DDS functiegenerator kopen

High met Henk

Special Member

dat zou idd kunnen, maar dan klopt de schaal niet meer, dan moet ik altijd mijn freq counter eraan hangen... Op zich wel een low budget oplossing...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@High: Ja bv. De transities vallen op een rooster. Zou dus kunnen dat de aan-transitie een sprongetjes maakt, of de uit-transitie. Of beide tegelijk of vlak na elkaar. En dat periodiek met de verschilfrequentie van DAC klok en ingestelde frequentie. (Ik vermoed ook dat je deze verschilfrequentie terugvind in de Fourrier analyse van het concept)

een (waan)idee: digitale feedback op de huidige analoge funcgen? Teller met uC. uC stabiel clocken. uC geeft stroompulsen op een C. Spanning over C wordt gebufferd gebruikt als correctie op de VCO in de huidige funcgen. Dan is hij altijd 'numeriek' correct :)

Mijn eerste Gullinbursti deed zoiets: 16-bit PWM filteren, en met de analoge spanning een VCO (74LS624) bijsturen tot de gevraagde frequentie bereikt werd. Dat werkte, maar erg nauwkeurig was het niet. En vreselijk traag...
Een DDS ipv. de 74LS624 werkt heel wat beter.

Als het er om gaat, een bestaande VCO ietsje bij te regelen, zal het wellicht beter werken.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 21 februari 2012 11:21:45 schreef MAH:
Oude analoge units zijn waarschijnlijk stabieler dan een voordelig digitaal modelletje. Degelijke kristalovens zijn toch iets robuuster dan een temperatuuronderhevig kristal of andere basis freq opwekker.

De meeste analoge puls- en functiegeneratoren hebben niet eens een kristal, maar een eenvoudige RC oscillator met misschien een korte termijn stabiliteit van 0.05% als je een goede hebt, en op lange termijn misschien een half procent, aangenomen dat de temperatuur gelijk blijft. Jitter is ook niet geweldig (0.1% voor een willekeurige analoge bijvoorbeeld). Zelfs een goedkope kristal of iets minder goedkope TCXO, zoals die in vrijwel elke DDS te vinden is, doet het een stuk beter. De HP 33120A claimt bijvoorbeeld 10 ppm afwijking binnen 90 dagen na calibratie, en een tempco van 2 ppm/°C.

Op 21 februari 2012 12:47:38 schreef stefan67:
Het voorbeeld dat je geeft kan een DDS nog wel aan.
In burst mode geef je 58 pulsen en je burst period laat je een tijd van 60 pulsen duren.

Op 21 februari 2012 12:52:38 schreef High met Henk:
niet een DDS met maar 1024 punten volgens mij...

Wat Stefan bedoelt is de functiegenerator zo instellen dat hij een bepaalt aantal pulsen geeft, volgens mij kunnen die HP/Agilent apparaten dat, bijvoorbeeld.

Een andere manier die ook met oudere apparatuur werkt is een gated burst. Pulsgenerator 1 geeft dan alleen pulsen met periode t als de spanning op de gate input hoog is. Door een puls die 58t hoog is en 2t laag is uit een andere pulsgenerator aan deze ingang te voeren kun je 58 pulsen, dan twee pulsen niets, etc krijgen. Geen AWG voor nodig. Veel pulsgeneratoren hebben zo'n externe gate ingang, en sommige functiegeneratoren.

Op 21 februari 2012 11:30:57 schreef flash2b:
Ik kan op mijn GW-Instek SFG-2104, wel de duty cycle digitaal (intypen dus) instellen. De amplitude en offset kan ik ook instellen maar dan analoog (draaien dus). Verder geeft de generator ook niet de amplitude van het signaal weer op de display, alleen de freqentie en duty cycle. De display geeft de ingestelde waarde weer, maar je kan ook de werkelijke waarde meten door hem als frequentie counter om te schakelen.

Klopt, ik heb het 10Mhz broertje, de SFG-2110. Het zijn leuke en veelzijdige DDS'sen met redelijk wat functies en prijselijk.
Wacht, ik heb er ooit eens een thread aan gewijd: DDS functiegenerator GoodWill INSTEK ervaringen
Alleen de links passen niet meer, google maar eens op Goodwill Instek of op SFG2104 of SFG2110.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
fred101

Golden Member

http://www.seattlerobotics.org/encoder/200205/ddsfgen.htm
Een DDS functie generator zelfbouw project.

Ik heb als testje mijn HP4204 sinus frikandel ;-) aan de een ene ingang van de scoop gehangen, ingesteld op 100KHz. Met de vernier kan je hem verassend vrij makkelijk precies op 100.000,0 Hz zetten.
Op het andere kanaal een 1MHz frequentie standaard. ( 1.000.000,0Hz op de GPS gelockte counter)
Dan de scoop in XY, dan krijg je zo' n mooi figuur. Als de frequentie gelijk is staat hij stil en al hij draait is dat een maatvoor de afwijking. Een counter is natuurlijk makkelijker maardit is mooier om te zien :-)
Vanaf koud tot ongeveer 2 uur later is de frequentie 2,5 Hz verlopen. Daarna weer gelijk gezet en eenskijken wat hij straks doet. Als ik het figuur stil zet dan begint het al snel weer te draaien, dan naar links en dan naar rechts. Maar dan praat je over minder dan 1Hz ( met de counter even gekeken naar hoe snel hoeveel Hz. Als ik het goed beredeneer is een rondje in 1 seconde gelijk an 1Hz. Gemiddeld was de deviatie 0,2 tot 0,5Hz. Dat is in percentage idioot weinig. Hij wordt opgegevn voor 0,01% dat is 10Hz op 100KHz. De mijne doet het dus best aardig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Die frikandel is toch geen functiegenerator? Zo'n voorloper van de gesynthetiseerde sinusgenerator zal een betere stabiliteit hebben dan een functiegenerator. Haalt zo'n functiefrikandel dezelfde stabiliteit?

Ik heb als testje eens een DDS functiegenerator aan een counter gehangen met OCXO (geen GPSDO, maar zit er volgens mij minder dan 1 ppm naast en is stabiel) die eerst opgewarmd was. Deze heb ik direct na het aanzetten zo ingesteld dat op de teller 1.000.000,0 Hz stond, wat volgens de generator 1.000.002,5 Hz was (2.5 ppm fout jaren na z'n laatste kalibratie, schande). Een half uur na het aanzetten stond de counter op 1.000.000,2 Hz. Een half uur later op 1.000.000,3 Hz. Weer een uur later op 1.000.000,4 Hz. Jitter is, zoals verwacht voor DDS, niet geweldig, zo'n 100ns.

Dat zo'n analoge frikandel stabieler is, kan ik dus niet bevestigen. Een gesynthetiseerde frequentiegenerator zou het vast beter doen, maar daar gaat deze draad niet over.

High met Henk

Special Member

Op 22 februari 2012 23:45:08 schreef alson:

Dat zo'n analoge frikandel stabieler is, kan ik dus niet bevestigen. Een gesynthetiseerde frequentiegenerator zou het vast beter doen, maar daar gaat deze draad niet over.

neehoor, behalve het feit dat DAT nu net de voornaamste reden voor mij was om een DDS te kopen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Zo'n gesynthetiseerde frequentiegenerator was, in ieder geval in de frikandellentijd, een generator die door middel van een PLL met een variabele deler een frequentie genereerde, zoals bijvoorbeeld de HP 5100A. Deze techniek wordt (werd?) vaak voor RF gebruikt. Het resultaat is een stuk minder faseruis, en omdat bij RF frequentienauwkeurigheid belangrijker is dan voor veel andere toepassingen, vaak een betere nauwkeurigheid. Ze gebruiken bijvoorbeeld soms een OCXO als referentie. Het nadeel is dan weer dat ze normaal geen signalen anders dan sinussen kunnen genereren, en dat ze vaak op hogere frequenties zijn gericht. Ik snap jouw interesse in die dingen niet als jij het over functiegeneratoren en blokgolven hebt.

In het kort:
analoge functiefrikandel < moderne DDS functiegenerator < analoge gesynthetiseerde sinusfrikandel < moderne signaalgenerator

Maar metingen die het tegengestelde beweren zijn natuurlijk welkom ;).

fred101

Golden Member

Mijn sinus fricandel is in een hele dag 5 Hz verlopen. De laatste paar uur bleef de counter stabiel staan. De opwarming kost dus tijd, maar Alsons digitalekroket verliep ook 2,5 Hz ( enige vrschil is dat die twee jaar geleden gecalibreerd is, mijn HP voor het laatst in de fabriek in 1969, die kan je niet bijstellen)

Maar ik heb geen vervorming, jitter ect gemeten. Amplitude blijft op de scoop stabiel maar waarschijnlijk niet zo stabiel als mijn digitale R&S AFGU ( welke wel met een pll werkt en er kan een 10 MHz externe referentie aan)
maar bv bij 10 mV heeft de R&S veel ruis en jitter.

HmH moet zijn eisen beplen en dan kiezen voor een modern apparaat wat aan zijn eisen voldoet, en dan hopen dat het in het budget past ( de Hameg voldoet denk ik en kost rond de 800 ex, die ELV schijnt ook goed te zijn) en nders of zijn eiden bijtellen. Zijn budget aanpassen ( verkoop gewoon de auto van je vrouw >:-) of tank een keertje minder)

Of hij koopt twee oude analoge top instrumenten en past die even aan of doet bij het gebruik even wat meer moeite de boel in te stellen ( gebruiksgemak is minder maar zoveel werk is dat nu ook eeer niet)

Hij wil puls en sinus, dus met twee ben je klasr. Een goede sinusgenerstor en een pulsgenerator. Bv zo'n 50 of 100 MHz philips. Stabiel en snel, volledig in stelbaar incl gating.
Ik heb die Philips gebruikt om een sample plugin af te regelen. Daarbij moest ik eerst de sample frequentiemeten en daarna de generator een 20 nS puls bij iets van 43KHz laten geven. ( dmv de scoop en cursors ze gelijk gezet)
Daarna heeft hij een uur ofzo er aan gehangen. Als hij verlopen zou zijn had ik dat gezien want dan valt het dubbelbeeld weg of moet ik de sync bijregelen. Sterker nog, de volgende dag koppel ik ze weer aan en na een kwartierje opwarmen stonden ze beide weer synchroon. Daarvoor had ik een hele tijd zitten klooien omdat met de R&S voor elkaar te krijgen maar de stapgrote was net niet goed.

Wil je toch luxe,
Voorzie ze van een externe counter uitgang ( mijn HP8601 heeft dat ook, daar heb ik standaard een HP counter aan hangen) en je hebt het frequentie instellen is opgelost, zet er een T stuk op en je kunt dutycycles mbv de scoop instellen terwijl je de uitgang vrij en onbelast houdt. Tienslagspot er op en je hebt accuratie en de schaalverdeling niet meer nodig. Hij is handig met uP's dus een klein kastje met counter en LCD zit ook zo in elkaar. Tot 40 MHz heb je niet meer dan een pic nodig, de software vindt je overal op het www. Is een uurtje werk. De amplitude stel je even precies in met je multimeter of scoop. Ook dat kan je in zo'n pic intergreren ( een soort frikandel upgrade kit)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Even TOTAAL offtopic... Ik heb het topic doorgelezen en ik zie dat zowat iedereen verwijst naar hun gear met fastfood namen.
Waar komt dat toch vandaan? "Functie-fricandel"...? :D

Op 23 februari 2012 12:47:33 schreef fred101:
Mijn sinus fricandel is in een hele dag 5 Hz verlopen. De laatste paar uur bleef de counter stabiel staan. De opwarming kost dus tijd, maar Alsons digitalekroket verliep ook 2,5 Hz ( enige vrschil is dat die twee jaar geleden gecalibreerd is, mijn HP voor het laatst in de fabriek in 1969, die kan je niet bijstellen)

Nee, de frequentieindicatie op die kroket zat er iets van 2,5 Hz naast, en die kalibratie is zeker meer dan twee jaar geleden, hoewel ongetwijfeld recenter dan 1969 ;). De frequentieindicatie op een analoge functiefrikandel is misschien 0,2% nauwkeurig. De kroket bleef uiteindelijk stabiel op 1.000.000,5 Hz, dus hij verliep 0,5 Hz vanaf koude toestand.

De stabiliteit van die Philips pulse generator was dus iets in de orde van 0.01 %? Dat is beter dan die 0,05 % die ik aanhaalde. Een meting als dit kun je waarschijnlijk echter niet met de meeste functiegeneratoren doen, weinigen zullen een 20 ns puls kunnen produceren, en jitter zal een groot probleem zijn. Als HmH dit soort functionaliteiten nodig heeft is een echte pulsgenerator misschien een idee, een normale blokgolf van matige frequenties (tot een paar MHz of zo) moet met een goede functiegenerator wel lukken.

Anoniem

Aan de TS, heb je inmiddels een keuze gemaakt?

High met Henk

Special Member

nope, nog nie, heb gisteren wel wat gezien, maar had niet genoeg geld bij.

was een HP ding met alles erop wat ik zocht en kostte bij de engelamn "slechts" 380 euro...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
flash2b

Special Member

Er was ook een mooie Agilent gister, maar die was EUR 1680.

High met Henk

Special Member

over bezopen prijzen gesproken. MAar de rijs viel me voor het apparaat ERG mee... Echter aangezien ik andere investeringen heb gedaan, moet dit maar even wachten en ga ik verder met mijn oude frikandel.

maar op een beurs als rosmalen raak je dergelijke apparatuur toch nooit niet kwijt?? of ben ik gek?

ik zag ook een oude philips staan 650 euro kaartje erop. Ding had nauwelijks opties of functies. in mijn ogen was 200 euro moie prijs...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

FYI,

Sinds kort een Rigol DSA815 dus maar even mijn DDS130 doorgemeten omdat deze in dit forum nog wel eens genoemd wordt.

Plaatje is een 4 dBm sinus (1000 mV pp) op 1MHz met filter ingeschakeld.

De 3dB bandbreedte van de DDS130 ligt volgens mijn metingen op 17 MHz.

http://tweebs.eu/circuitsonline/DDS130_1MHz_0dBm.jpg

High met Henk

Special Member

hmm mijn besluit was echter al genomen: ik blijf nog evenb ij mijn analoge frikandel hangen tot ik een Waarsch dure) betrouwbare stabiele functie generator kan kopen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Met filter de tweede harmonische op -30 dBc vind ik niet echt geweldig , ook veel faseruis. Ik zie ook intermodulatie producten. Komen die uit de functie generator of uit de spectrum analyser ?

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/8640_3.jpg Analoge frikandel, ruisvloer op -100 dBm 12,5MHz

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

@fred is dit die zelfde analoge frikandel (PM5132) die ik heb?? maar die ruis boeit mij niet zo heel veel, maar meer zoals al eerdergezegd de CORRECTE uitlezing van de instelling en de stabiliteit daarvan.

zou liever een PM5152 hebben ofzo..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Nee, dit is een HP8640, wel analoog maar met digiale uitlezing en lock functie. Is wel een RF sinus generator. Was meer om te laten zien hoe en schoon signaal er uit hoort te zien.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/09/pos100_einde.jpg
Zelfbouw analoog ;-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 11 augustus 2012 20:04:39 (21%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

analoog en lock functie, dat klinkt ook niet gek, maar het liefst een synthe sizer erin, zodat ik ook hele gekke signalen zou kunnen bouwen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik heb ook een 8640 staan, maar dan de A versie zonder lock. Echte HP kwaliteit. De B versie zou je voor €300 wel kunnen krijgen.

fred101

Golden Member

Sven, is een RF generator, 500KHz tot 550MHz , voor rare signalen zul je dan creatief mét de outputpower en frequentieknop moeten zijn >:-)

Was er pas niet een toptic waar iemand een signaal in zijn Rigol wilde programmeren uit zijn scoop, iets mbt een ontsteking, maar dat bestond uit te veel punten ( begreep ik uit alle digibabbel)

Evn samenvatten na zo' n tijd:
-Jij hebt ietsmoderns nodig want je wil waveforms programeren
- jij wil stabiliteit
- bijna absolute accuratie in frequentieven amplitude en dan het liefst met "sense" functie.
- je wil gemak, geen externe counter, scoop of voltmeter aansluiten ect.

Budget geen probleem,: Agilent, R&S, Hameg ect zijn je graag van dienst
Iets minder budget: geduld en ebay afspeuren naar bv zo'n Agilent die Free aangaf
iets minder budget en je eisen bijstellen: een Rigol
Nog minder budget en nog minder eisen : een Atten of Owen of ander C merk.
Nog minder uitgeven, iets meer werk, analoge fricandelen aan elkaar knopen naar behoefte.

Of zelf bouwen. Ik wil ook wel 40GHz scoop voor de prijs van eem 350MHh Hameg, helaas, dat gaat ook niet ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

eisen bijstellen heb ik idd gewoon nu even gedaan en dan is die PM5132 wel geschikt.

maar idd was er ook al uit dat het een HP/agilent wordt, maar voorlopig red ik me dan zo wel even.

die conclusie die jij trkt, had ik dus maanden geleden al getrokken. dit topic is natuurlijk alweer een beetje bejaard.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???