ellende is ook niet aantrekkelijk.

Ik wil de scoop gebruiken om de signalen op lange kabels te monitoren, bij diverse bussen. En te kijken of alles nog binnen de protocol specs blijft.

Bijvoorbaat dank voor de interesse

fred101

Golden Member

Op 19 februari 2012 23:45:21 schreef netwes:
Goeden,

Ik kan me voorstellen dat de rigol en owon van heden dit makkelijk evenaren maar aan de andere kant de frequentie halen ze al niet en alle firmware ellende is ook niet aantrekkelijk.

Ik denk het niet. Een Rigol niet en een Owon zeker niet. Niet qua kwaliteit en ook niet qua prestaties. De tek is bv 1,5% accuraat en tek geeft worse case op. De Rigol in theorie 3% maar dat zijn commerciele cijfers. Maar ik heb geen ervaring met de 400 serie.Er is wel een Tek serie uit die tijd met smd condensator problemen. Ik weet niet of deze dat is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Lange kabels kunnen een probleem zijn.
Eventueel in 50 Ω werken en buffers gebruiken.

Kijk ook eens naar een nieuwe Hameg. ;)

Ik wil meten AAN lange kabels niet zozeer MET lange kabels.
Om niet te hoeven meten met lange kabels wil ik graag een extra scope die ik ter plekke kan plaatsen en aflezen.

Ja een Hameg (R&S tegenwoordig) is natuurlijk prachtig maar die beginnen bij een 2000 euro als ik het mij goed herinner.
Voor wat ontwikkelwerk thuis schiet dat z'n doel voorbij.

Nogmaals ik ben opzoek naar adviezen voor een goede scope waar ik een paar jaar zonder zorgen plezier van heb. Mijn voorkeur gaat uit naar tektronix omdat daar veel (service) informatie over bekend is alsmede zijn de onderdelen goed verkrijgbaar. Mijn 2225 schiet te kort en een Rigol zou te veel ergernis kunnen oproepen door bugs en beperkte range.
Ik vind het geen enkel probleem om een scope te reviseren, binnen het redelijke. Preventief wat zaken vervangen als een batterij of enkele elco's maar niet complete printbanen herstellen etc.
Ik zag bijvoorbeeld ook een tds644a op marktplaats staan. Wel wat duurder maar wel wat jonger dan de tds460a.