Kontakt KT-7 buizenversterker : Rechter kanaal defect

Hallo
Ik ben recentelijk in bezit gekomen van een Kontakt KT-7
In advententie was al gemeld dat één van de kanalen defect was
En dat klopt, deze is dan ook defect alleen ik kan me vinger
er niet helemaal opleggen wat dit nou zou kunnen zijn

Linker kanaal is niks mis mee,
ja een lichte brom. waarschijnlijk een paar C's vervangen et cetera

Rechter kanaal, als ik van laag naar hoog volume ga hoor je niks
Tot dat ik bijna op de maximale volume zit. dan hoor ik heel zachtjes muziek... maar niet uit de rechter speaker maar juist de linker !

Kloppende schema van m'n KT-7
http://imageshack.us/photo/my-images/862/kt7bk.jpg/

*vergeten
Alle buizen lichten normaal op. ook al valt het bij de ECC83-jes moeilijk te zien

Leuk versterkertje, lekker simpel!

Ten eerste: je vinger niet op 'n defect kunnen leggen in 'n buizenversterker is juist goed. Dingen aanraken in een buizenversterker kan zorgen voor 'n brandblaar of een elektrische schok ;) :P
Met andere woorden: buizen worden écht heet en werken op spanningen van honderden volts. Niets om bang voor te zijn, maar genoeg om voorzichtig mee om te gaan!

Begin eens met met de defecte eindtrap. Juiste spanningen aanwezig? Mogelijkheid om een brommetje uit de speaker te krijgen als je een meetsnoer op het rooster van de (eind)buis zet?

Herhalen voor ieder trapje. Vervolgens kan je kijken hoe de fout ontstaat.

Vaak voorkomend probleem is de speaker fase switch die slecht contact maakt. Beetje Tuner spray doet daar wonderen.

Verder de suggesties van Ledlover volgen. Vanaf de eindtrap naar voren werken om de fout te lokaliseren.

Mag ik de scan van het schema in een wat groter formaat? (mailadres staat in mijn profiel)
Ik heb ooit een paar van deze versterkers gerestaureerd en toen het schema zelf op moeten tekenen omdat het nergens te vinden was.
Via die uploadsite het bestand opslaan, dan wordt het een onleesbare postzegel.

Heel apart.
Vanochtend nog even wat verder wezen kijken
en idd ik zag die switch op de achterkant en dacht zal ik phasing eens op de ander zetten. er gebeurde nog niet wonderbaarlijk veel, ik kijk wat verder rond en ineens bam ! muziek uit de rechter kanaal en linker. Het is nog niet helemaal zuiver en kakt soms wat in volgens mij

Daarnaast ligt mijn probleem volgens mij voornamelijk rondom de treble/bass sectie zodra ik de treble knop aanraak ( dus zonder te draaien ) hoor je op de rechter kanaal een hoop vervorming en ruis
neem aan dat dit een defecte potmeter / aarde probleempje is

Als potmeter & schakelaartjes niet de veroorzaker zijn
zal ik de hele mikmak nameten ( word nog wat... kan er nauwelijks bij met me pennen )

@above schema komt je kant op
Oh en... ik heb geen tuner spray, wel WD40 ook een optie ?

* edit zie trouwens dat er een elco rond de eindtrap zit van 50uF met een weerstand van 135K maar de elco's zijn duidelijk niet meer in goede staat kan duidelijk gele afscheiding zien aan de onderkant
enigste probleem is.. ik kan alleen maar 47uF vinden. word dat een probleem ? 50uf vervangen door 47uf ?

[Bericht gewijzigd door JJRT op (16%)]

WD40 is niet geschikt. Dat laat een vette laag achter. Tunerspray verdampt vrijwel volledig.

De kans is groot dat er veel lekke condensatoren in zitten. Controleer of de negatieve roosterspanningen van de eindbuizen in orde zijn.
47µF in plaats van 50µ is prima. Let wel op de werkspanning!

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (52%)]

i did ^^ orginele zijn 12V en nieuwe die ik in gedachte had 60V
en zal de negatieve roosterspanning checken.. ff voor de zekerheid ik moet meten op gelijkspanning toch ?
En zal ff op jacht naar tunerspray. geen zin in conrad bestelwerkzaamheden duurt weer een eeuw voordat ik het daadwerkelijk in huis heb

Nog een vraag, ik ben nog wat groentje betreft buizentechniek
roosterspanning dan moet ik pin 7 en 3 nemen toch ? met EL84

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]

Pin 2 is het rooster, pin 3 de kathode, pin 7 de anode. Volgens mij moet 't rooster altijd negatief zijn tegenover de kathode. Volgens mij moet dat grofweg -7v zijn.
Let op dat je meet met een multimeter met hoge ingangsweerstand. Het rooster is erg gevoelig, als je met 'n passieve analoge meter meet, dan beïnvloed je de werking van de schakeling.

Heb digitale multimeter, even voor de zekerheid dan moet ik dus pin 2 en 3 pakken ?
Ik vraag dit maar even omdat ik nog lerende ben vooral betreft buizenversterkers en ik maak liever geen fouten :P

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (54%)]

En als je toch bezig bent.
Cotroleer ook even de pootjes van de buisjes en de buisvoetjes.
Die willen nog wel eens een beetje oxideren en daardoor ook slecht/minder goed contact maken.

toevallig was ik net mee bezig !
valt opzicht tamelijk mee de oxidatie rondom de pootjes
maar wat ik wel tegenkwam verklaart volgens mij de vreemde gevoeligheid voor aanraking. zo tag bordje met ground die compleet loszat, ff soldeerbout erbij gepakt ^^

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (36%)]

Buispennen met zeer fijn schuurlinnen schoonmaken. Pen voor pen één keer er langs halen.
Buisvoetjes maak ik schoon met een glasvezelpen. Daarna even goed schoonblazen of de stofzuiger er op.

bedankt voor de tip !
de pootjes zijn lichtelijk geoxideerd, vroeg me al af wat de gemakkelijkste manier was omdat op te lossen.

Ik ben achter het één en ander gekomen

De gene die voor mij deze KT-7 in bezit had
heeft de treble potmeter vervangen voor een LOG 1M
terwijl zover ik begrijp alles behalve de de volume l/r
linear zijn. ( Kan dit kwaad ? )

Ook vanaf één van de potmeters ( Bass ) komt een 10k weerstand
deze is bevestigd met slecht soldeerwerk & met een mieziger dun kabeltje wat nergens op lijkt

In de voorversterking zit er achter de anode een weerstand van 250K
beide kanalen L/R zien deze jongens er niet meer al te best uit tevens zijn de waardes niet correct, en dubieus gedrag op de multimeter

Ook in het begin van de hele mikmak valt me iets op.
er zijn 3 ECC83's 1 voor linker en 1 voor rechter en 1 die gedeeld word ? die in het midden staat. Licht niet correct op
Bij de andere twee valt er duidelijk te zien dat er 2 lichtpunten zijn. bij deze is dat niet het geval alleen linker kant licht op

Buis pennen kun je ook prima schoon maken met verzilver spul van hg

http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/images/uploads/verzilver.jpg

Potmeters / schakelaars uitsolderen, ultrasoon reinigen met IPA, en dan nasmeren.

Heb geen ultrasoon tot me beschikking, dat word dus wat moeilijk
Maar dat verzilver spul eens proberen !

rechter kanaal is weer levend
wat er nou precies was ? eigenlijks geen idee.
was bezig met speaker teminals te vernieuwen en nog wat draden meuk eromheen ( zagen er niet meer geweldig uit )

Enigste is nog dat de potmeters kraken, word dus tuner spray
en op één of andere manier is rechter kanaal zachter dan linker.
heb wel een vermoeden, de elco van rechter kanaal inc wat weerstandjes zijn niet meer denderend

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (67%)]

Of je wisselt de 12ax7 (ECC83) even om met het andere kanaal. Het kan ook aan een buis liggen.

domme vraag heb je de buizen al vervangen of nagemeten
en tip vraag dit op gloeidraad.nl
aleen maar oude mannen met echt veel verstand van zaken

je ik zet het er expres extra fout neer