Temperatuur soldeerbout meten

Hallo,
ik vroeg me af hoe nu eigenlijk de temperatuur in een soldeerboutje op 24V van een soldeerstation gemeten wordt.

Ik ben nl. van plan om zelf zo een station te maken voor bijvoorbeeld een velleman vervangingssoldeerboutje dat geschikt is voor een van hun stations.

Ik vraag me af of dit gewoon met een thermokoppel gemeten wordt of met iets anders, en hoe ik de sensor dan met een interface kan uitmeten via een microcontroller.

Bij een Weller DSX80 zit er een PTC in. Bij 20°C meet ik 22Ω en bij 450°C is dat 55Ω.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Er zijn ook merken die werken met het thermokoppel principe voor de temperatuur meting.

[Bericht gewijzigd door part op zaterdag 17 maart 2012 09:35:22 (18%)

Je zou ook eens kunnen meten hoe het verwarmingselement zich gedraagt. Als dat een duidelijke PTC- of NTC-karakteristiek heeft, kan je bv. elke seconde de verwarming even uitschakelen en de weerstand meten.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dat is wel riskant: tijdens het opwarmen hoeft de temperatuur van het verwarmingselement geenszins overeen te komen met de temperatuur van de punt (of het "te verwarmen deel"). Die meting zal pas correct zijn als het verwarmingselement dimt (in plaats van als met een thermostaat steeds aan en uit schakelt) en de bout is opgewarmd.