Faseverschuiving door weerstanden

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

fred101

Golden Member

Wissel de probes eens om op de meetpunten en ook de probes aan de kant van de scoop. Geven al die combinaties het zelfde beeld dan ligt het aan je weerstanden of waarschijnlijker de meetopstelling. Die groef in een koolfilm heeft minder inductie dan bv een volle pootlengte en/of gestoken in een breadboard.

Wat voor scoop gebruik je ? In het manual staat als het goed is ook info over de fase vershillen tussen twee scoop kanalen. Ook scheelt het nogal of het een 5 of 500 MHz scoop is en wat voor probes.
Deze laatste moeten gelijk zijn, dus zelfde merk en type, even lang snoer en even lang aardedraadje. Bij voorkeur al 10:1 bij 1MHz.
En natuurlijk heb je ze eerst per knaal perfect gecompenseerd ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bedankt alvast voor de reacties.
De 2 identieke phrobes zelf waren nog mooi gecalibreerd, heb dit ook even gecheckd.
Als ik beide phrobes aan elkaar hang, dan loopt de sinus van signaal 1 en 2 perfect sinchroon, zelfs over de 2MHz.
De 2 weerstanden zijn 27k, 1/4W, doodsimpele koolfilmweerstanden.
De faseverschuiving is bij 1MHz een 49.4° capacitief. Bij 2.2MHz een 54.6°. Als ik de frequentie afbouw merk ik dat er een meetbare faseverschuing is vanaf 50kHz (3.3°) en visueel begint dat vanaf een 17kHz.
De weerstanden staan idd op een breadboard (al snap ik niet goed wat verschil dit geeft?) en men scoop kan tot 50MHz meten.
Proef op de som genomen: phrobes op x1 gezet ipv x10 en hier zijn de resultaten nog erger :-s
Bij 6.3kHz: 1.8°
Bij 1MHz: 72.03° !!
... en bij 2.2MHz meet ik "maar" 66° ?? Hmm... nu kan ik er nog minder aan uit !

Wie het kleine niet eerd, is groot geschapen, en visa versa
fred101

Golden Member

Doe het maar eens zonder breadboard dan merk je wat dat er mee te maken heeft, teken dan eens een vervanging schema van dat ding.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 28 februari 2012 11:32:17 schreef SvenVR:
De weerstanden staan idd op een breadboard (al snap ik niet goed wat verschil dit geeft?)

De geleiders in het breadboard liggen over een relatief grote lengte parallel aan elkaar en dat vormt een condensator. Zal toch gauw enkele picofarads zijn en dat verklaart waarom je een capacitieve verschuiving meet.

Soldeer de weerstanden eens vrij zwevend aan elkaar en probeer het dan nog eens. Dan zal je ongetwijfeld andere resultaten krijgen.

Aangezien je met de probes op x1 al een andere verschuiving krijgt, kunnen we waarschijnlijk concluderen dat de capaciteit van de probes en de scope (die is veel hoger op x1 dan op x10) een grote invloed heeft.

Je kunt ook proberen de weerstanden verder uit elkaar op het breadboard te zetten, of juist op 2 banen direct naast elkaar, of de tussenliggende banen aan de ground te hangen. Waarschijnlijk meet je in alle gevallen weer een andere faseverschuiving.

EDIT: overheen gelezen, de waarde van de weerstanden was wel genoemd.

Als het goed is, zie je ook dat de amplitude lager wordt bij hogere frequenties. Ik krijgt het idee dat je vooral een RC filter hebt, want als er een significante inductie was, zou het hele ding ook gaan rammelen, en zou je dus geen zuivere sinus meer zien. Die weerstanden zullen de oscillatie wel flink dempen, maar het lijkt er dus op dat de weerstand en capaciteit veel meer effect hebben dan de inductie. Misschien dat die inductie bij hogere frequenties wel meer invloed krijgt, en zou dat kunnen verklaren waarom je bij 2.2MHz juist weer een kleinere faseverschuiving ziet, maar dat kan ik ook niet helemaal verklaren.

Op zich wel een interessant verschijnsel; zo zie je maar dat het meten aan een schakeling al snel invloed kan hebben op het gedrag ervan.

Heb je nog een 3de probe, zodat je die op de externe trigger ingang kunt hangen, en aan de schakeling, om de capaciteit nog wat groter te maken?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken