Multimeter verkeerde waardes

Arco

Special Member

Als je start kun je toch het beste met een goede multimeter beginnen, een logic analyzer komt later wel. Meter is handig voor spanningen en weerstanden door te meten en eventueel sluitingen op te sporen.

Als je kijkt wat je aan snelheid, RAM, flash en peripherals krijgt voor je geld dan zou je PICs en AVRs links moeten laten liggen.

Een PIC32 kost even veel, is sneller, heeft 4x meer ram.... Trouwens zijn beide controllers voor de meeste applicaties overkill. 100 Mips heeft weinig nut om wat ledjes aan te doen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ben nog in de arduino fase... :P de pic programmer van 96 euro was me te duur... (ja ik heb weinig geld :))

Zojuist een LCDtje aangesloten & 2 optocouplers die mijn lamp aan en uit kunnen zetten... (die fase nog dus :))

Meter is handig voor spanningen en weerstanden door te meten en eventueel sluitingen op te sporen.

Precies, en dat doe je amper als je met microcontrollers bezig bent.
Wat je veel meer doet is het debuggen van je code, dat kan hardware matig met ledjes, lcd en serieel/usb. Maar een fatsoenlijke IDE waar je breakpoints kan zetten, en realtime je variablen monitoren is veel handiger.

Trouwens zijn beide controllers voor de meeste applicaties overkill.

True, maar koop eens een losse pic/atmel met 128Kb, laat daar een printje voor maken, koop een programmer en wat ben je dan totaal kwijt ?

Een PIC32 kost even veel

De vergelijkbare PIC32 STARTER KIT kost 49$ @ Microchip, da's een stuk meer.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Meestal zul je toch (ook bij microcontroller schakelingen) de universeelmeter regelmatig benutten.
Je zult toch als je een schakeling hebt gemaakt moeten controleren of de voedingsspanningen kloppen, en (in sommige gevallen) een enkele sluiting op moeten sporen.
Een multimeter zou daarom altijd een van de eerste dingen moeten zijn die je aanschaft, samen met een goede soldeerbout.
Je keuze laten leiden door een demoboard wat een tientje goedkoper is, lijkt me vreemd. Keuze moet je maken op basis van de microcontroller die het beste geschikt is voor een bepaald doel.

Laatst hadden wij een ontwerp gemaakt op basis van een 18F6722. Een C programmeur van de klant bleef maar zeuren dat het geen goed ontwerp was "omdat er geen RISC processor in zat". Toen ik vroeg wat dan het voordeel was van een RISC processor in dit geval, wist hij niets te noemen en bleef het stil...

(Ik twijfel er zelfs aan of 'ie wist wat RISC eigenlijk is... ;) )

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 5 maart 2012 12:37:52 (25%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Keuze moet je maken op basis van de microcontroller die het beste geschikt is voor een bepaald doel.

Mee eens voor commercieele projecten, maar een hobbist die aan het expirimenteren is heeft meer aan een demoboard.

Maar goed de TS heeft een Arduino en is mi met een bouwmarkt multi meter van 5 Euro al geholpen. Dat die 4.90V aanwijst terwijl het 5.10V is lijkt me voor zijn toepassing geen probleem.

Wil hij wel een nauwkeurig multimeter dan zal hij in een duurdere prijsklasse moeten gaan kijken.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 5 maart 2012 12:59:40 schreef Roland van Leusden:
[...]

Mee eens voor commercieele projecten, maar een hobbist die aan het expirimenteren is heeft meer aan een demoboard.

Maar goed de TS heeft een Arduino en is mi met een bouwmarkt multi meter van 5 Euro al geholpen. Dat die 4.90V aanwijst terwijl het 5.10V is lijkt me voor zijn toepassing geen probleem.

Wil hij wel een nauwkeurig multimeter dan zal hij in een duurdere prijsklasse moeten gaan kijken.

dus bij de bouwmarkt een multimeter van 25 euro gehaald en deze meet alles netjes, zelfs precies, class2... inderdaad goed genoeg...

Bedankt allemaal!!

fred101

Golden Member

Die class 2 hier is en andere class 2 die Tidak aanhaalde. Dit is waarschijnlijk de CAT klasse.
Nogmaals, maar ik denk niet dat het zinvol het nog een eer te vertellen , jou manier van beoordeling of een meter klopt slaat nergens op.
Jij kunt aan de hand van een onbelaste adapter of batterij absoluut geen conclusie trekken. Zeker niet als het vergelijk wordt gedaan met alleen maar multimeters in dezelfde klasse.

Maar ja, als jij er maar blij mee bent en voor wat jij er mee wil doen was die goedkope ook prima geweest.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hoi Marco,

Die goedkope meters uit de bouwmarkt ed. zijn bedoeld om gewoon uit het plastic getrokken & gebruikt te worden, dus je mag ervan uitgaan dat die af fabriek gecalibreerd zijn (op wat voor manier dan ook). Dus als je op/in zo'n ding een afstel-punt ontdekte en daaraan gaat draaien, help je de van huis uit beperkte nauwkeurigheid (bv. 2% ?) helemaal om zeep.

De enige echte manier om meetapparatuur te checken, is de uitlezing te controleren adhv. een referentie (-spanning, -stroom, -weerstand etc). Nauwkeurigheid die je daarmee kunt bereiken is nooit beter dan de referentie die je gebruikt. |:( Dus al zou je een 0.01% nauwkeurige voltmeter hebben, als die gecalibreerd wordt adhv. een 1% nauwkeurige referentie, dan heb je daarmee maximaal een 1% nauwkeurige meter.

Een batterij is geen spannings referentie. Stopcontact ook niet. Voedingen gebruiken vaak standaard spanningsregelaars die +/- 5% nauwkeurige uitgangsspanning geven. Bijv. 7805 (5V) = tussen 4.75 en 5.25V, meestal ruim daarbinnen maar voor calibratie-doeleinden heb je het dus gewoon over +/- 5%. Vergelijken met een andere meter is zinloos als die net zo (on)nauwkeurig is.

Dus: goed dat je dat prul van 8,95 vervangen hebt door (hopelijk) een enigszins bruikbare multimeter. :)

Mijn tip: koop nog een paar goedkope spannings referentie IC's (LM serie zitten een paar in van 1 a 2 Euro / stuk met bv. 2.5, 5.0 of 10V uitgangsspanning), en een setje metaalfilm weerstanden (1% of 0.5%) die het bereik van jouw meter mooi afdekken (1-2-5-10-20-50 etc). Dan kun je in ieder geval lage DC voltage en weerstandsbereiken checken als je de uitlezing van je meter een keer niet vertrouwd.