A6302 current probe

fred101

Golden Member

Net voor 2 dollar plus 10 dollar post via een andere Tek verzamelaar een A6302 current probe op de kop getikt.
Hij zou werken maar was net niet meer door de calibratie gekoen en zijn klant had een nieuwe gekocht het cross overgebied had net te veel vervorming. ( het is een AC/DC probe met hall sensor) hij is zonder stekker. Die had ik niet nodig en scheelde 10 dolar porto ;-) ik zet er een lemo aan.

Deze wil ik proberen aan te sluiten op mijn p6042 probeversterker.

Nu zit ik met een ding waar ik niet uitkom. De 6042 werkt op plus/min 16V. De P6302 en zover ik kan vinden is de A6302 identiek, werkt op plus/min 3V.

Nu is dat natuurlijk niet zo moeilijk. Ik kan met een spanningsregelaar die spanning vanuit 16 V maken maar zover ik weet werkt een hall sensor op stroom. ( de currentprobe die ik zelf aan het maken ben, incl eigen ontwerp versterker tenminste wel) En meestal maar heel weinig ( minder dan 1mA)
Dus het zou kunnen dat de Teks ook op stroom werkeni. Ik kan dan msschien ook gewoon de weerstanden aanpassen van de 16V. Deze heb ik aangepast voor mijn zelfbouw probe. Die trok meer stroom dan de 16V leverde.

Weet iemand hoeveel mA de tekprobe nodig heeft ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

AM503's kun je vaak wel voor weinig vinden. Alleen heb je dan wel de juiste stekker nodig ;)

guidob

Overleden

Heb ook zo'n ding met 503B. Ff gekeken, maar de connector zit met een flexifoil via een 10 polige connector op de pcb; lastig om daar m-amperes te gaan meten.

Ik heb wel een aantal pdfjes over beide, maar vond zo snel niets.

Mocht je een 503 vinden zonder tm voeding, ik heb nog een 501 liggen. Die is altijd te ruilen tegen een leuke 7xxx plugin ;)

Ik heb ook een dergelijke combinatie: 2x TM504 voeding (4 slots dus), met een 503 current amplifier en A6302 probe, en een scope module, een stuk of 4 functie generators (standaard alleen 50% dutycycle, 1 aangepast), en 3 frequentie / puls tellers. Tja... wat er al niet weggegooid wordt op een HTS!

Ik heb die current probe nog nooit echt geprobeerd, laatst pas bedacht dat ik die nog had liggen, en ik betwijfel een beetje of het allemaal naar behoren werkt. Binnenkort eens verder testen.

Als je de meer informatie over die probe hebt (details over voedingsspanning en signalen e.d.) heb ik wel interesse, voor het geval ik de mijne moet gaan reviseren.

Het zal niet gemakkelijk zijn om de stroom te meten, zonder de kabel open te snijden of zo. Het zou natuurlijk wel grappig zijn om een current probe zijn eigen voedingsstroom te laten meten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@sparkygsk: dat combo (am503/a6302) is zo'n beetje de enige enigszins betaalbare mogelijkheid om netjes stroom te meten vanaf DC, zonder in zelfbouwoplossingen te vervallen of met shunts te gaan werken.

Overigens zou fred natuurlijk ook de schema's van zo'n am503 kunnen bekijken. ;)

fred101

Golden Member

Dat was het eerste wat ik deed. Ik heb 3 manuals gedownload, waarvan een het service manual. Achteraan een paar lege paginas met de tekst, insert foldout shematics here. Dit waren wel al moderne tek manuals. Blijkbaar is tek niet meer wat het was en geven ze de schemas niet meer. Toen kwam ik er via de beschrijving van de A versie en service manual van de P versie achter dat dit waarschijnlijk gewoon de zelfde probes zijn. Alleen heeft de A waarschijnlijk een extra aansluiting ivm probedetectie.

Als dat e zelfde zijn kan ik het service manual van de probe versterker proberen te vinden, van dat oude spul waren uitgebreide manuals en schemas.

Als alle Hall sensors stroom gestuurd zijn dan kan ik gewoon een regelbaar stroombronnetje maken met en opampje en die stroombron voeden vanuit de + en - 15V in de probeversterker. Bv tot 5 mA en dan kijkn wat het beste resultaat geeft. De P6042 heeft echter een 16 volt spanningsbron en dmv weerstnden wordt dat een stroombron. Dat is geen probleem als ik de weerstand van die hall sensr weet.
Ik kan wel 15K ofzo gebruiken. Dan kan er niet meer dan 1 mA gaan lopen maar Hall sensors zijn nieuw voor mij. Die andere sensor die ik heb moet 1 mA hebben, maar mag maar max 10V potentiaal verschil.

De probe die ik nu heb moet + en - 3V ipv 16V. Alleen is het best mogelijk dat er aangesloten dus 6V over de sensor staat in beide gevallen. Die 16V moet je namelijk intern meten op een testpunt. Ik heb de origineleprobbe niet dus kan ik niet meten wat er met aangesloten probe staat.

Zou iemand met een 503 op de connector, zonder probe angesloten, kunnen meten hoeveel spanning er op beide uitgangen staat tov massa. Als dat veel meer is dan 3V en ik een schema kan vinden met de eventuele serie weerstanden in die rails in de 503 dan weet ik de stroom.

Dat zou pin 17D en 19A moeten zijn volgens de beschrijving in het 503 manual.

De P versie heeft een 27 ohm weerstand in de probe in de beide rails. Maar ook R18, een productafhankelijke waarde die aan de plus of min hangt. Waarschijnlijk om de output offset te compenseren. Alleen staat er niet waar die heen gaat anders dan een bruine draad.

Guido, ik heb nog geen TM kast met voeding. Ik krijg van Schimanski nog een paar leuke plugins daarvoor dus ik ga nog wel een keer op zoek naar een, maar dan een kleintje, voor een of twee plugins te gelijk.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op de connector in mijn 503 staat:

code:


 c b a
h f e d
 l k ?
  n ?

De pinnen met ? zijn niet leesbaar.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Dan zou dat D en A moeten zijn. Ik denk dan dat 17 en 19 de pinnen op het pcb zijn. Er staat 17 naar D en 19 naar A maar omdat er niet stond wat connector en pcb was heb ik ze beide genoemd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op punt A staat -3.46V en op punt D 3.46V, beide t.o.v. de afscherming van de connector, en zonder probe aangesloten. Ik zie niet direct een mogelijk om met de probe aangesloten te kunnen meten, zonder de voeding of de probe flink te demonteren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

OK, bedankt voor het meten.
Ik heb uiteindelijk na ongeveer 20 downloads een service manual met schemas gevonden. Gewoon op Bama nota-bene. Blijkbaar toen alleen op de probe gezocht. Dit is een ouder manual dus met alle info.

In het nieuwe manual staat:
The AM 503B and AM 5030 have few customer-serviceable parts and should be returned to a Tektronix Service Center in the event of failure.

Uit de beschrijving, dus zonder schema: Daar wordt de probe gevoed door 3V via een LM317 en LM337. In ieder geval gebruiken ze een 249 en 357 ohm weerstand bij elke regelaar dus ze maken daar direct 3V. De probe moet dus direct uit 3V gevoedt kunnen worden. Ik neem aan sdat verdere begrenzing in de probe zelf zit. Dat zijn op Hall device geselecteerde weerstanden bij de 6042 in de probeamp, maar die heeft geen verwisselbare probe. Bij de 6302 moet dat dus in de probe zelf zitten. Anders kun je geen probes wisselen.

Bij het oude model zit er aan de 16V rail een 240 ohm weerstand en een 3V zener. Ook hier geen verdere stroomregeling na de zener. Meer dan 50mA kan het nooit zijn.

De P6042 zo 20mA per rail trekken. Dit door 16V via een weerstand terug te begrenzen naar 20mA per rail. Deze weerstanden zitten in de probeversterker.

Ik moet dus de weerstanden in de 6042 vervangen door 240 ohm en twee 3V zeners plaatsen.
Hmm, mijn eigen vraag opgelost, dat had ik nstuurlijk ook gekund voor ik deze vraag stelde ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Ik denk dat de probes van de 6042 en deze nagenoeg tot helmaal gelijk zijn. De 6042 amp heeft twee weerstanden rond 666 ohm. Ik weet nu dus dat er 20 mA loopt. De weerstanden zitten op standoffs gemonteerd. Kan zijn dat ik die wat moet bijstellen voor balans.

Dus er valt ongeveer 13V over de weerstand. De 6042 probe werkt dus ook op 3V en ik heb zo'n vermoeden dat de hall sensors gewoon gelijk zijn. Morgen even de connector eraan en die twee zeners voor de zekerheid.

Ik ben benieuwd of het gaat werken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

Op 1 maart 2012 11:56:04 schreef fred101:
dus ik ga nog wel een keer op zoek naar een, maar dan een kleintje, voor een of twee plugins te gelijk.

Het is wat oudere voeding voor 1 plugin. Ding heeft wel een nadeel: de guide rail zit er niet in. Een plugin plaatsen is dus wat pielen. Als het eenmaal zit, dan werkt het.

fred101

Golden Member

Ik had even gezocht naar 501 maar kwam op een diff plugin uit. Ik ben niet zo thuis in die TM reeks. Masr het is dus en voeding. Op zich was dat eigenlijk best een mooi systeem.
Een 1 plugin versie is wel handig. Dat neemt niet zoveel plek in. Zijn dat de de zelfde guids als in een 7000 ?
Moet toch wel uit een stuk kunstof of alu te frezen zijn lijkt me.

Moet ik zeker raden wat voor 7000 plugin jij wil ;-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 2 maart 2012 01:03:20 (10%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

Die is ook mooi! Iets als een 7A22, maar dan aan te sluiten op iedere scope. Het is idd een voeding; zoiets:
http://www.radiomuseum.org/r/tektronix_power_module_tm501.html

Voor de rest in aardige staat, al zitten er nogal wat stikkers op van calibraties, asset nummers enz. Heeft al wat van de wereld gezien.

De guide rail lijkt op een 7000 serie idd, maar het is net even anders. plugins zijn ook korter. Wellicht kan je idd een guide rail ombouwen van een 7000 serie. Die heb ik nog wel liggen.

Wat betreft die 7000 plugin, ben niet echt op zoek naar iets (of het zou de tracking generator van een 7L5 moeten zijn :). Wat je hebt en kan missen. Of misschien een 5xx plug-in waar je zelf niets mee doet.
Stuur anders maar een mail, misschien iets voor Rosmalen.

Op 1 maart 2012 16:34:40 schreef SparkyGSX:
Op punt A staat -3.46V en op punt D 3.46V, beide t.o.v. de afscherming van de connector, en zonder probe aangesloten. Ik zie niet direct een mogelijk om met de probe aangesloten te kunnen meten, zonder de voeding of de probe flink te demonteren.

Ik heb hier 0.572 positief en negatief op een AM503B, gemeten met 2 multimeters. Te laat om daar nu verder in te duiken.

Vandaag een stellingrek in elkaar geschroefd voor de boat-anchors. Kan wat worden.

@fred: tot een tm503 zijn de chassis nog redelijk lichtgewicht. tm504 en tm506 zijn te zwaar (kilo of 9, als ik 't goed heb).

fred101

Golden Member

Grappig ding, lijkt op een 132 ( die zou ik best wel eentje willen, heb er nu een te leen) ik heb geen 7000 rail liggen. Ik dacht als voorbeeld ivm namaken

Heb jij ook een 5XX scoop dan ? Ik heb een stuk of 20 plugins en ook wel een paar dubbel, maar dat zijn CAs. Ik heb nog wel een paar meer dubbel maar die zijn defect. Geen idee hoe erg, over het algemeen zijn ze simpel te repareren ( de meest complexe is de 1S2 en die heb ik ook gerepareerd ;-) ) maar ik had ze al dus ze staat als reserve. Een is er echt defect en deels gesloopt, een was goed ( 1A1 of 1A2 dacht ik, maar heeft geen nuvistors meer) de rest niet geprobeerd. Ik heb ook een 7A13 dubbel. Beide lijken goed te werken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Eventueel heb ik ook nog wel interesse in die enkele voeding, aangezien ik nu een TM504 moet gebruiken met die de AM503. Eventueel wil ik wel ruilen voor een FG503 functie generator of DC504 timer/counter module. Ik heb zelfs nog een uitzonderlijke flexibele zonder nummer (lege module om kabels in op te bergen :-)).

Ik kon er toch redelijk gemakkelijk bij met de probe aangesloten, door de bovenkant van de voeding te demonteren; de spanningen zijn dan -3.36V en 3.31V.

Verder nog even goed naar de print gekeken: met beide draden staat een vermogensweerstand van 240 ohm in serie, die naar een -15.9V resp. 15.9V voeding gaan. Ze hebben beide (aan de probe-kant van die weerstand) een 4372A 3V 400mW diode naar de ground. Die zeners beperken de spanning dus tot ~3V boven- en onder de ground, dus de zener aan punt A van de connector, die op -3.4V staat, zit met de kathode aan de ground, en bij punt D andersom.

Dat lijkt me die een simpele +- 3V voeding, die blijkbaar niet zo nauw komt, en maar weinig stroom hoeft te leveren.

@Guidob: ik heb een AM 503 (dus zonder B), maar het is wel raar dat jij zulke andere spanningen meet. Weet je zeker dat het ding in werkende staat is?

Overigens weet ik dus ook niet zeker of de mijne helemaal ok is, maar gezien de constructie met een serieweerstand en zenerdiode lijkt die voedingsspanning me in ieder geval wel goed.

Ik bedenk net dat er vrij groot "output into 50ohm" op het ding staat, en ik laatst heb getest aan een 1Mohm scope ingang. Dan gaat het ding vast goed werken ja. Prutser!

@fred101: met dezelfde constructie, een 240 ohm weerstand in serie en een 3V zener naar de ground, zou die voeding goed moeten zijn. Misschien dat alles wat je aan moet passen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Ze moeten inderdaad naar 50 ohm.

Bij de 6042 gebruikte ze geselecteerde weerstanden. Blijkbaar hoeft dat bij de 503 niet meer door die 3V3 zeners.
Blijkbaar moet de spanning gewoon gelijk zijn zoals hij bij jou onbelast wad, en en zit de offset compensatie voor de hall sensor nu in de probe zelf. Ik heb hem nog niet open gemaakt. Dat schijnt tricky te zijn ivm een klein kogeltje wat je er daarna niet meer makkelijk in krijgt en vooral niet kwijt moet raken ( volgens de gene van wie ik de probe heb)

Sparky, niet die 501 voeding onder mijn neus proberen weg te pikken he ;-) ( tenzij je zelf van zo'n twee slots af wil. Ik krijg twee plugins ( HV pulser en diff amp) en een twee slots is nog steeds compact) dus ik kan hem vullen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als er al geselecteerde weerstanden zijn, moeten die natuurlijk in de probe zitten, aangezien je die los kunt maken van de versterker, en de versterker en probe dus niet perse een setje zijn.

Ik heb nog wel zo'n 4 slots voeding (TM504) over, maar daar ligt wel een paar kilo transformator achterin. Als je wilt hebt ik zelfs nog een 6 slots variant, maar die heeft een 110V voeding.

Ik vind net ook nog een 5A26 dual differential amplifier (met 1MHz bandbreedte?!? wel weer 0.5mV/div met x10 probe), maar die past niet in de TM504, omdat de key in de connector niet klopt. Dat is niet voor niets gedaan, lijkt me.

Weet jij toevallig wat het verschil is? Volgens de handleiding is die module bedoeld voor "series 5000" scopes. Er zitten geen uitgangen op de voorkant, dus die zullen gewoonlijk via de voeding naar de scope moeten (lijkt me niet echt fijn voor je signaal).

Bij de TM504 zijn de meeste pinnen van de connectors in de voeding niet aangesloten; er zijn in ieder geval geen pinnen onderling doorverbonden of zo. Als alle voedingsspanningen en zo maar op de juiste plek zitten, kan ik natuurlijk zelf wel uitzoeken waar ik de uitgangssignalen kan pakken.

Ik neem aan dat je deze zelf ook al gevonden hebt, maar toch: http://128.238.9.201/~kurt/manuals/manuals/Tektronix/

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 2 maart 2012 11:16:04 (54%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Alle tek chassis zijn geschikt te maken voor 220V, alleen moet je dan even in de ingewanden duiken. Hoe precies staat in de manual van de TM50x.

Daar heb ik nooit naar gekeken. Ik kreeg er een zware verhuistransformator bij, en zo was hij ook altijd gebruikt bij het bedrijf waar hij vandaan kwam.

Ik kan geen manual vinden waar de pinout van de 500 en 5000 serie in staat; het zo wel handig zijn om die naast elkaar te kunnen leggen, om te bekijken wat je zou moeten aanpassen of toevoegen.

@fred101: als je nog meer gegevens nodig hebt hoor ik het wel, ik heb het nu toch open liggen. Weet je waar alle andere draden in die kabel voor zijn? Als ik het goed begrijp heb je een probe met afgeknipte kabel, toch? Ik kan de connector van de mijne even los maken en een lijstje maken van draadkleuren en pin nummers, als je dat nog nodig hebt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Voor een TM503: manual, pagina 3-8 en 3-9.
Voor andere modellen heb je een vergelijkbare methode. Let erop dat je 'm redelijk uitelkaar moet halen om bij dat selector blok te kunnen.

Net even gekeken: de constructie is hetzelfde bij de TM504 en TM506. Wat het uit elkaar halen betreft, met 6 schroefjes heb je de bovenkant eraf, en kun je er gewoon bij. Het is mij een raadsel waarom ze dat niet hebben gedaan, in plaats van een verhuistrafo van meer dan 10 kg erbij te zetten. Ik zou toch denken dat iedereen die zo'n scope kan gebruiken ook in staat is om 2 stekkertjes om te zetten.

Maar goed: als iemand interesse heeft in die TM506, kan die dus ook gewoon op 230V werken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Sparky, die kleurcode zou wel fijn zijn. Ik denk dat ik hem wel weet maar voor de zekerheid. Ik heb witte draadjes met een gekleurd streepje.

Even uit mijn hoofd, lig nu plat na fysiotherapie dus ik kan even niet gaan kijken,
Oranje zou +3 moeten zijn, rood -3, met bruin zit ik in mijn maag. Ik mis een aansluiting in de 6042 daarvoor maar ik begrijp dat die naar de plus of min draad moet. Zal wel met balans/ ofsett te maken hebben. En de 6040 heeft die voorziening volgens mij al intern. Dit dan waarschijnlijk omdat de probe er daar niet af kan.
Zwart is voor de schakelaar detectie. de twee afgeschermde wijzen zichzelf. Dan heb ik nog wit en geel voor de output van de hall sensor. Dat is op die laatste twee na de zelfde codering als in de 6042. Daar is de hall uitgang groen en rose ( geloof dat ik het ding onderhand uit mijn hoofd ken :-) hij werkt nu met een hall sensor en spoel combo van baco maar de cross over is zwaar beroerd omdat de output van dat ding niet kan samenwerken met de Tek unit.

Ook zit ik met de gegauss. Ik weet niet of die compatible zijn. En ook niet hoe dat precies werkt. Ik vermoed gezien de overeenkomsten dat het gewoon al eeuwen lang voor 99% de zelfde probe is,

Voor de geintreseerde, de hall sensor pikt het magneetveld op in de luchtspleet. Het ferriet versterkt de flux ( ik heb weinig natuurkunde gehad dus dit is even mijn leken vertaling, sorry als ik foute termen gebruik)
De hall sensor is gevoelig tot ongeveer 50 KHz. De output daarvan gaat naar een 100X versterker. Deze geeft het door aan een poweramp. Verder is er daar een soort regeling waardoor je een tegengesteld magneetveld kan opwekken in de ringkern om bv het DC component te neutraliseren zodat je bv een AC rimpel op DC kunt bekijken ( maar ik heb nog nooit met zo'n ding gewerkt dus dit is samengeraapte gecombineerde info)
Na de ringkern waar vanaf een 30-40KHz AC wordt opgepikt ( bij de 6042 zijn het 50 windingen, van deze weet ik het niet) het DC signaal en AC signaal combineren in die spoel beide reconstrueren het hele signaal. De Hallsensor mist de hoge frequenties, de trafo de lage, samen vormen ze het hele signaal. Dat gebied heet het cross over gebied. Daarna gaat het via een stappen verzwakker naar een Y amp.

Sparky, ik krijg twee van die plugins. Het gewicht maakt me niet zo uit. Als ze eenmaal staan dan staan ze maar ik moet het kwijt kunnen. Als ik nog wat meer handige plugins vindt is het systeem zeker de moeite waard om ruimte te maken. Bv een 19" sinus generator wegzetten en er een hier voor regelen. Je kan dan net wat je nodig hebt pakken en de plugins kun je neer leggen waar je wil. Rene heeft zo'n systeem van hameg. Erg mooi, je kan ook je eigen meetappartuur in lege kastjes bouwen.

De site van Barry http://www.barrytech.com/tektronix/tektm500/tektm500.html ( daar is ook een pdf van) en er zijn heel veel leuke plugins maar ik weet niks over de verkrijgbaarheid ( buiten ebay waar ik nooit kijk)
Multimeters, counters ect heeft weinig zin. Daar kom ik in om en die ik ken zijn vrij beperkt. . Puls en functie generators zijn wel handig. Dat scheelt juist ruimte. En er schijnen mooie calibratie units te zijn maar zie die maar te vinden. Wat ik nu heb zijn grote 19" units die je niet super veel gebruikt maar er wel altijd staan. Er schijnt ook een heel goede LCR meter te zijn en een hele goede THD meter ( Kurt zijn siteken ik ook, heb ik al diverse manuals naar upgeload)

Ik moet daar toch eens in duiken.

Er is een 5000 serie scopen. Ik dacht vroeger dat die TM 5XX plugins daar voor waren maar dat heeft niks met elkaar te maken. Dat TM systeem is net zoiets als wat Hameg heeft. Het zou handig zijn als je 5000/7000/500 plugins door elkaar kon gebruiken. De 7000 en 5000 zijn scopen. Op de backplane lopen dus de Y output signalen maar zo'n scoop bevat een deel van de Y versterker en ook koppelingen voor triggering ect. Het zal niet meevallen om zo'n plugin zo te gebruiken. Bij de 132 zit er bv een Y versterker bij in en de output gaat dan naar een kanal van een externe scoop. Zonder die amp moet je zelf na de verzwakker ergens een aansluiting in Je scoop maken. Of eerst een Y versterker zelf bouwen. Ook trigger pick off ect moet je doorlussen.

Is zo'n 4 unit breder dan 19" ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

Maar even zo, anders te lastig :)

-Heb jij ook een 5XX scoop dan ?
Als die vraag voor mij is, nope. Geen 5xxxx scope hier. Zijn LF scopes met veel differential plugins. Wel o.a. ;) een TM502A met AM503B en een wat gare PG502 (schakelaars/potmeters). Ze komen wel regelmatig voorbij op MP.

- Weet je zeker dat het ding in werkende staat is?
Ja, denk het wel. Is processor gestuurd en ik denk dat er dan ook automatische checks in zitten. Als je niet met 50Ohm afsluit krijg je b.v. een error als je wil meten. Komt ook uit de voorraad van een groot lab ;)

Een 7A13 is wel interessant. Heb er eentje liggen, maar die is niet helemaal goed. Problematisch bij die dingen zijn de relais. De dubbel-om relais gaan snel kapot (werden vroeger gerepareerd door ze open te dremelen...). Aparte footprint, dus lastig te vervangen.
Die relais probeer ik te vermijden :). Is die 7A13 met een mechanische aanduiding of met led digits?

Een FG503 functie generator is daarentegen ook interessant....
Maar eens kijken hoeveel plaats Fred nog heeft.