Power analyser / Vermogens meter kopen, wat is goed?

Sinds jaar en dag meet ik het opgenomen vermogen van diverse apparaten met een eenvoudige vermogensmeter. Vergelijkbaar met een conrad energycheck.
Dit werkt best aardig zolang de stroom en spanning sinusvormig is.

Ik gebruik de meter ook veel voor het meten aan geschakelde voedingen en dan heb ik een erg grote afwijking.

Nu ben ik daarom opzoek naar een vermogens meter die ook niet sinusvormige signalen aan kan. Ik weet dat deze bestaan omdat ik hier tijdens mijn afstuderen bij Philips ook mee heb gewerkt.

Is er iemand die ervaring heeft met deze meters (FE misschien?) en mij kan aangeven welke merken en types goed zijn? Gezien de nieuw prijs van deze meters zal het waarschijnlijk een tweedehands apparaat gaan worden.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Arco

Special Member

Die van Zes Zimmer schijnen erg goed te zijn, maar niet goedkoop...
http://www.zes.com/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is een digitale scoop met een paar geschikte probes geen aardiger uitgangspunt ? Als je de data maar kunt exporteren komt het wel goed. Mits A&B maar echt synchroon lopen.

Snel hoeft hij niet te zijn, en wat isolatie betreft zijn er diverse opties.

De Hameg heb ik op de site van de RS gezien. Prijstechnisch is dit goed te doen. Alleen staat er op de website van de rs dat de stroomrange 160mA tot 16A is. In dat geval zouden kleine vermogens niet gemeten kunnen worden.
Op de site van rbeckers staan hele andere gegevens, toch de datasheet maar doorspitten van dat ding.

De meters van zes zimmer heb ik ook naar gekeken. Ik ben alleen bang dat ik hier met mijn budget niet uitkom.

Ter informatie, ik zoek een enkel fase meter, drie fases meten is een mooie aanvulling maar niet nodig.

@ Aart, ik heb hier een handyscope (USB scoop). Ik durf alleen niet te zeggen of ik hier accurate vermogensmetingen mee kan doen mits ik de juiste probes heb. Ik zou toch graag een nauwkeurigheid van 1% willen halen zonder zelf te rekenen.

[Bericht gewijzigd door diode op zondag 26 februari 2012 11:40:36 (18%)

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
rbeckers

Overleden

Een scoop heeft meestal een nauwkeurigheid van ong. 2%.
Wel heeft een scoop een hoge bandbreedte.

Zojuist de software van de handyscope bekeken, een vermogensfunctie zit er niet in.
Het bepalen van het vermogen zal dan vrij lastig worden, helemaal als de stroom verre van sinusvormig is.

Een aparte vermogensmeter moet hier volgens mij wel mee om kunnen gaan, hoewel ik dat bij de Hameg niet zie staan.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Op 26 februari 2012 11:38:43 schreef diode:
De Hameg heb ik op de site van de RS gezien. Prijstechnisch is dit goed te doen. Alleen staat er op de website van de rs dat de stroomrange 160mA tot 16A is. In dat geval zouden kleine vermogens niet gemeten kunnen worden.

Ik weet niet hoe klein jouw te meten vermogen is, maar die 160mA is de minimale volle schaal. Het kleinste oplossend vermogen van het ding is 1mW.

... toch de datasheet maar doorspitten van dat ding.

Zou ik zeker doen! :-)

Ik heb zelf zo'n Hameg staan om aan mijn schakelende voedingen te meten en het ding doet het voortreffelijk.

- Rob.

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.

Kijk, iemand met gebruikservaring!

De vermogens die ik wil meten variëren tussen +/- 5 watt en 500 watt. De datasheet (is overigens vrij beperkt) heb ik doorgekeken en daarin staat inderdaad 1mW als ondergrens.
De stroom is instelbaar in 3 stappen 0.16A, 1.6A en 16A, zelfde geldt voor de spanning. Vermoedelijk is de RS hier dan mee in de war.

Uitgaande van jouw verhaal ga ik er vanuit dat deze meter dus ook goed omgaat met niet sinusvormige signalen?

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Op 26 februari 2012 13:50:53 schreef diode:
De stroom is instelbaar in 3 stappen 0.16A, 1.6A en 16A, zelfde geldt voor de spanning.

Die waardes zijn de volle schaal waardes voor de drie bereiken, niet de resolutie, anders zou het geen erg bruikbaar instrument zijn ;-)

Uitgaande van jouw verhaal ga ik er vanuit dat deze meter dus ook goed omgaat met niet sinusvormige signalen?

Ja, mits je de maximale crest-factor in acht neemt, maar dat geldt voor alle meters natuurlijk.

Lees vooral de manual eens door, daar staat een heleboel in uitgelegd.

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.

Op 27 februari 2012 15:09:47 schreef Red_Arrow:
Wij gebruiken de Voltech PM1000:

Fraai! Kost dat?

[edit] Laat maar, valt in de 'nog even doorsparen' klasse [/edit]

-Rob.

[Bericht gewijzigd door RobK op maandag 27 februari 2012 15:44:47 (40%)

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.
rbeckers

Overleden

Gezien de specs denk ik, (te)veel.

De Conrad Energy logger 3500 meet ook de cos-phi waarde. Is dat niet een optie?
Op tweakers is er btw een topic over: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1253295/0

@ Da Vinci,

De energycheck is leuk voor hobby metingen maar bij niet sinusvormige signalen klopt de weergegeven waarde van geen kant. Ik heb een soort gelijke meter en daar zie ik dat effect ook.

Die Volttech is leuk, de prijs iets minder: €2300 volgens farnell.
In het buitenland zijn ze een stuk goedkoper trouwens.
Wel een mooi ding, maar eens kijken wat de uiterste prijs is in het buitenland.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

die conrad energy dingen zijn idd niet van de beste kwaliteit . heb er 2 gehad die beiden veel afweken bij inductieve lasten en laag verbruik . de energy 3000 liep ook regelmatig vast en dan moest het ding uit de wcd en weer erin om weer in leven te komen , na een permanente vastloper ben ik naar een kwh meter van elektronica-online overgestapt , goed ding met kloppende waarden maar had geen backup , dus een stroomuitval en de gegevens waren weg ! nu een set cresta meters in gebruik die het beste uit de test kwamen , raar genoeg geeft de ene meter 5 volt meer netspanning aan op eenzelfde wcd aangesloten...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kon je die kwh meter niet aanpassen zodoende dat je geheugen onder spanning blijft staan, iets met 3V knoopcel?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Die tabel geeft gelijk aan waarom ik toch een wat professionelere meter wil hebben. Je ziet dat de afwijkingen bij schakelvoedingen behoorlijk zijn, en dat zijn juist de voedingen waar ik aan wil meten.

De cresta is wel de nauwkeurigste "hobby" meter zo te zien.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Volgens dat topic waar ik naar linkte zijn een paar van modellen van die energy logger true rms meters. Ik ben geen expert hierin maar betekend dit niet dat ze corrigeren voor een verkeerde vorm?

rbeckers

Overleden

Een TRMS meter meet de effectieve waarde van een signaal maar er zijn beperkingen.
Die beperkingen zijn o.a. bandbreedte en crestfactor.

Die PM1000 kost een paar euro's, en eigenlijk moet je dan voor lage vermogens nog een extra uitbreiding hebben. Maar dan kun je volgens 61000 harmonics en flicker meten, en standby vermogen volgens 62301. Krijg je dan zo'n mooi meetrapportje bij.

Vanaf welk vermogen heb je die uitbreiding waar jij het overhebt nodig, en welke uitbreiding is dit?

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Volgens Voltech onder de 10W

http://www.voltech.com/products/poweranalyzers/Accessories/PowerAnalyz…

maar ik moet zeggen dat ik dat nooit fatsoenlijk getest heb.

Inmiddels contact gehad met de importeur en dat scheelt aanzienlijk in prijs kan ik meedelen. Toch vind ik de Voltech op dit moment nog ietwat boven budget. Ik overweeg daarom om eerst een eenvoudigere Hameg aan te schaffen en dan na een tijd alsnog over te stappen op een Voltech.

Ik ben ook bezig geweest met een tweedehands Voltech maar de verkoper wil er in mijn ogen een veel te hoge prijs voor hebben. Dit gaat hem dus niet worden.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek