Spanning op CMOS-uitgang

Alleen berichten met de trefwoorden “digitale voeding” worden getoond. Alle berichten tonen

EricP

mét CE

Kletsen op pinnen van een device wat geen voeding heeft is doorgaans niet handig. Meestal hebben die dingen wel een vorm van protectie diodes en dan ga je het ding dus van voeding voorzien door z'n protectie diodes. Da's vast niet wat je wilt.

Zoek een converter uit waarbij je de uitgang kunt disablen, of zet er een (logische) switch tussen.

http://i42.tinypic.com/28mlhf7.png

Met protectiediodes wordt dit dan intern de situatie bij POWERDOWN [Vdd=Vss=(gemeenschappelijke)Ground]

Het IC zal dus niet onder stroom komen te staan, echter ontstaat er wel een probleem als er 2V staat over zo'n diode. Ik ben er vrij zeker van dat de AD de digitale input niet zal verstoren, echter ben ik niet zeker of deze beschadigd wordt bij het plaatsen van inverse spanningen (Vss wordt aanzien als hoogste niveau).

[Bericht gewijzigd door Pantera op maandag 27 februari 2012 13:57:59 (38%)

Nevermind, ik zie net dat die internal pulldown 100k is en die 22 Ohm dus een andere functie vervult.

Een andere oplossing zal sowieso een pak minder elegant worden want er moeten 2x 16 lijnen onderbroken worden. Vandaar dat ik deze mogelijkheid prefereer.

De outputbuffer kan gedisabled worden. Ik opteerde voor die powerdown om zo te verhinderen dat de AD de digitale input kon beïnvloeden. Dus u vermoedt dat indien deze aan 3.3V hangt, de output niet kan beschadigd raken? Inverse spanning zijn dan in ieder geval uitgesloten.

EricP

mét CE

Het is maar wat je elegant vindt... Spanning zetten op een chippie waarvan je de voeding kortsluit (!) vind ik op z'n zachtst gezegd lomp.

Op 27 februari 2012 14:13:58 schreef EricP:
Het is maar wat je elegant vindt... Spanning zetten op een chippie waarvan je de voeding kortsluit (!) vind ik op z'n zachtst gezegd lomp.

True story, maar ik wil het geheel absoluut zo simpel en gebruiksvriendelijk mogelijk houden. Ik zal bij die powerdown trouwens niet aan massa hangen maar enkel loskoppelen zodanig dat er geen stroomcircuit ontstaat naar massa. Ik zal vandaag even testen ofdat enige invloed heeft, want in dat geval ontstaat er uiteraard een spanning van 3.3 V minus Vforward diode op de voedingsspanning, zoals je zelf al aangaf. Dat is in ieder geval beter om te testen dan een AD-convertor onnodig op te blazen.

Veel circuits gaan gewoon werken als je minstens 1 van hun inputs of outputs op een hoog niveau trekt.

Wat je wel kan doen is bijvoorbeeld die 16 datalijnen van een 1k weerstand voorzien. DAN kan je aan de andere kant er gewoon data op zetten, en zal de boel niet kapot gaan als de ADC roept: 0V terwijl jou override iets van 3.3V of 5V wil hebben.

Sluit je de voeding kort naar aarde zoals je eerst aangaf en zet je meer dan 0.6V op de output, dan gaat je chipje gewoon kapot.

Laat je hem loshangen zoals je later aangaf, dan zal de chip gewoon wakker worden en data gaan uitsturen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/