Stappenmotor aansturen?

Hallo ik ben nieuw op dit forum maar heb ondertussen al diverse interessante informatie gevonden, heel leuk.

Ik ben zelf meer een mechaniek man en ben nu gestrand in een project waar ik momenteel mee bezig ben.

als volgt ik heb een versnellingsbak ontwikkeld voor mijn race auto met een sequentieel schakel patroon. Nu heb ik ondertussen alle onderdelen voor het schakelen aan het stuur al gemaakt flippers en de hele mikmak,

De vraag;
Ik wil de schakelstang graag aansturen met een stappenmotor met als hoek 60 graden.
Het is de bedoeling dat bij een aanraking van een microswitch de motor 60 graden verdraaid. Er zijn 2 switches met de ene moet hij linksom draaien met de andere rechtsom. Nu zou ik ook graag willen dat wanneer switch 1 kort (0.5sec) wordt bediend hij 30 graden verdraaid (neutraal).

Mijn gevoel zegt dat dit prima te doen is maar ik als mechanica man weet niet echt welke producten ik moet hebben en waar ik dit kan vinden.

Ter info
systeem is 12v
Nm vereist ongeveer 20Nm

Ik hoop dat er iemand is die mij op weg kan helpen

Wat je wilt is waarschjnlijk niet haalbaar met een stappenmotor op 12V. Kijk eens rond op stappenmotor.nl. Als je het al met een stappenmotor wilt uitvoeren is er een overbrenging nodig om aan 20Nm te komen. Ik vermoed dat de afmetingen van stappenmotor + overbrenging te groot word. Naast de stappenmotor heb je een stappenmotordriver nodig en een beetje elektronica om van de schakelpuls een pulstrein te maken.

Ik zou gaan denken in de richting van een ruitenwissermotor.

Gr.

Erik

Hoelang mag het draaien duren? Dat bepaalt de maximale vertragings-bak een beetje.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

zo snel mogelijk natuurlijk we willen zo snel mogelijk van versnelling wisselen. Ik heb ook al gedacht aan 2 12v solenoïd te gebruiken. maar dan zit ik met het probleem dat er een tussen stand moet zijn voor de Neutraal.

Oh, dat kan dan prima met een solenoid. Je zet ze zo dat ze de pook naar zich toetrekken. Als je geen van de twee solenoids aanstuurt, blijft het pookje toch in het midden staan?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik ben aan het rond kijken voor een leverancier hiervan heb ondertussen wat gezien bij RS components iemand nog suggesties?

Ik ben ondertussen ook maar aan een nieuwe onderdeel van het systeem begonnen. De versnellings-indicator, ik wou eigenlijk een potmetertje op de schakelwals monteren en dan zeg maar 0 tot 12v en dan: 0volt si R; 1,5 volt is 1e; 3 volt is 2e; enzovoort. Is dat eenvoudig te knuttselen met een een 7 segment display?

Persoonlijk zou ik voor een microcontroller gaan. Maar dat is omdat ik zelf handig ben met die dingen. Er is ook een jaren-zeventig chipje die bedoeld is om een serie leds een voor 1 aan te laten gaan (voor VU-meters en zo). Dan zou je dus een apart ledje hebben voor iedere versnelling. Als je dan toch een 7-segments display wil, zijn er weer chipjes (ook uit de jaren zeventig) die daar de signalen voor een 7segments display van maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Is het een bak met een schakelwals?, als dat zo is dan kan je het ook pneumatisch doen. Met een cilinder ben je wat flexibeler wat slag betreft, het nadeel is dat je een klein compressortje nodig hebt.

Bij bv sprinters wordt dit veel toegepast, daar hebben ze alleen een luchttankje die ze onder druk zetten. Misschien is het een iedee, kijk maar wat je er mee doet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Met pneumatisch heb ik slecht ervaring.
De kracht is niet constant en de lucht voorraad breng veel gewicht met zich mee. In geval van een neuralisatie met safety car ben loop je op je laatste voorraad, Ik heb ik leuks gezien, altijd een uitdaging om te kijk of je het zelf kan maken, http://www.translogicuk.com/powershifters.htm

Lambiek

Special Member

Dat is inderdaad leuk spul, niet goedkoop maar wel degelijk zo te zien.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.