is een versterker in brugschakeling hetzelfde als een enkele versterker met dezelfde vermogen?
dus in brug 30 watt met behulp van twee versterkers
en een normale versterker 2 maal 30 watt in 8 ohm
bij welke heb ik meer vervorming,,,enz...
is een versterker in brugschakeling hetzelfde als een enkele versterker met dezelfde vermogen?
dus in brug 30 watt met behulp van twee versterkers
en een normale versterker 2 maal 30 watt in 8 ohm
bij welke heb ik meer vervorming,,,enz...
het is toch zo dat als je een versterker in brug zet je het dubbele vermogen krijgt bijvoorbeeld een versterker van 2 keer 40 watt in brug levert 80 watt je moet dan alleen wel letten op het aantal ohm van de versterker als hij normaal voor minimaal 4 ohm is moet je er dan 8 ohm speakers aan hangen zie anders http://www.circuitsonline.net/circuits/view/48
Special Member
volgens mij 80W, ik heb geen idee, waar jij lert rekenen, maar 2x 40W = 80
de impedantie gaat iets omhoog, dus het zla niet helemaal kloppen, daar de hele impedantieschaal en dus de spanningsdelers iets wijzigen, maar mag niet zoveel uitmaken
ik heb hier even over nagdacht...
Je stuurt 2 signalen door dezelfde box in tegengestelde richting en 180° gedraait.
dus iets als:
sin(a)-sin(a+180°)=sin(a)+sin(a)=2sin(a)
Je krijgt dus een signaal met dubbele amplitude! dus dubbel zoveel spanning...
P=V²/R => (2V)²/R = 4P dus je krijgt 4 keer het vermogen!!
MAAR!!!
P=V*I => 4P=2V*2I dus de stroom door je eindtrap is nu dubbel zo groot!!!
Daarom moet je nu een box nemen met een dubbel zo grote impedantie:
R= V/I wil je nu evenveel stroom door je versterker als in de situatie waar hij niet in brug staat dan krijgt je:
R= 2*V/2*I => 2*R=2*V/I
Dus bij 2*R krijg je de oorspronkelijke stroom.
Zo leer ik hier in België dus rekenen...
samengevat:
4 keer meer vermogen en dubbel zoveel stroom,
dit kan de versterker niet aan dus je moet een box nemen met 2 keer de minimale weerstandswaarde met als gevolg een dubbel zo groot vermogen!
Dit is ook wat de fabriekanten opgeven in brug 2*keer het normale vermogen.
edit:
hmm nu zie ik dat de vraag eigenlijk over de vervorming gaat...
om dat hoger vermogen te halen gebruik je 2 versterkers dus je krijgt 2 keer zoveel vervorming als bij de stereo versie met de helft van het vermogen. Je telt namelijk twee vervormde signalen op.
Je telt de amplitude van de twee versterkers op, stel dat bij een bepaalde frequentie de amplitude 'x' daalt door vervorming. Twee gelijke versterkers geven een gelijke vervorming dus je krijgt 2(V-x)sin(a)=(2V-2x)sin(a)
dit in theorie, ik heb er geen ervaring mee dus ik weet niet of een versterker van vb 1*30watt duidelijk meer vervorming geeft dan een 2*15watt in brug. Dat zal wel van het type afhangen
[Bericht gewijzigd door acheron op 30 april 2004 19:00:36
Special Member
acheron: bednakt voor het rekenwerk, het klopt als een bus, zei al dat je beetje rekening moest houden met impedantie van de versterker: een versterker geeft nl bij 4 ohm niet 2x zoveel stroom uit als bij 8 ohm.
Zou hem nl ook het dubbele vermogen geven. een ideale amp zou dat doen: vele amps echter niet, check de specs maar eens!
Verder klopt je verhaal als een bus!
mijne mensen bedankt voor jullie uitleg in het byzonder acheron,,jou uitleg heeft me heel wat geholpen...
ik moest even weer gaan duiken in mijn wiskunde boeken.....
dusse er zijn toch heel wat verschillen,,,tussen die twee
dusse,als het niet moet, dan liever niet in brug
nogmaals thanx.............