hoe wordt het vermogen van een versterker berekend

ik heb een versterker die door de fabrikant wordt opgegeven te zijn een versterker van 100 watt in 8 ohm
uit mijn berekening klopt het niet
als ik aanneem dat p = u kwadraat /r
wie heeft wat ervaring ermee

High met Henk

Special Member

hoe heb je gemeten en WAT heb je gemeten?

dat is natuurlijk wel even belangrijk, dit is nogal vaag zo

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik heb de voedingspanning gemeten
en dat is ongeveer 50 volt een halve voeding wordt 25 volt
en over een weerstand van 8 ohm wordt dat
volgens formule ongeveer 78 watt
maar het stuurt mijn 100 watt box 8 ohm toch niet naar behoren.......het lijkt alsof het een vermogen heeft van 30 watt

Ik begrijp dat de voedingsspanning + en - 25V is.

Een versterker kan op zijn uitgang niet helemaal uitgestuurd worden tot de voedingsspanning.

Stel dat je de versterker kunt uitsturen tot 3V onder de voedingsspanning. De maximale amplitude van een sinus is dan 22V. De effectieve waarde is 22V / wortel 2. Het vermogen is Veff kwadraat / Rbel. Bij een belastingsweerstand van 8 Ohm, wordt het uitgangsvermogen in dit geval 30,25 Watt.

Jouw schatting van 30 watt kan dus heel goed kloppen.

Edit: Het eenvoudigste is het vermogen van een versterker te berekenen met de volgende formule:

P_out = (A * A)/(2 * R)

A is de maximale sinusamplitude is (enkelzijdig), en R de belastingsweerstand. De maximale amplitude is altijd een aantal volts lager dan de voedingsspanning. Hoeveel, hangt af van het versterker ontwerp.

[Bericht gewijzigd door CornelisJ op 30 april 2004 21:50:54

P=Ut^2/(2*R)
Utt is de spanning vover de afvlakelco bij volle belasting, dus een 8ohm weerstandje van 10 watt(of meer) eraan en in een emmer water, sinus op de ingang, scoop op de uitgang, volumeregelaar zo hoog opdraaien dat de versterker net niet clipt (sinus op de scoop moet mooie ronde toppen hebben)
Vervolgens lees je af bij welk spanningsnivo (volts per hokje op de scoop, hokjes tellen etc.) de top van de sinus ligt. dit is de topspanning Ut
Met deze spanning kun je dus het vermogen van je versterker uitrekenen tijdens vollast.
Als je nu de versterker onbelast laat en dan de spanning over de elco meet, de Ut in nullast, kun je het haalbare piekvermogen uitrekenen. Groter als dit piekvermogen kan het uitgangsvermogen op basis van de elcospanning en de gegeven impedantie niet worden.

rekenvoorbeeldje in jouw geval, als je die 50 volt in ruststand meet, zou het vermogen in 8ohm (50*50)/(2*8)=156 watt moeten zijn, dit zal dan ook je max. piekvermogen zijn.

Ga jij je 100 watt box met 100 watt aansturen dan raad ik je aan om dit in het open veld te doen, vanwege de herrie. een versterker die op huiskamersterkte draait (70dB(a))stopt zelden meer dan 1 watt in de luidspreker. Als je er dan 100 watt inj wilt stoppen, dan is dit 20dB meer, dan zit je op 90 dB(a) dit is wel ietsje harder ;-)
kweet niet of je oren dit leuk gaan vinden, en als dat wel zo is, dan de buren zeker niet.

Zoals gezegd, met een oscilloscoop kun je de optredende uitgangspiekspanning goed meten, en met de formule dan ook het bijbehorende uitgangsvermogen goed berekenen.

[edit] ik moet sneller typen, maar ja, da's lastig als je lang nadenkt.

Als het een versterker is met een enkelzijdige voeding van 50v (uitgangselco!) heb je helemaal gelijk cornelisJ, ik ging er van uit dat die versterker met +50v en -50v gevoed wordt.

[/edit]

Het verhaal van DC2PCC klopt helemaal. Houd er wel rekening mee dat je een versterker niet tot zijn voedingsspanning kunt uitsturen. In mijn berekening ben ik uitgegaan van uitsturen tot 3V onder de voeding, maar bij veel versterkers is het verschil tussen voedingsspanning en maximale spanning op de uitgang nog veel groter.

nog enkele opmerkingen voor ricky:

als je een versterker koopt staat op de achterkant meestal het vermogen van de voeding, als dat laag is kan er natuurlijk nooit veel vermogen in je boxen gestopt worden.

vb mijn versterker is 2*75 Watt rms (dit zijn de kleine lettertjes) in grote letters staat er 2* 150watt muziekvermogen.
Op het typeplaatje op de achterkant staat 125Watt in 230V, dit geeft toch ook al een aanduiding.

Ook de gevoelligheid (dB/Watt) van de boxen is heel belangrijk, zo kan je met heel gevoelige boxen al heel wat lawaai maken met je 30 watt.

High met Henk

Special Member

hihihi, wat denk je van een amp met 1198 W uit het stopcontact en minder dan 2x 200W rms uit??

hoezo laag rendement? bij het versjouwen trouwens ook een laag rendement, want het ding weegt 20 kg!!

hehe die versterker lijkt me niet gezond voor de oren én rug :p

maar het ging er dus om dat het wel een indicatie is hé als er nu op zijn '100watt' versterker een verbuik van 65 watt staat dan ziet hij meteen dat het geen 100 watt rms is denk ik...

maar euh :p hoe krijgt mijn versterker 2 keer 75 watt (= 150?) uit die 125watt verbruik? het is wel een 'chipamp' 1 stereo chip.

High met Henk

Special Member

* High met Henk voelt een korte post opkomen:

NIET

* High met Henk denkt: okeej duidelijkheid:

warschijnlijk zakt jouw spanning in als je hem verder uitstuurt, dus zakt ook het vermogen iets in

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 30 april 2004 21:57:23

bedankt voor de duidelijkheid!!

enne ik dacht al zoiets dus mijn tip om op de achterkant te kijken is dus niet zo slecht.

Er zijn veel midi-ketens waarbij het rms vermogen hoger is dan het vermogen van de voeding raar toch.
Maar goed dit topic staat al vol genoeg denk ik.

greets

Evarist

Golden Member

Je kan best de versterker uitsturen tot net voor de clipping. Zien op de scoop. Wel belast met 8ohm weerstand. Gebruik 1000Hz sinus. De meeste fabrikanten houden van bombastische cijfers. Mijn autoradiootje heeft 4x25W.Zegt men. Het zijn brugversterkers en ze worden belast met 8ohm. Volgens meting heb ik 4x6W. Van overdrijven gesproken...

Nihil est verum, quod non probatur primo.