DDS functiegenerator kopen

High met Henk

Special Member

Ben op zoek naar eigenlijk een goede DDS functie generator.

heb nu een analoge frikadel.

ik heb niet hele hoge frequenties nodig (1 MHz is al genoeg meestal) echter wel in een blokgolf. En die blokgolf moet uiteraard frequentie stabiel zijn. Echter wel asymetrisch instelbaar (dus niet via offset geklooi)

Daarbij moet er minimaal 12V uit kunnen komen. ook moeten de meest voor de hand liggende functies als offset en duty cycle erin zitten, maar dat lijkt mij logisch

wie weet iets?

ik vond dit op ebay maar kom niets tegen over de maximale frequentie blij blokgolven, of over uitgangsspanning. Kwam er al op 1 tegen die maar 5 V uit gooide. Das te weinig om een FET soms goed open te gooien.

W. W. W. (wie weet wat)?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
High met Henk

Special Member

Dat begreep ik... Maar heb geen eravring met dat spul.

Edit, even korter: tnx voor de manual, maar is dat ook beetje betrouwwbaar? En wel typisch trouwens da thij op ebay bijna d ehelft van de prijs is dan bij atten zelf.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 20 februari 2012 17:23:57 (61%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik ben tot nog toe behoorlijk tevreden met mn Rigol DG1022. Echter: 10Vpp@50ohm, 20Vpp onbelast. Blokgolf tot 5 Mhz. Amplitude+offset of Vmin+Vmax.
Wat ik er mooi aan vind is dat hij 2 (synchrone) uitgangen heeft. De 2e heeft lagere specs. Maar de fase relatie is in alle opzichten instelbaar. Ook de bediening (interne software) is prima.

Afijn, het is een Rigol dus er zal e.e.a. op aan te merken zijn. Maar voor 400 USD heb ik er geen miskoop aangehad. Kon er geen 2e hands agilent voor krijgen toen.

Je schijnt hem echter niet te moeten kopen als arbitrary funcgen. De software schijnt ruk te zijn (nooit geprobeerd) en in stappen van 4K samples.

High met Henk

Special Member

10 Vpp is wat aan de krappe kant, mijn philips pompt er gewoon 30 V uit in 50 ohm. En das eigenlijk wel ERG fijn.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Kan ik me iets bij voorstellen. Er is een power amp voor dit ding. Maar dat is ook niet alles dan, kost ook weer behoorlijk extra.

Maar 10Vpp is exact de max van deze Rigol, dan weet je dat ;)

rbeckers

Overleden

Veel functiegeneratoren komen niet hoger dan ong. 10Vpp.
Eventueel zelf een power amp bouwen.

High met Henk

Special Member

tja, als er een sinus en een blok op zit symmetrisch en assymetrisch ben ik al heel blij, als hij maar nauwkeurig is en iig power heeft, die power output zou voor mij wel meerwaarde hebben denk ik.

hmm das dan toch wel een probleempje... 15 V gebruik ik nogal eens.

die atten kan trouwens ook tot 20 V op lage freq's

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 20 februari 2012 19:25:29 (24%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Mijn beste sinus generator is een fricandel van HP en bijn beste pulsgenerator een fricandel van Philips. Mijn makkelijkste is een digitale van R&S. Die was 200 euro en daar zit alles op en aan tot 15 MHz ( ttl tot 50 MHz)
De frikandellen doen 30V. De R&S doet 15Vtt in 50 ohm. Kijk bij de specs daar ook naar. Soms geven ze de open klem spanning weer.
Voor meer (tot 100Vrms) gebruik ik een meetversterker, een frikandel van HP.
Hameg heeft een paar mooie functiegenerators. Heb ik bij Rene gezien en bij R&S liet die man er ook een zien als demo. Als mij R&S aan vervanging toe is komt er of een wat oudere HP ( maar wel met digitale uitlezing) of een Hameg. Mooi compact en erg goede specs en belangrijk, fluisterstil. Mijn R&S is net een straaljager maar mijn Rigol scoop ( heb hem niet meer) was ook rumoerig.
Maar liever een analoge fricandel dan een Owen of Atten. Dan nog eerder Rigol. Bekijk de specs van die dingen maar eens kritisch, ook qua hufterproof zijn. Wat doen ze bij inductieve belasting, is de ingang beschermd tegen DC ect. Een ongeluk zit in een klein hoekje.
atten:
Blok heeft Tr van 35 nS. Dat is geen blok meer, dat is een sinus, mijn Philips is 3 nS. Overshoot 10%, heftig.
De amplitude op het schermpje is de open klem spanning, de werkelijke spanning hangt van de load af, de spanning die ze als max opgeven is high impedance. Het

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

fred, als je af en toe eens op de enter kan rammelen kan ik je verhaal beter volgen, maar volgens mij heb jij alleen maar analoog spul, ik kom aan met microcontrollers en al die meuk.. Ik moet heel erg nauwkeurig soms een frequentie hebben. Mijn philps frikadel haalt dat neit, al die analoge meuk verloopt wel iets.

heb trouwens een pm5132. Maar wat raad je me nu aan?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Fred praat ook zonder enters. Heel apart.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Kijk of je de frequentie stabiliteit voldoende vindt.
Staat in de specs.
Jij weet wat je eisen zijn
Let op dat dat frequentie afhankelijk is. Boven 10MHz garanderen ze volgens mij niks meer.

Ik doe niks digitaal maar voor mijn experimenten komt het wel vaak heel precies. Bv bij calibraties.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

Frequency stability : ±5×10-6/3 hours

Amplitude range : 2mVpp~20Vpp
40mHz~10MHz (high impedance)
2mVpp~15Vpp
10MHz~15MHz (high impedance)
2mVpp~8Vpp
15MHz~20MHz (high impedance)

lijkt mij goed genoeg.
Maar als iemand een beter suggestie heeft.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Bouw er zelf een. >:)

Let wel: de eindtrap heeft flanken van 20nS. Dat zal voor Fred wel meer sinus dan blokgolf zijn... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
High met Henk

Special Member

20 ns?? dat vind zelfs ik sinussen. Ik moet blokken hebben.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
rbeckers

Overleden

Betere eindtrap. ;)

Bijv. een 74S00 of moderne variant gebruiken.
Daarachter snelle torren.

High met Henk

Special Member

zoek even gewoon iets kant en klaars... als jullie het niet erg vinden.

het zelfbouwen is leuk, maar heb geen tijd meer.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 20 februari 2012 20:58:50 (16%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Dan kun je die versterker best kopen. 20 ns is meer dan genoeg. De generator zelf haalt maar 35 ns >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

al me al: tot nu toe hoor ik weinig anders dan mijn analoge rammelkast houden

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
rbeckers

Overleden

Misschien dat in Rosmalen een betaalbare HP8160A te koop staat.

free_electron

Silicon Member

een hp3314, 3324 of 3325 tweedehandsje proberen te pakken krijgen. als je optie 6 erbij haalt kan ie 40 vpp aan...

ik heb zo een bakbeest staan. als je intikt 12.345678912 MHz dan komt dat daar ook uit.

ding doet sinus , blokgolf en zaagtand.
de 3324 is ene pulsgenerator . de 3325 een functie

moet je ook de slopes kunnen instellen ? dan ga je een 8112 of 8110 moeten zoeken.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Atten zou ik niet direct als betrouwbaar noemen. Volgens mij was er een functie generator van hen die USB/RS-232 zou hebben, maar waar de USB nep was en de RS-232 ook niet werkte.

Gevonden: ATTEN ATF20B teardown. En dan vooral de tweede pagina lezen. Gaat zo te zien over dezelfde.

Agilent 332xx is mooi spul, maar ongetwijfeld veel te duur. De voorganger, HP 33120a, is soms tweedehands te vinden voor vergelijkbare prijzen als een nieuwe Rigol. Rigol DG1022 lijkt een redelijk apparaat te zijn, enige nadeel is de gebruikelijke Rigol software ondersteuning, maar daar heb je vooral last van als je arbitraire functies wil gebruiken. Wel relatief duur als je geen behoefte hebt om arbitraire functies te genereren.

De GW-Instek SFG-1000 schijnt voor zo'n prijs ook vrij goed te zijn. Het is een van de goedkoopste stand-alone DDS functiegeneratoren op de markt.

Een snelle stijgtijd zul je bij een DDS generator met een beperkte bandbreedte zelden vinden. Het uitgangsfilter is immers zo ontworpen dat de sampling rate van de DAC en alle harmonischen daarvan tegengehouden worden, dus dan verlies je je hoge frequenties. Een snelle sampling rate kost geld en zie je alleen bij de functiegeneratoren met een hogere bandbreedte. De sync out is soms sneller, maar heeft een vaste amplitude.

Enige oplossing hiervoor is om de blokgolf niet met de DAC te genereren, maar zoals ELV bijvoorbeeld in hun [url=www.elv-downloads.de/service/manuals/83706_DDS130_um.pdf]DDS-130[/url]. Die pakket de 'trigger' output, gooien die door een snelle Schmitt trigger, en gebruiken dat als puls. Die heeft zeer snelle stijgtijden (paar ns). Veel analoge functie generatoren die geen hoge frequenties kunnen genereren hebben trouwens ook geen snelle blokgolf, ook daar kost bandbreedte geld.

Vrijwel alle generatoren die ik hier genoemd heb, behalve dat ELV ontwerp, doen max. 10 Vpp in 50 ohm, of 20 Vpp in hoge impedantie (onbelast). De uitzondering is het ELV ontwerp, die tot nog veel minder ;).

Koop een Philips PM5770 voor de pulsen, staat hier ook naast mijn ELV DDS.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
fred101

Golden Member

Die Philips frikandel pulsgenerator die ik noemde is een PM5770. Dat is een superding.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

maar nogmaals, ik zou hem graag digitaal willen hebben. vanwege die stabiliteit. de vraag is hoe stabiel een analoge machine is.

Daarbij zou ik idd het LIEFSTE hele gekke patronen opwekken (bijvoorbeeld 58 pulsen, 2 pulsen niet) ik snap dat een normal DDS dit ook niet kan hoor.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???