Calibratie TTi PL154 labvoeding

Beste,

Ik gebruik enige tijd een PL330 labvoeding van Thurlby Thandar Instruments. Nu heb ik recent een PL154 via Ebay aangeschaft, nog nieuw uit de folie. Ik heb echter gemerkt dat de spanning 20mV tot 50mV afwijkt, lineair over het bereik van 0 tot 15V. Verbazend, aangezien de spanning van de PL330 op het display exact overeenkomt met de gemeten spanning op mijn Agilent multimeter (0,09% basis dc nauwkeurigheid).

De PL154 wijkt dus 0,3% af over zijn bereik van 0 tot 15V. Is er een manier om deze labvoeding bij te regelen of te calibreren? Ik heb op de pcb achter de frontplaat wel enkele trimpotmeters kunnen ontwaren. Heeft iemand wellicht een idee hoe dit aan te pakken?

http://145.94.53.120/webserver/co/pl154.jpg

Sine

Moderator

0.3% ?

Dat is RUIM binnen de te verwachten specs, het is dan ook geen spanningsreferentie maar een voeding.

Ik zou er verder niets aan doen.

Henry S.

Moderator

heb je een referentieapparaat met een tienvoudige nauwkeurigheid tot je beschikking? Zoniet dan verder niets doen.

En het is idd geen refentiebron.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 14 maart 2012 19:26:16 (14%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Heb je geen manual met schma bij die voeding ?

Overigens weet je nu nog niks, je meter is wel 0,09% maar plus/min 2 digits in deze range. Die waarde is meestal ook tijd gebonden. Dus 15,67 mag op zijn slechts maar met de meter wel nog binnen de specs 15,63 aangeven. Deze voeding is nieuw, dus je oude kan er toevallig net zover naast staan. En de meter van een voeding zal eker geen 0,09% zijn dus wat de echte waarde is zul je met een meer digit meter moeten meten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb helaas geen schema van de voeding.

Mijn gedachte was gebaseerd op het verschil met de PL330 voeding die er naast staat, die geeft wel dezelfde reading als de Agilent.

Beide voedingen hebben een 3.75 digit display. Ze hebben dus beide een resolutie van 10mV en volgens de datasheet een gespecificeerde 0.1% nauwkeurigheid + 1 digit.

Ik stel nu de labvoeding in op 10.00 volt. De meter heeft een nauwkeurigheid van 0.1% + 1 digit waarbij een spanning van 9.98 volt dus binnen de tolerantie zou blijven.

Vervolgens meet ik met de Agilent meter een spanning van 9.965 volt. Aangezien deze meter een 4.5 digit display met een nauwkeurigheid van 0.09% + 2 digits heeft wat neerkomt op een maximale reading van 9.976 volt. Dus tsja, het kan inderdaad zo zijn dat de meter op de voeding naar onder afwijkt terwijl de dmm naar boven afwijkt. Dan vallen ze net samen en is er inderdaad nog niets over te zeggen.