eindtrap

hallo
ik heb een eindtrap uit mijn kapotte pioneer versterker gehaald omdat deze stuk is (kortsluiting tussen de torren) het gaat om een pioneer sx-636 ik heb al naar een handleiding gezocht maar kon er geen vinden.

http://www.ditbestand.nl/eindtrap.jpg (kan voor een grotere afbeelding zorgen)
hier staat een foto van de eindtrap er zitten 4 torren in namelijk een:
2n3055 dat is een npn tor
mj2955 dat is dezelfde alleen dan een pnp
2sd371 dat is een npn tor
2sb531 dat is een pnp tor

de onderste 2 heb ik op een andere site gevonden als de eerste 2 ze zijn ook van een ander merk.

nou wil ik deze eindtrap weer repareren en in brug schakelen (het is een stereo eindtrap) alleen nu komt het probleem. is / kan er nog meer kapot zijn op de eindtrap ik heb al gezocht op het forum maar kon er weinig over vinden. ik zie wel een aantal zwartgeblakerde weerstanden maar die zijn volgens mij nog wel goed. ik weet ook niet op welke plek welke tor hoort en de ene kant van de print is anders als de andere (verschillende transitoren)

dus nu mijn vragen:
1. bij korstluiting tussen de torren kan er dan meer stuk zijn op de eindtrap zojah wat ?
2. er is gebruik gemaakt van verschillende soorten torren ik zou liever gebruik maken van dezelfde aangezien in de versterker in brug wil zetten
3. omdat er gebruik gemaakt is van verschillende torren zitten er ook andere kleine transitoren op de eindtrap namelijk aan de ene kant zit een:
c556 en aan de andere kant een a763
weet iemand zo welke bij welke torren hoort ?

ik hoop dat iemand zit/tijd heeft om mijn vragen te beantwoorden bvd jorrit

Op 26 april 2004 18:12:48 schreef Jorrit:
Er zitten 4 torren in namelijk een:
2n3055 dat is een npn tor
mj2955 dat is dezelfde alleen dan een pnp
2sd371 dat is een npn tor
2sb531 dat is een pnp tor

Je bedoelt dat er in het linker kanaal andere eindtransistoren zitten dan in het rechterkanaal? Dit betekent dat 1 van de twee kanalen al een keer gerepareerd is. Vrijwel zeker het kanaal met de 2N3055 en MJ2955, want de 2SD371 en 2SD531 zijn Japanse torren en daarom vermoedelijk de originele.

dus nu mijn vragen:
1. bij korstluiting tussen de torren kan er dan meer stuk zijn op de eindtrap zojah wat ?
2. er is gebruik gemaakt van verschillende soorten torren ik zou liever gebruik maken van dezelfde aangezien in de versterker in brug wil zetten
3. omdat er gebruik gemaakt is van verschillende torren zitten er ook andere kleine transitoren op de eindtrap namelijk aan de ene kant zit een:
c556 en aan de andere kant een a763
weet iemand zo welke bij welke torren hoort ?

1 als er kortsluiting in de torren is geweest kan er een grote stroom door de basis gaan lopen en dat betekend dat de kleine transistoren ook kapot zijn de c556 kun je vervangen door bc556 c556 is japans
2 gewoon allemaal 30 en 2955's gebruiken en de kleine transistoren ook alemaal bc556 en andere.

oke bedankt voor alle hulp hier schiet ik een hele hoop mee op.

nu heb ik alleen nog een vraag tegen het koelrib zat een zwart blokje gemonteerd zonder iets erop op de print staan 3 diodes achter elkaar als symbool op de plek waar hij gesoldeerd is. nou is zijn de draadjes van dat ding afgebroken en het is niet meer mogelijk die er aan te solderen. bij de andere eindtrap was hij er ook al af en daar is hij vervangen door 3 diodes wie gezamelijk dezelfde waarde leveren als ik ze doormeet met de diode stand van mijn multimeter namelijk 1960 nu is het probleem ik kan van 1 diode niet zien wat voor een type het is. op de andere 2 staat:
8A
145
e7291
weet iemand waar ik deze 2 mee kan vervangen want bij de ene diode is ook al een pinnetje afgebroken

verder vond ik op de print nog 2 zwartgeblakkerde (normaal witte grote) weerstanden maar deze gaven nog wel dezelfde waarde aan als de andere (niet zwartgeblakerde) weerstanden dus deze zijn denk ik nog goed.
verder zag ik ook 2 zwarte condersatortjes maar ik kon het zwart hier zo van af poetsen en kon er verder niks aan ontdekken er staat L1 op zouden deze ook stuk kunnen zijn ?

ik zou de originele japanse eindtransistoren proberen te pakken zien te krijgen wnat dit gaat zowiezo beter zijn.
die diodes dat moet wel op inet te vinden zijn normaal.
en die weerstanden zo moeten lukken normaal werken die nog wel maar vervangen is beter
L1 is denk ik een spoel dan voor de rest kheb al verschillende eindtrappen gerepareerd die doorgeslagen waren en meestal overleven die andere transistoren dat wel.
veel succes verder
vergeet ook de bias stroom niet af te stellen nadat de eindtrap er insteekt. want het is een klasse a/b versterker

My Tube is bigger then yours

ik doe er denk ik geen japanse transitoren in want hier kan ik moeilijk aan komen. ik zou straks ff ff een foto posten met de diodes en de weerstanden erop want de diodes kan ik nog geen vervangers voor vinden. maar meestal gaan dus alleen de transistoren stuk ?

denk er aan,

voor je de spanning op zet is het best in de voedingslijn(en) een stroombeperking op te nemen, bv een lamp, want als je niet alle fouten meehebt is de kans groot dat je direct alles terug opblaast wat je vervangen hebt....
je kan op die manier dan ook rustig spanningen nameten zonder risico op verdere beschadiging

ter info:de rustroom zonder ingangsignaal van een correct werkende eindtrap van een kleine 100W ligt ergens rond de 20ma (afhankelijk van ontwerp)

knommelen is mijn motto

oke ik heb ff een paar fotos gemaakt
hier het plaatje
http://www.ditbestand.nl/eind.jpg
met blouw omcirkeld is de weerstand wie redelijk zwart is maar nog wel dezelfde waarde aangeefd als degenen wie nog helemaal wit zijn namelijk 1.1 ohm (dacht ik zo) dat vind ik wel raar want er staat op 0.5ohmK
met rood omcirkeld was een zwarte condensator maar dat kon ik er zo afvegen dus ik vraag me af of die nog goed is er staat L0 of 10 op en die ?transistor? wie ik met groen heb omcirkeld zou die dan ook stuk zijn en hoe meet je zon ding door dan.
en dan is er nog dat ding met die 3 diodes op de print heb ik de draadjes zwart omcirkeld en aan de zijkant zie je de orginele (zwarte blokje) en de vervanging waarvan ik de types niet weet allebei leveren ze wel de zelfde waarde op mijn multimeter namelijk 1960
als iemand hier antwoord op weet zou dat zeer fijn zijn want ik zou de eindtrap graag weer goed hebben
alvast bedankt voor de hulp tot nu toe

klein kikcje..

niemand een idee voor die diodes de rest ben ik nu wel achter bestel daar gewoon ook nieuwe voor die zijn niet zo duur dus maar die diodes kom ik niet uit want er staat geen type of niks op ik heb al in de conrad gids gekeken maar ik kon daar ook niks vinden...

ohjah en hoe kom ik er achter welke tor waar in moet (npn en pnp) ....

[Bericht gewijzigd door Jorrit op 28 april 2004 20:54:37

heb je niet gekeken waar je ze er uit gehaald hebt?

zonder schema zul je hoe dan ook een risico nemen als je de eindtrap onder spanning zet, als je mist ben je er aan voor de moeite (zeker bij de eindtransistoren)

probeer de stroom te beperken met lampen of weerstanden als je de eindtrap onder spanning zet (doe ik altijd bij zo'n herstelling)...

die groen diodes zien er mij goeie oude by127 'ers uit, als ze nog goed zijn kan je meten of het germanium (+-0.2v) of silicium (0.7v) zijn, zet er dan gewoon enkele standaard diodes in, bv 1N4001 of zo... deze is wel silicium...

knommelen is mijn motto

heb je dat ding al eens uitgemeten als weerstand ipv diode (voor het uitmeten wel deze uit de goede trap nemen)ik denk dat het een tempcontrole is of zo

aan de hand van een voorbeeld kun je de oplosing zelf gemakkelijker vinden
Hugo Welther

Moderator

Dit zijn diodes die als temp. compensatie worden gebruikt.
De PN-overgang in een diode heeft een negatieve temperatuur coëfficient.
Je kan een 1N4148 of de BE-overgang van een tor prima als temperatuursensor gebruiken.

Waarschijnlijk is het originele ding een diode array met drie diodes op een chip. Vandaar ook de oplossing in de andere amp met drie diodes in serie. Zo te zien een 2x een BY227? oid en een 1N4148 of 1N914.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.