Meetsnoeren

Beste Forumleden,

Ik ben een beetje op zoek geweest naar een leuke set test-snoeren (banaan stekker) alleen vind deze veel te duur (b.v. conrad)

Waar halen jullie meetsnoeren?

Is het misschien een idee om een inkoop actie te doen om zelf kabels te maken?

Ruud

Hugo Welther

Moderator

De prijs valt opzich nog wel mee.
Twintig (goede) banaanstekers is ook al een €30,- de meetkabel console een €15,- en voor de rest soepel PVC of teflon draad en wat Chinees arbeidsloon (twee handen rijst en een strozak).

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
GJ_

Moderator

Je kunt 1x goede supersoepele silicone meetsnoeren kopen of je iedere keer ergeren aan taaie goedkope plastic snoertjes.

Bijvoorbeeld Hirschmann silicone, 2m lang:
http://nl.rs-online.com/web/p/test-system-test-leads/3469266/

Die in jouw link zijn goedkopere PVC snoeren. Vind ik een ramp.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 16 maart 2012 20:44:51 (13%)

Goede snoeren zijn inderdaad wel handig. En E6 voor een snoer van een meter met twee stekkers eraan is niet duur. Ik vind de stekkers die hieraan zitten niet echt fijn werken, ik heb liever die met een rubberen omhulsel ipv hard plastic maar die zie ik nergens meer.

T is in iedergeval zoals GJ zegt. En erg vervelend als een snoet bijvoorbeeld een meting verpest door een breuk of slecht contact bij de bus.

Die hirsmann van GJ_ kost E6.02 voor een model van een meter.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Bedankt voor de reacties, €6 voor een kabel vindt ik wel veel, vooral als je er een stuk of 10-15 wil hebben. Het is natuurlijk wel een goede investering.
Misschien toch maar overwegen voor een paar goede te gaan.

Ruud

GJ_

Moderator

Je krijgt wat je betaald. Goede snoeren gaan erg lang mee, die eenmalige aderlating kan niet opwegen tegen jaren van kleine ergernissen.

De lengte: 1 meter is leuk op de werkbank, in het veld is 2 meter beter.

Omdat je toch niet alle dagen 10 kabels of meer gebruikt (ik toch niet) kan je overwegen om een aantal siliconen snoeren te kopen voor dagelijks gebruik, en deze dan aan te vullen met enkele sets goedkopere PVC kabels, die je misschien toch maar een paar keer per jaar echt nodig hebt.

Dat vind ik een goede, gewoon 4 goede en dan wat goedkopere er bij.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 17 maart 2012 14:25:38 (74%)

fred101

Golden Member

Ik heb wat van die goedkopere ( die uit jou link) om aan een voeding te hangen. Niks mis mee. Een set van 2 meter, de rest 1M ook een aantal zelfgemaakt van dik 12V twin kabel ( wat bv ook aan een 100W zender zit) dat piktvminder rotzooi op als twee losse draden. Voor meten gebruik ik ze niet.

Ik maak meetsnoeren zelf. Goede bananen ( die dingen zijn al zo'n 4- 6 euro per stuk) , ook vaak koperen vorkjes en dikke (3 tot 6 kwadraad) kabel, maar ook coax, afgeschermde twisted pair en triax. Voor de multimeters siliconen kabel.

Al mijn in het begin op beurzen gekochte goedkope kabeltjes, krokodil snoertjes en coax waren zonde van het geld. Onbetrouwbare troep. Denk je dat een meter niet klopt blijkt de draad intern gebroken omdat er maar 3 adertjes in blijken te zitten en de buitenmantel zo elastisch en los dat een keer te veel kracht de kabel intern doortrekt.
Een set goedkope met 50 ohm bedrukte coax kabeltjes ( van een grote surplusdealer) bleken 75 ohm te zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

een aantal snoeren heb ik zelfbouw en een aantal zijn originele snoeren van hirschmann , komen deels van de C af maar ook wel partijen op marktplaats gekocht gehad.

banaanstekkers gebruik ik vrijwel niet , want deze zijn erg snel al hun veerkracht kwijt ( ook de goede merken ) dan ben je een accu aan het opladen of een schakeling aan het testen en een keer wiebelen aan de stekker zorgt ineens voor een verdubbeling van de stroom en het wél werken van de testopstelling . net wat fred al zegt , dat is dweilen met de kraan open. zowel de gekochte als de zelfmaak snoeren zijn met lamellenstekkers gemaakt , die behouden hun veerkracht . de zelfmaak zijn voornamelijk snoeren met krokoklemmen voor de test ( ook met 1,5mm2 twinkabel zoals fred zei ) en snoeren met 4mm2 siliconenkabel ,die zijn er bijna niet . die losse siliconen meetsnoer heeft de C ook per meter .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Ik gebruik ook alleen lamellen stekkers maar noem dat voor het gemak bananen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Voor een goedkope oplossing gebruik ik Appa ATL3 meetsnoeren (Eur 12 by Brigatti) en Hirschmann klemmen (ONG EUR 5 PER SET).

1x Hirschmann siliconen, en je wil nooit geen andere meer.
Ik heb in begin ook pvc snoeren gehad, maar bij een klein printje los op tafen wil het snoer het printje weleens omkeren door de stugheid.
Ik heb nu 2 setjes siliconen 2 meter en 2 setjes siliconen 1 meter.
Mijn pvc snoeren liggen ergens in een rommeldoos.

Die banaanstekkers (zoals deze http://www.baco-army-goods.nl/kabels-en-connectoren/banaanstekkers/ban…) zijn echt rampzalig; die heb ik op het werk, bij gebrek aan beter, wel eens gebruikt, en de eerste dag gebeurd het al dat je ze niet meer uit die aftak opening krijgt, omdat het "dopje" op het eind van de stekker ergens achter blijft hangen (omdat hij om te beginnen al niet recht zat), en uiteindelijk trek je de hele stekker kapot in een poging hem nog los te krijgen.

Daarbij willen die krengen nog wel eens slecht klemmen (als het los moet zit het vast, als het vast moet zitten, zit het los), waardoor je een flinke overgangsweerstand en dus een spanningsval krijgt, en als je er serieus stroom door gaat jagen, smelt de kunststof huls bij een slecht contact. Toegegeven, ze zijn ook vast niet gemaakt voor de 40A die er toen liep...

Die meetsnoeren van C zijn maar 1mm^2, maar er mag wel 16A door? Dat lijkt me wel een beetje krap bemeten dan, ik zou ze liever 2.5mm^2 hebben, en met goed snoer (met heel erg veel adertjes) blijven ze dan toch nog soepel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Een set goedkope met 50 ohm bedrukte coax kabeltjes ( van een grote surplusdealer) bleken 75 ohm te zijn.

@ Fred101: Ik denk dat ik twee van deze kabels heb gekocht (bij Baco). Lekker goedkoop inderdaad. Daarmee ging ik eens een opgelapte 2 meter lineair aansluiten. Het ding was al aardig in orde. Alleen moest ik nog even de ingangs-swr checken, want dat was nog niet eerder gedaan. Daarvoor zo'n kabeltje gebruikt. Stuk van afgeknipt omdat ie wel erg lang was voor dit doel.
Wat een vreselijke SWR! Dus dan maar het ingangscircuit aangepast. Oeps, schroevendraaier valt. 12 V op de basis en de obsolete transistor (SD1428) QRT. Dat is natuurlijk een fout van een andere orde dan het kabeltje. (En stom, ik was vergeten de voedingsspanning los te koppelen. Ik weet het.)
Ik heb de lineair toen wel hersteld. Een ander aansluitcoaxje gebruikt en de ingangs-swr deugde. Meerdere geprobeerd. Later nog eens het voorgeplugde, goedkope 50 ohms (...) BNC-kabeltje aangesloten: swr weer zeer slecht.

Goedkoop kan duurkoop zijn ja. Ben nog wel benieuwd of het om BNC ging. Zou jij dezelfde kabels bedoelen, Fred?

fred101

Golden Member

Tin.soldier: dat zijn de zelfde kabeltjes zo te horen. Is niet zo'n probleem, ze zijn zelf uitschakelend. Ik gebruikte het nog wel voor niet-50 ohm toepassing maar na een paar keer bleef het eind van de connector op het chassisdeel achter. Net als een hagedis lieten ze hun staart los ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

de conrad heeft meetsnoeren van 2,5mm2 met hirschmann stapelstekkers .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Silicone snoer kun je ook erg goedkoop bij Hobbyking in China kopen, per meter. Moet je wel zelf de stekkers eraan zetten.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

De siliconen variant zijn daar 71ct duurder. Als je ze dan toch koopt, kan dat er ook nog wel bij.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Is nog het proberen waard bij hobbyking

connectoren:
2 paar $1.65

kabel:
12 AWG $2 p/m
14 AWG $1,30 p/m

Natuurlijk als reserve kabels naast 4 'goede' kabels

High met Henk

Special Member

heb laatst lading kabels bij Eleshop besteld: ook PVC, maar nog goed te doen

ben echter wel met de rest eens: Silicone werkt vele malen fijner en ga ik volgende keer ook zeker kopen, maar had nu toch besteld dus mee laten komen. Echter meetnoeren en klemmen bij eleshop vindt ik neit zo top. Je kunt beter investeren in hirschman spul. Ja is veel duurder, maar werkt wel veel fijner.. Hier geldt echt alle waar naar zijn geld. Eleshop is zeker niet te duur, maa rhet is gewoon allemaal net geen top spul.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 17 maart 2012 13:16:20 (13%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik heb deze gekocht:
http://shop.conrad.nl/123027.html
ben er vrij tevreden over en voor mij zijn ze soepel genoeg,

voor deze prijs vind ik het niet erg om effe wat te sukkelen om ze zelf inelkaar te steken

Op zich geen slechte prijs, maar niet stapelbaar, en als ik het goed zie zijn dat connectors met maar aan een kant een veertje, dus ook niet echt geschikt voor grote stromen.

Wat ik altijd lastig vind, is dat de krokodillen klemmen die daar aan kunnen meestal erg lomp zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

TS, weet je hoe dik 12AWG is? Dat spul wordt gebruikt om 100A brushless motoren te voeden...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein