Luidspreker indicator schakeling

Hallo,

Ik weet niet of dit de juiste plaats is en misschien is het ook wel een heel domme vraag, maar ik zag in de schakelingen-sectie een schema "luidspreker indicator".

Wij zijn een band en het lijkt mij een heel handige tool om hiermee de uitsturing van versterkers in de gaten te houden. Kan het daarvoor gebruikt worden?

Nu heb ik hier ook een paar vraagjes over.
- het getoonde schema is voor versterkers tot 100 watt, is dit ook aan te passen voor zwaardere versterkers? (zeg tot 500 of 1000 watt rms)
- is hetgeen de indicator aangeeft nauwkeurig of moet ik het meer zien als een globale indicatie?

Als aanpassing mogelijk is wat zijn dan de kosten en zou iemand mij kunnen helpen aan dit gewijzigde schema.
Het maken zal wel gaan, maar ik heb geen verstand van electronica.

Alvast bedankt

Dat kun je wel aanpassen ja, door voor R1 een grotere weerstand te kiezen wordt de schakeling minder gevoelig en dan krijg kun je dus tot hogere vermogens meten. Hier kun je best een paar weerstanden uitproberen, zodat het past op je versterker.

Nauwkeurigheid is niet zo heel hoog. Zoals je ziet op het schema gaat er telkens een lampje extra branden bij een verdubbeling van het vermogen. Dus dat wordt dan 100W, 200W, 400W, 800W.

Maar voor audio is dat normaal geen probleem want een dubbel vermogen geeft niet meer dan 3dB extra geluid.

Op 9 maart 2012 12:45:47 schreef deKees:
...want een dubbel vermogen geeft niet meer dan 3dB extra geluid.

Maar 3dB is dus wel twee keer zoveel herrie.;-)

Op 9 maart 2012 13:14:29 schreef KlaasZ:
Maar 3dB is dus wel twee keer zoveel herrie.;-)

Niet dus. 10dB is twee keer zoveel herrie, maar 10 keer zoveel vermogen. De subjectieve geluidssterkte is ook logaritmisch.